آموزشی

ضخامت سنج رنگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از نکات مهم در قیمت گذاری خودرو هنگام فروش این است که بدانیم آیا قسمتی از خودرو رنگ شده یا نه. در گذشته متخصصین براساس تجربه ای که داشتند، رنگ فابریک و یا رنگ دوباره خودرو را تشخیص می دادند. اما امروزه با افزایش صنعت دیتیلینگ، تشخیص این موضوع بدون ابزار با خطاهای زیادی روبرو خواهد شد.

اشتراک گذاری

یکی از نکات مهم در قیمت گذاری خودرو هنگام فروش این است که بدانیم آیا قسمتی از خودرو رنگ شده یا نه. در گذشته متخصصین براساس تجربه ای که داشتند، رنگ فابریک و یا رنگ دوباره خودرو را تشخیص می دادند. اما امروزه با افزایش صنعت دیتیلینگ، تشخیص این موضوع بدون ابزار با خطاهای زیادی روبرو خواهد شد. به همین منظور کارشناسان خودرو برای تشخیص بی رنگ بودن یا نبودن آن از دستگاهی به نام ضخامت سنج رنگ خودرو استفاده میکنند. در این مقاله قصد داریم درباره اینکه ضخامت سنج رنگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد با شما صحبت کنیم.

بی رنگ بودن خودرو به چه معناست؟

قبل از توضیح درباره ضخامت سنج ابتدا خوب است بدانیم که خودرو بی رنگ یعنی چه؟
به طور کلی دو نوع رنگ به بدنه خودرو زده می شود. رنگی که از کارخانه به بدنه پاشیده شده و رنگی که نقاش خودرو بعد از آسیب روی بدنه می زند. اگر خودرو همواره با رنگ اول کارخانه باشد و دوباره رنگ نداشته باشد، اصطلاحا آن را بی رنگ گفته و چنانچه برای ترمیم، دوباره رنگ شده باشد به آن خودرو با رنگ می گویند.

نحوه تشخیص خودرو بی رنگ

کارشناسی درباره بی رنگ بودن خودرو به دو روش انجام می شود:

روش مخرب

در این روش برای تشخیص ضخامت خودرو، برش کوچکی روی بخش مورد نظر میدهند تا لایه زیرین آن را بررسی کنند. روش مخرب امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد.

روش غیر مخرب

در این روش، بدون هیچگونه آسیب و به وسیله دستگاه ضخامت سنج رنگ می توان بی رنگ بودن یا رنگ شدگی خودرو را تشخیص داد.

ضخامت سنج رنگ خودرو به چند روش کار می کند

ضخامت سنج های رنگ به چند روش کار میکنند؟

دستگاه صخامت سنج از طریق روش القای مغناطیسی میتواند به راحتی ضخامت رنگ خودرو را اندازه گیری کند. در واقع  اندازه حد فاصله پراب روی ضخامت سنج تا آهن خودرو در خودروهای بی رنگ یک دست بوده و در خودروهایی که بخشی از آن رنگ شده نوسانات فاحشی دارد(واحد اندازه گیری دستگاه میکرون است). خوب است بدانید که  ضریب خطای این روش در دستگاه های مختلف متفاوت است. با این وجود روش کار ضخامت سنج رنگ برای بخش های رسانای مغناطیسی و بخش های عایق متفاوت از هم می باشد.

1. روش القای مغناطیسی

بر روی سطح های رسانای خودرو از روش القای مغناطیسی و محاسبه موج رفت وبرگشتی که به وسیله دستگاه به بدنه القا می شود استفاده میکنند. كاربرد عمده اين روش در اندازه گيري پوشش هاي مايع و يا پودري است. همچنین از این روش میتوان ضخامت رنگ بخش های آهنی، فولادی و بخش های آبکاری شده را بررسی کرد.

2. روش گردابی

دراین روش، سیم پیچ داخل پراب ضخامت سنج، یک سیگنال با فرکانس نسبتا بالا را تولید میکند. هنگامی که پراب به سطح نزدیک می شود. این میدان مغناطیسی جریان های گردابی متناوبی را ایجاد میکند که بنابر تغییر ضخامت رنگ فرکانس متفاوتی را به وجودآورده و از این طریق مناطق رنگ شده مشخص می شود. از این روش برای اندازه گیری غیر مخرب ضخامت پوشش ها و روکش های غیر رسانا بر روی بسترهای فلزی غیر آهنی استفاده می شوند.

چطور از ضخامت سنج برای تشخیص رنگ استفاده می شود؟

ضخامت سنج های رنگ تنها بر حسب میکرون اعدای را به ما نشان میدهند که اگر درباره آن اطلاعاتی نداشته باشیم خیلی به دردمان نمیخورد. اما نحوه تشخیص رنگ شدن بدنه خودرو با این اعداد چگونه است؟

اگرچه ضخامت سنج تنها یکی از راه های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرواست، اما تنها با خواندن یک عدد نمیتوان تشخیص داد که آیا خودرو با رنگ اصلی کارخانه است یا نه چرا که هرچه عمر خودرو بیشتر باشد مسائل مختلف، مانند شستشو، ضربه و ... می تواند در ضخامت اصلی رنگ خودرو تاثیر بگذارد. همچنین گاهی اگر ضربه در بخش های قابل تعویض خودرو انجام شود (مانند درب ها و سپر ها) با تعویض آن قسمت میتوان باعث خطای ضخامت سنج شد. پس راهکار چیست؟

به طور کلی اگر یک کارشناس بخواهد رنگ شدن با بی رنگ بودن اتومبیل را تشخیص دهد، خود خودرو را معیاراصلی تشخیص رنگ قرار میدهند. این بدان معنی است که با بررسی نقاط مختلف خودرو به وسیله ضخامت سنج  و ترسیم یک نموداربخش هایی که تفاوت عددی فاحشی دارد را مشخص کرده و با بررسی دقیق‌تر بی رنگ بودن یا رنگ شدگی آن را تشخیص خواهند داد.

چه قسمت هایی از بدنه خودرو با ضخامت سنج  بررسی می شود؟

با استفاده از ضخامت سنج، تست هر قسمت از بدن در پنج نقطه انجام می شود. سقف؛همه درها،کاپوت ماشین،درب صندوق عقب،قفسه های بدنه قسمت هایی است که به وسیله ضخامت سنج بررسی می شود.

بهترین ضخامت سنج ها بر اساس چه معیاری سنجیده می شوند؟

اگر بخواهیم به بهترین ضخامت سنج رنگ موجود دسترسی پیدا کنیم، باید معیارهایی که درادامه گفته می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

1. میزان خطا 

ازآنجا که این دستگاه یک وسیله ابزار دقیق است هرچه میزان خطا در آن کمتر باشد به مراتب وسیله ارزشمند تری محسوب می شود.

2.  گستردگی استفاده از ضخامت سنج

برخی ضخامت سنج های موجود در بازار تنها برای قسمت های  آهنی  خودرو است که به وسیله القای مغناطیسی کار میکند. برخی دیگر نیز از طریق جریان گردابی عمل کرده و برای بخش های پلاستیکی مفید تر است. اما امروزه در بازار، ضخامت سنج هایی موجود است که هردو قابلیت القا و جریان گردابی را داشته و بر همین اساس کاربرد بهتری نیز دارد.

3. حافظه ذخیره سازی

در برخی از کارخانه های پیشرفته روزانه تعداد زیادی از خودرو ها به وسیله دستگاه ضخمت سنج بررسی می شود که مسلما عدد قابل توجهی است. اگر یک ضخامت سنج حافظه ذخیره ساز بالایی داشته باشد و بتواند تمامی اطلاعات را درحافظه خود ذخیره سازی کند  کار را برای کاربر راحت تر کرده و طرفداران بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.

4. گارانتی و عمر مفید دستگاه

یک دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو اگر از گارانتی بالایی برخوردار بوده و یا تحت لیسانس برند مطمئنی باشد، میتواند برای مدت زیادی  برای شما کار کند. بنابراین درانتخاب بهترین ضخامت سنج این نکته باید درنظرگرفته شود.درحال حاضر الکومتر یکی از معتبر ترین برند ها می باشد.

برخی ویژگی های انواع  ضخامت سنج های موجود در بازار

آنچه در بالا گفته شد ویژگی های عمومی هر ضخامت سنج رنگ می باشد اما امروزه ویژگی های خاص دیگری نیز به ضخامت سنج ها اضافه شده است.

1. ضخامت سنج های بلوتوث دار

 امروزه برخی از ضخامت سنج ها در بازار دارای بولوتوث است که می تواند اطلاعات بدست آورده را روی تلفن همراه اندرویدی شما نشان دهد. استفاده ازاین دستگاه برای هر دو جنس پلاستیک و فلز مناسب است.

2. ضخامت سنج های پراب جدا

گاهی اوقات برخی از عوامل مانند انحنای و زبری، باعث می شود تا ضخامت سنج محاسبه ای با درصد خطای بالاتر داشته باشد. در این مواقع ضخامت های سنج های پراب جدا می تواند مشکل را برطرف کند.  به طوری که به وسیله پراب خود امواج التراسونیک را ارسال کرده و انعکاس آن از مرز پایینی دریافت شده و اندازه گیری انجام میشود. همچنین این دستگاه قابلیت کالیبراسیون تک نقطه ای و دو نقطه ای را دارد، بنابراین بیشتر مراکز تشخیص رنگ از این دستگاه استفاده میکنند. همچنین روی این نوع از ضخامت سنج ها نمایشگر دیجیتال لامپی وجود دارد که امکان کارشناسی چه در تاریکی و چه در هوای روشن را میدهد.

3. ضخامت سنج رنگ ۳۶۰درجه

روی این نوع از ضخامت سنج ها صفحه دیجیتالی وجود دارد که می تواند به صورت 360 درجه حتی در قسمت های غیر معمولی مانند کف خودرو و شاسی ها را اندازه گیری کرد. در واقع با یک چرخش 360 درجه صفحه، به راحتی می توان رنگ خودرو را ارزیابی کرد.

 4. ضخامت سنج رنگ آهنربایی

روی این دستگاه سه رنگ سبز و زرد و قرمز وجود دارد، که هر کدام از این رنگ ها معنی خاصی دارد. برای استفاده از دستگاه ابتدا آهنربا را روی بدنه ماشین می چسبانیم و بعد به آرامی به سمت خود می کشیم. اگر هنگام این عمل بخش قرمز زودتر از بدنه جدا شود، خودرو رنگ دارد. اگر بخش زرد زودتر جدا شود به این معنی است که ممکن است بخش هایی رنگ داشته باشد و رنگ سبز نشان دهنده این است که خودرو بی رنگ است. در کل می توان گفت در این دستگاه هرچه آهنربا بیشتر بدنه را نگه دارد و محکمتر بچسبد، احتمال رنگ شدگی کم تر است.

برخی ویژگی ضخامت سنج های رنگ موجود در بازار

اصطلاحات مهم در دستگاه‌های ضخامت سنج

برای کار با دستگاه ضخامت سنج لازم است تا  از اصطلاحات مهم دستگاه اطلاعات داشته باشید.

N و F روی صفحه نمایش نشانه چیست؟

 بیشتر دستگاه های ضخامت سنج، این دو علامت را روی صفحه نمایش خود دارند که عملکرد دستگاه را نشان میدهد. در واقع برای فلزات آهنی، عبارت (F) و برای فلزات غیر مغناطیس یا غیر آهنی (آلومینیوم، مس و غیره) "N" یا "NF" یا "NFe" نشان داده می شود.

کالیبراسیون به چه معناست؟

 اصطلاح کالیبراسیون به طور کلی واژه ای است که در ضخامت سنجی به اشتباه مورد استفاده قرار می گیرد. اما اصطلاحا به معنی تنظیم دقیق است. در واقع همه دستگاه های ضخامت سنج رنگ را باید هراز گاهی روی قطعه فلزی بدون رنگ چک کرد. اگر دستگاه عدد صفر را نشان داد به این معنی است که دقت خود را از دست نداده است و در غیر این صورت می توان تشخیص داد که دستگاه دچار ضریب خطا شده است.

نتیجه

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت دیتیلینگ در خودرو، تشخیص بی رنگ و رنگ بودن آن نسبت به گذشته دشوارتراست. بنابراین استفاده از ضخامت سنج رنگ خودرو می تواند تا میزان زیادی خطای شما در تشخیص را کاهش داده و بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه