پولیش

پولیش زبر، نرم و آنتی هولوگرام چه کاربرد و تفاوتی دارند؟

تفاوت پولیش زبر، نرم و آنتی هولوگرام در چیست؟ عملکرد پولیش زبر، نرم و یا آنتی هلوگرام چگونه است؟ کاربرد پولیش نرم، زیر و پولیش آنتی هولوگرم چیست؟ این پرسش‌ها شاید ذهن بسیاری از دیتیلینگ‌کاران را به خود مشغول کرده مخصوصا برای کسانی که تازه وارد عرصه‌ی دیتلیتنگ خودرو می‌شوند.

اشتراک گذاری

تفاوت پولیش زبر، نرم و آنتی هولوگرام در چیست؟ عملکرد پولیش زبر، نرم و یا آنتی هلوگرام چگونه است؟ کاربرد پولیش نرم، زیر و پولیش آنتی هولوگرم چیست؟ این پرسش‌ها شاید ذهن بسیاری از دیتیلینگ‌کاران را به خود مشغول کرده مخصوصا برای کسانی که تازه وارد عرصه‌ی دیتلیتنگ خودرو می‌شوند. دانستن تفاوت این پولیش‌ها بسیار حائز اهمیت است، چرا که استفاده‌ی نا به جا از هر یک از پولیش‌ها ممکن است آسیب جدی به رنگ بدنه‌ی خودرو وارد نماید.

صاحبان خودرو برای مراقبت از خودرو و حفظ ظاهر ماشینشان، اقدامات گوناگونی را انجام می‌دهند. مثلا در صورت آسیب دیدن بدنه خودرو و یا موارد دیگر مثل نظافت خودرو و سرویس ماهانه و یا سرویس سالانه خودرو به مراکز معتبر دیتیلینگ خودرو و یا کارواش‌ها برای برطرف کردن عیوب وارده به خودرو مراجعه می‌کنند.

مراکز دیتیلینگ خودرو هم با توجه به نوع آسیب و خدمات درخواستی مشتریان با استفاده از انواع پولیش‌های آنتی هولوگرام، پولیش نرم و زبر اقدام به برطرف کردن این صدمات کرده و درخشندگی رنگ بدنه خودرو به حالت اولیه باز می گردانند.

انواع پولیش‌ها اغلب برای رفع نواقص بدنه ماشین، رفع خط و خش‌های و ترمیم رنگ و براقیت بدنه، مورد استفاده قرار می‌گیرند که عملکرد و کاربرد هر کدام متفاوت می‌باشد.

مرکز کارواکس به عنوان اولین مرجع تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور و با به کارگیری نیروهای با تجربه در زمینه پولیشکاری و همچنین استفاده از انواع پولیش‌های نرم، زبر و آنتی هلوگرام از برندهای معتبر و با کیفیت و با سابقه‌ی درخشان اقدام به پولیشکاری انواع خودرو می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین خدمات پولیشکاری خودرو از طریق شماره های درج شده در سایت با کارواکس تماس بگیرید.

تفاوت پولیش زبر و نرم و آنتی هولوگرام

انواع پولیش‌ها و عملکرد آن‌ها

 

پولیش، یکی از بهترین راهکارهایی است که  برای ترمیم بدنه خودرو و نواقص آن استفاده می‌شود و می‌تواند با توجه به شرایطی، رنگ‌های آسیب دیده بدنه را ترمیم نماید. از مهم‌ترین انواع پولیش‌های حال حاضر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پولیش زبر (مرحله اول)
  • پولیش نرم (نهایی)
  • پولیش آنتی هولوگرام

که در ادامه، در رابطه با هر یک از آن‌ها به ارائه توضیحات لازم خواهیم پرداخت.

1) پولیش زبر (مرحله اول) چیست؟

پولیش زبر (مرحله اول) همان طور که از نامش پیداست برای از بین بردن خط و خش‌های عمیق روی بدنه خودرو به کار می‌رود. از ویژگی پولیش زبر، می‌توان به داشتن ذره‌های ساینده زیاد اشاره کرد. به علت وجود تعداد زیاد همین ذرات ساینده، پولیش زبر سطح بدنه را بسیار سریع لایه برداری می‌کند و قدرت لایه برداری بالایی دارد. کاربرد پولیش زبر در مرحله اول پولیشکاری است و به همین جهت، از آن به عنوان پولیش مرحله اول نیز یاد می‌شود و توصیه می‌شود که در مراحل دیگر پولیشکاری از پولیش‌های دیگری برای ایجاد براقیت استفاده شود.زیرا این نوع پولیش به دلیل زبری بالایی که دارد، خط و خش های عمیق را از بین می برد و در عین حال آن قسمت راکاملا به صورت مات در می‌آورد، به طوری که رنگ آن سطح، در مقایسه با دیگر قسمت‌های بدنه تیره‌تر می‌شود.

عملکرد پولیش زبر (مرحله اول): قدرت پولیش زبر از لحاظ سایندگی و لایه برداری با سنباده ۱۲۰۰ یکسان است و می‌تواند خراش‌های عمیق روی بدنه خودرو را به سهولت از بین ببرد. البته، این خراش‌های عمیق نباید به سطح زیر رنگ بدنه خودرو رسیده باشند چرا که کاربرد پولیش زبر فقط برای از بین بردن خط و خشهای روی بدنه خودروست و برای ترمیم خراش‌های عمیق، اثر گذار نیست. از نکات قابل توجه در کاربرد پولیش زبر این است که استفاده بیش از حد از آن، می‌تواند باعث ناپایداری و از بین بردن رنگ بدنه خودرو شده و هاله‌ی دایره‌ای و هولوگرام، روی بدنه ایجاد کند و حتی باعث آسیب دیدن رنگ، در قسمت‌های سالم خودرو شود. نکته دیگر این است که پولیش زبر، توانایی ایجاد رنگ، روی بدنه را ندارد و تنها برای احیای رنگ بدنه‌ی آسیب دیده‌ی خودرو استفاده می‌شود.

اما اگر پولیش به دفعات اندازه استفاده شود و توسط افراد با روش اصولی انجام شود، هیچ آسیبی را برای بدنه خودرو به همراه نخواهد داشت.

2) پولیش نرم (نهایی) چیست؟

پولیش نرم به علت ظرافت و قدرت سایندگی اندک و همچنین قابلیت ایجاد براقیت که مهمترین ویژگی پولیش نرم هم محسوب می‌شود در مرحله‌ی نهایی پولیشکاری خودرو پس از مرحله پولیش زبر کاربرد دارد که از آن به عنوان پولیش نهایی هم یاد می‌شود.

کاربرد پولیش نرم، همچنین به تنهایی برای از بین بردن خراش‌ها و آسیب‌های سطحی بدنه خودرو نیز است. ضمن اینکه از آن می‌توان در جهت تمیز کردن بدنه ماشین از شیره درخت ها، فضولات پرنده ها، لکه‌های قیر و آب و حتی از بین بردن خراش‌های حاصل از برس‌های غیر استاندارد در کارواش‌های اتوماتیک نامعتبر، استفاده نمود.

پولیش نرم، دارای دو نوع شیمیایی و ساینده است که البته، استفاده از هر یک به جای دیگری، تفاوت چشمگیری را در نتیجه کار ایجاد نمی‌کند. تنها تفاوت پولیش شیمیایی از بابت داشتن روغن‌های خاصی نظیر واکس، سیلیکون و فیلر، در ترکیب خود است.

عملکرد پولیش نرم (نهایی): درجه زبری پولیش نرم یانهایی، برابر با سنباده‌ای با درجه ۲۵۰۰ می‌باشد. این نوع پولیش، علاوه بر برطرف کردن خط و خش‌های سطحی و لکه های سطحی برای براق و صیقلی کردن بدنه خودرو پس از پولیش زبر نیز به کار گرفته می‌شود. همچنین می‌تواند جهت از بین بردن لکه‌های هولوگرام باقی مانده روی بدنه و بازیابی براقی و درخشندگی آن نیز، نقش موثری ایفا کند.

3) پولیش آنتی هولوگرام چیست؟

پولیش آنتی هولوگرام همانطور که از نامش پیداست، به طور اختصاصی برای برطرف کردن لکه‌های هولوگرام باقی مانده روی بدنه خودرو طی مراحل پولیشکاری، استفاده می‌شود. این پولیش، در مراحل آخر پولیشکاری به کار برده می‌شود و از آن، به عنوان یک تمام کننده برای مراحل پولیشکاری یاد می‌شود. در واقع اصلی‌ترین کاربرد پولیش آنتی هولوگرام برای از بین بردن آثار خراش‌های ریز، حذف چربی و یا آثار هولوگرام بر روی بدنه‌ی خودروهای تیره رنگ است. علاوه بر آن، عملکرد پولیش آنتی هولوگرام در صیقلی و درخشان کردن سطح بدنه خودرو ها نیز رضایت بخش و مورد قبول است که به عنوان مهمترین ویژگی پولیش آنتی هولوگرام هم شناخته می شود. به عنوان نکته آخر در مورد پولیش کاری باید ذکر کنیم که اعمال پولیش و احیای رنگ بدنه خودرو قبل از اجرای سرامیک خودرو نیز انجام می شود.

عملکرد پولیش آنتی هولوگرام

تفاوت پولیش زبر، نرم و آنتی هولوگرام و روش انتخاب پولیش مناسب

انتخاب پولیش مناسب در پولیشکاری، بسیار ضروری و مهم است، به صورتی که اگر در انتخاب پولیش دچار اشتباه شویم و از پولیش نامناسبی استفاده کنیم، پولیشکاری می‌تواند موجب برعکس شدن نتیجه و وارد شدن آسیب‌های جدی‌تر به رنگ بدنه‌ی خودرو شود.

از مهم‌ترین موارد کمک کننده در انتخاب پولیش مناسب، روشن کردن دلیل استفاده از پولیش و تشخیص نوع آسیب به رنگ بدنه خودرو است. اگر انگیزه و دلیل استفاده را بدانیم، انتخاب صحیح‌تری خواهیم داشت. همان طور که اشاره کردیم قدرت سایندگی پولیش زبر بیشتر بوده و از آن برای رفع نواقص عمیق استفاده می‌شود. در مقابل، پولیش نرم، سایندگی اندک دارد و از آن برای رفع خراش‌های سطحی بدنه و همچنین برای براق کردن سطح بدنه از پولیش آنتی هولوگرام استفاده می‌شود. اما به طور کلی می‌توان نواقص را به صورت زیر دسته‌بندی کرد تا با شناخت هر کدام بتوان انتخاب درست‌تری در نوع پولیش داشت.

نواقصی که آثارعمیق‌تری روی بدنه دارند و برای برطرف کردن‌شان باید از پولیش زبر استفاده نمود، به شرح زیر است:

 

  • اکسیداسیون: این فرآیند، حاصل واکنش اکسیژن موجود در هوا با مولکول‌های رنگ بدنه خودرو است و از آن جایی که رطوبت هوا در مناطق شرجی و مناطقی که بارندگی زیاد دارند، زیاد است، شاهد اکسیداسیون بیشتری در این مناطق خواهیم بود. این فرآیند در ابتدا موجب مات شدن رنگ خودرو می‌شود و اگر به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کندمی‌تواند منجر به زنگ زدن بدنه ماشین شود.
  • خراش‌های عمیق ناشی از برخورد اشیا: تصادف، برخورد سنگ ریزه‌ها و موارد این چنینی، می‌توانند موجب ایجاد خراش‌های عمیقی شوند.
  • سوختگی بدنه در اثر تابش مستقیم نور خورشید: اثر آفتاب سوختگی روی بدنه را اگر به فلز خودرو نرسیده باشد، می‌توان از طریق پولیش زبر از بین برد.
  • نواقصی که سطحی هستند و با پولیش نرم به راحتی می‌شود برطرف‌شان کرد، به شرح زیر است
  • اثر رنگ به جا مانده روی بدنه: از مواردی که موجب باقی ماندن اثر رنگ، روی بدنه خودرو می‌شوند، می‌توان کیفیت و جنس رنگ بدنه و حالات متفاوت سطح بدنه را نام برد. هم چنین، در تصادفات سطحی، ممکن است رنگ یکی از خودرو‌ها روی دیگری باقی بماند. در این حالات، در صورتی که رنگ اصلی بدنه آسیب ندیده باشد، می‌توان لکه رنگ را با پولیش نرم به راحتی پاک کرد.
  • مات و کدر شدن رنگ: اگر رنگ بدنه خودرو بدون این که آسیب دیده باشد،به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی کدر بشود و براقیت خود را از دست بدهد، برای رفع آن کافی است از پولیش نرم استفاده کرد. 

راه تشخیص پولیش با کیفیت

یک پولیش خوب و با کیفیت باید بر پایه آبباشد و در ترکیباتش از مواد نفتی و مشتقات آن‌ها که زیانبار هستند، استفاده نشده باشد. همچنین، ترکیباتش بهتر است فاقد چربی، سیلیکون، فیلر و واکس باشد. محصولاتی بی‌کیفیتی که دارای این مواد در ترکیبات خود هستند، معمولا بدنه خودرو را به سرعت صاف و براق می‌کنند، اما این به معنی ترمیم آسیب بدنه خودرو نیست و این پولیش ها، تنها روی آسیب‌ها را می‌پوشانند. برخورد نور خورشید به بدنه و یا شست و شوی ماشین، می‌توانند این مواد را از روی بدنه پاک کند و بدین شکل آسیب‌های موجود در آن دوباره آشکار می‌شوند. پس بهتر است برای خرید پولیش‌های با کیفیت از مراکز معتبر اقدام نمایید.

شما می‌توانید برای خرید انوع پولیش از کارواکس کمک بگیرید. کارواکس به عنوان اولین مرکز معتبر و جامع دیتیلینگ خودرو در ایران، اقدام به ارائه‌ی کلیه خدمات در زمینه پولیشکاری و  همچنین فروش انوع پولیش از برندهای معتبر در کرج می‌نماید. با تماس با مرکز پشتیبانی کارواکس می‌توانید از مشاوره رایگان برای خرید انواع پولیش و دریافت خدمات مورد نظرتان استفاده کنید.

عملکرد پولیش زبر

نحوه صحیح اجرای پولیش‌ها روی بدنه خودرو

حال که با انواع پولیش و کاربرد آن‌ها آشنا شدید بد نیست که نحوه صحیح استفاده از پولیش زیر، پولیش نرم و آنتی هولوگرام را هم بدانید. چرا که استفاده به جا و صحیح عملکرد بهتری در پولیشکاری خواهد داشت. توصیه ما این است که پولیش را به افراد متخصص این حوزه بسپارید،  اما با این حال اگر دوست دارید خودتان این کار را انجام دهید، برای یک پولیشکاری صحیح لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید:

 

  • در گام نخست، باید بعد از شست شوی خودرو، بدنه خودرو را کاملا خشک و تمیز نمایید.
  • سپس کمی از ماده پولیش را باید روی پد پولیش بزنید. جنس این پد، هنگام پولیش مرحله اول (زبر)، باید زبر باشد و در پولیش نهایی (نرم) باید حتما پد نرم به کار برده شود. اگر پولیشی که استفاده می‌کنید آنتی هولوگرام باشد، اهمیت نرم بودن پد پولیش دو چندان خواهد بود.
  • بعد از آن پنل‌بندی سطح بدنه خودرو برای پولیش کردن با ابعاد ۴۰ در ۴۰ است، که کار باید به صورت پنل به پنل پیش برود.
  • باید پولیشکاری را با سرعت کم آغاز کرده و سرعت را به آرامی افزایش دهید. حداکثر سرعت در پولیش مرحله اول، ۵۴۰۰ دور در دقیقه و در پولیش نهایی، ۲۵۰۰ دور در دقیقه است. در میان پولیش های نهایی بهترین نتیجه در استفاده از پولیش آنتی هولوگرام، با سرعت حداکثر ۱۵۰۰ دور در دقیقه حاصل می‌شود.
  • در گام آخر، پس از رسیدن به نتیجه رضایت بخش و مد نظر، باید مواد پولیش باقی مانده روی بدنه را با دستمال خودروی مناسب از سطح خودرو پاک کنید.

عملکرد پولیش نرم

سخن پایانی

همان طور که اشاره کردیم برای ترمیم آسیب‌های بدنه ماشین، اولین راه و بهترین روش پیشنهادی استفاده از پولیشکاری است. پولیشکاری می‌تواند در صورتی که آسیب‌ها به لایه‌های عمیق رنگ بدنه خودرو نرسیده باشند و رنگ بدنه سالم باشد، به ترمیم و رفع آن آسیب‌ها به همراه یک نتیجه مطلوب بپردازند. البته، نکته مهم دیگر در رسیدن به نتیجه مطلوب، استفاده از پولیش مناسب با نوع آسیب های وارد شده به بدنه در فرایند پولیشکاری است. علاوه بر آن شناخت بهترین برندهای پولیش برای داشتن یک تجربه‌ی عالی در پولیشکاری نیز لازم است چرا که کیفیت مواد پولیشکاری بر روی نتیجه‌ی نهایی تاثیر گذار است. در نهایت نیز مهارت فردی که پولیشکاری را انجام می دهد نیز می تواند نتیجه کار را تغییر دهد.

کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلیتگ خودرو در کشور، کلیه‌ی خدمات پولیشکاری و فروش انواع پولیش زبر و نرم و آنتی هلوگرام از برندهای معتبر ارائه می‌کند. این مرکز با بهره گیری از نیروهای استادکار و استفاده از بهترین مواد پولیشکاری و همچنین استفاده از ابزار به روز و پیشرفته پولیشکاری، اقدام به بر طرف کردن کلیه خط و خش‌های وارده به انواع ماشین را می‌نماید. کافیست تا با تماس با مرکز کارواکس علاوه بر مشاوره رایگان از کلیه خدمات پولیشکاری استفاده نمایید.

سوالات متداول

 

1. تفاوت پولیش زبر و نرم در چیست؟

مهمترین تفاوت آن‌ها در نحوه استفاده از آن‌ها است. پولیش زیر در مرحله اولیه و برای از بین بردن خط و خش عمیق بر روی بدنه‌ی خودرو کاربرد دارد و برعکش پولیش نرم به عنوان پولیش نهایی و برای خراش‌های سطحی مورد استفاده قرار می گیرد.

2. آیا از پولیش نرم می‌توان در تمام سطح بدنه خودرو استفاده کرد یا فقط باید در قسمت‌های آسیب دیده استفاده شود؟

علاوه بر رفع لک های سطحی یکی از کاربرد‌های پولیش نرم، ایجاد درخشندگی و براق نمودن سطح خودرو است،که به همین منظور، می‌توان از این پولیش در تمام سطح بدنه خودرو استفاده نمود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید