پولیش

تفاوت پولیش دستی و پولیش ماشینی

یکی از بهترین روش ها برای احیای رنگ و بازیابی زیبایی خودرو پولیش کاری است که بر اساس نیاز اتومبیل به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. برای فرایند پولیش ماشینی، نیاز به ابزار های مختلف داریم اما در پولیش دستی یک پد دستی، ماده پولیش و دستی قوی برای پولیش کاری مورد نیاز است.

اشتراک گذاری

یکی از بهترین روش ها برای احیای رنگ و بازیابی زیبایی خودرو پولیش کاری است که بر اساس نیاز اتومبیل به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. برای فرایند پولیش ماشینی، نیاز به ابزار های مختلف داریم اما در پولیش دستی یک پد دستی، ماده پولیش و دستی قوی برای پولیش کاری مورد نیاز است. در این مقاله از کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو قصد داریم عمده ترین تفاوت پولیش دستی و پولیش ماشینی را بررسی کنیم.

بررسی عملکرد پولیش ماشینی و پولیش دستی

پولیش دستی

همانطور که گفته شد، پولیش دستی تنها با حرکت پد پولیش روی بدنه به وسیله دست انجام می شود و هیچگونه ماشینی در انجام آن دخیل نیست. شما برای انجام این کار کافی است مقداری از مواد پولیش را روی پد ریخته و با حرکت های مستقیم و فشار مناسب روی بدنه عمل پولیش کاری را انجام دهید.

پولیش ماشینی

 برای فرایند پولیش ماشینی، سه دستگاه اوربیتال، روتاری و دوال اکشن مورد نیاز است که بر حسب نیاز بدنه خودرو و میزان خساراتی که در بدنه وجود دارد، از هر کدام از این سه ابزار استفاده می شود. فشار روی دستگاه پولیش نسبت به پولیش دستی بسیار کمتر بوده و فقط در مواقع خاص نیاز به اعمال نیرو دارد.

محصولات لازم برای هر دو نوع پولیش دستی و ماشینی

پولیش دستی

برای انجام پولیش دستی، تنها لازم است که چند دستمال خودرو یا پد مناسب(بر اساس درجه زبری) و مواد پولیش داشته باشید.

پولیش ماشینی

در پولیش ماشینی استفاده از دستگاه مناسب، پد مناسب و مواد پولیش لازم است.

مکان های مورد استفاده هر دو پولیش دستی و ماشینی

 برای پولیش کاری در مکان هایی از خودرو که دسترسی به آن آسان نبوده و یا ظریف است(مانند آرم خودرو) می توان از پولیش های دستی استفاده کرد. اگرچه در برخی موارد، پولیش های دستی کوچکی مانند آیبرید وجود دارد که به وسیله پدهای کوچک می تواند مکان های گفته شده را پولیش کند. اما بیشتر ماشین ها معمولا با پد های 3 تا 6 اینچی کار میکنند که صیقل نقاط دور از دسترس به وسیله آنها سخت است.

کدام پولیش از دو نوع دستی و ماشینی خطر کمتری دارد؟


اگر ناشیانه خودرو خود را پولیش کاری کنید مطمئنا به بدنه آسیب خواهید زد، اما پولیش های دستی به دلیل سرعت و قدرت کمتر، ایمن تر از پولیش های ماشینی است و به نظر می رسد که گزینه خوبی برای خودروهای قدیمی باشد.

 توصیه مهم
به منظور کاهش خطر حذف بیش از حد رنگ، می توانید از یک ضخامت سنج رنگ خودرو استفاده کنید که به شما نشان می دهد که رنگ ماشین چقدرضخیم است. این کار به اپراتور اطلاعات بیشتری می‌دهد تا تصمیم بگیرد که آیا صیقل دادن پولیش ماشینی یا پولیش دستی برای خودرو بی‌خطر است.

تفاوت پولیش ماشینی و پولیش دستی

نحوه کار در هر دو پولیش دستی یا ماشینی  

پولیش دستی

برای انجام پولیش کاری دستی این مراحل به ترتیب انجام می شود:

1. پیش از فرایند، سطح روی خودرو را حسابی تمیز کنید طوری که هیچگونه لکه ای روی آن وجود نداشته باشد.

2. بعد از شستن اتومبیل اجازه دهید تا سطح خودرو کاملا خشک شود.

3. اگر تصمیم به از بین بردن خط خش دارید از پولیش زبر و برای براق کردن سطح خودرو از پولیش نرم استفاده کنید.

4.پولیش کاری را در دمای مناسب و دور از نور خورشید انجام دهید. در نظر داشته باشید که اگر سطح بدنه داغ باشد خمیر پولیش روی بدنه ماسیده و به وسیله پولیش دستی از بین نمی رود.

5.برای پولیش کاری دستی احتیاج به حداقل دو پارچه دارید که به وسیله یکی از آنها مواد پولیش را روی بدنه بکشید و از پارچه دوم برای تمیز کردن، بعد از پولیش کاری استفاده کنید. بهترین جنس پارچه برای پولیش دستی پارچه میکروفایبر،حوله نرم با پرز متوسط، پارچه کتان پنبه و نمد می باشد.

6.ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی دستمال ریخته و با فشار متوسط به صورت یکنواخت روی سطح خودرو بکشید. در نظر داشته باشید که هر نوع حرکت دایره ای یا خطی را که انجام میدهید تا آخر پولیش کاری ادامه داشته باشد. در واقع از تغییر نوع حرکت خودداری کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. این عمل را تا زمانی که ماده پولیش تمام شود انجام دهید. اگر نیاز به پولیش دوباره بود می توانید به همین روش پولیش کاری را تکرار کنید.

7. بعد از انجام کار سطح خودرو را با یک دستمال نرم تمیز کنید.

8. در پایان یک بار دیگر بدنه خودرو را بشویید.

پولیش کاری با دستگاه

انجام فرایند پولیش با دستگاه پولیش نیاز به مهارت آموزی داشته و به راحتی پولیش دستی انجام نمی شود. برای انجام این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

1.ابتدا خودرو را به خوبی بشویید و بگذارید تا کاملا خشک شود.

2.پد مخصوص را که بر اساس نوع پولیش خود انتخاب کردید، روی دستگاه سوار کنید. (از اینکه پد به خوبی روی دستگاه چسبیده است کاملا مطمئن شوید.)

3. دستگاه را در فاصله نزدیک بدنه قرار داده و آن را روشن کنید. توجه داشته باشد که فشاربه بدنه باید متوسط باشد تا به آن آسیبی وارد نکند.

4.دستگاه را به صورت خطی روی بدنه بکشید و تا زمان از بین رفتن خطوط به آن ادامه دهید.

5.پس از اتمام هر بخش آن را با یک حوله تمیز و نرم پاک کنید تا از نتیجه به دست آمده مطمئن شوید.

6. در پایان یک بار دیگر بدنه خودرو را بشویید.

میزان تاثیرهر دو نوع پولیش دستی و ماشینی

پولیش دستی

مسلما پولیش دستی نسبت به پولیش ماشینی از قدرت کمتری برخوردار است. بنابراین از این نوع پولیش می توان برای از بین بردن خط و خش های سطحی روی بدنه و یا درخشندگی آن استفاده کرد. در ازای آن اگر خودرو ایراد عمیق تری داشته باشد، پولیش دستی کارایی نخواهد داشت.

پولیش ماشینی

از بین بردن خط و خش های عمیق، از بین بردن خط و خش های سطحی واکس خودرو بعد از پولیش، احیای رنگ و درخشندگی خودرو از جمله نتایجی است که به وسیله پولیش ماشینی بدست خواهید آورد. اما مهمترین تفاوتی که این نوع پولیش کاری با نوع دستی آن دارد، سرعت و قدرت بالاست که می تواند در زمان کمتری عمل پولیش را انجام داده و بنابراین بازدهی کار با این روش بالاتر است. هرچند که انجام آن نیاز به کسب مهارت دارد. به طور کلی پولیش دستی و پولیش ماشینی به شکل زیر مقایسه میشود و می توان تفاوت پولیش دستی و پولیش ماشینی در قالب جدول زیر خلاصه کرد.

تفاوت های پولیش ماشینی و پولیش دستی

نتیجه

هر دو پولیش کاری دستی و ماشینی براساس نیاز بدنه خودرو می تواند برای آن مفید باشد. به شرط آنکه قبل از پولیش کاری از میزان آسیب وارد شده به خودرو و نحوه برطرف کردن آن آگاهی لازم را داشته باشیم. ما در این مقاله به طور کامل در مورد تفاوت پولیش دستی و پولیش ماشینی صحبت کردیم، گفتیم که هر کدام از پولیش های دستی و ماشینی چه عملکردی دارند و در چه زمانی و برای چه خودروهایی باید مورد استفاده قرار گیرند. همچنین ذکر کردیم که تاثیرپذیری هر کدام برای برطرف کردن خط و خش ها و نحوه کار با آنها چگونه است، که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه