پولیش محصولات دیتیلینگ

پولیش خودرو چیست و چگونه انجام می شود + نکات مهم خرید

هر لحظه خودروی ما در معرض حملات محیطی مختلف و آسیب‌های انسانی قرار دارد که میتواند صدمات جزئی و یا جدی را به خودرو وارد آورد. ولی این موضوع اصلا جای نگران ندارد، چرا که روش های زیادی برای برطرف کردن صدمات وارد شده به خودروها وجود دارد، که پولیش ماشین یکی از بهترین این روش‌‎ها است.

اشتراک گذاری

هر لحظه خودروی ما در معرض حملات محیطی مختلف و آسیب‌های انسانی قرار دارد که میتواند صدمات جزئی و یا جدی را به خودرو وارد آورد. ولی این موضوع اصلا جای نگران ندارد، چرا که روش های زیادی برای برطرف کردن صدمات وارد شده به خودروها وجود دارد، که پولیش ماشین یکی از بهترین این روش‌ها است.

با پولیش میتوان خودرو را مانند روز اول، نو و براق کرد و آسیب های ایجاد شده روی بدنه آن را برطرف نمود. مبحث این مقاله کارواکس، به عنوان اولین و تخصصی ترین مرکز دیتیلینگ خودرو در ایران، به پولیش اتومبیل اختصاص یافته است. شما با مطالعه این مطلب کاملا با روش کار پولیش خودرو آشنا خواهید شد و خواهید دانست که یک پولیش چگونه باعث براق شدن سطوح شده و می‌تواند آسیب‌ها و صدمات ایجاد شده روی سطح خودرو را برطرف کند. همچنین خواهید دانست که پولیش چه کاربردی دارد و با انواع آشنا می شوید، ضمن اینکه نحوه استفاده و روش پولیش ماشین را یاد خواهید گرفت و کاربرد پولیش ماشین را خواهید دانست و می‌توانید به بهترین نحو و در مناسب ترین زمان از پولیش استفاده کنید و خودتان به بدرستی اقدام به پولیش خودرو خود نمایید.

پولیش خودرو

پولیش چیست؟

پولیش محصولی است که با درجات زبری و سایندگی مختلف از کم به زیاد به منظور برطرف کردن خط و خش و دیگر نواقص و لک های روی انواع سطوح رنگ شده، فلزی، شیشه ای، پلاستیکی و حتی چوبی به کار برده می شود. پولیش کاری نیز در حقیقت فرایندی است که به برطرف کردن نواقص، لکه، فرو رفتگی، خراش، جرم‌های روی انواع سطح و همچنین براق کردن آن با استفاده از انواع پولیش انجام می شود. به بیان دیگر در فرایند پولیش، علاوه بر بدنه خودرو میتوان انواع سطوح مختلف فلزی، چوبی، سنگی، سرامیکی و... را با استفاده از پولیش ببه صورت دستی یا با استفاده از دستگاه پولیش براق و درخشنده کرد. البته باید توجه داشته باشید که برای لایه برداری سطوح مختلف لازم است که از پولیش مخصوص آن سطوح استفاده کرد که در بازار موجود است. به طور مثال برای سطح پلاستیکی باید از پولیش و بازساز پلاستیک استفاده کرد یا برای از بین بردن خراش های سطح شیشه، لازم است که پولیش شیشه را به کار برد.

پولیش خودرو چیست؟

در فرایند پولیش خودرو، یک لایه بسیار نازک از رنگ خودرو به وسیله دستگاه پولیش و مواد پولیش بدنه خودرو برداشته می شود که به دنبال آن خراش‌های سطحی، لکه‌ها، جرم‌ها، رسوبات و هر گونه نواقص سطحی روی بدنه خودرو از بین می رود و براق و درخشان می گردد. پولیش خودرو حاوی مواد ریز ساینده ای است که با اصطکاک چرخش پدی که دستگاه پولیش روی بدنه خودرو ایجاد می کند، باعث لایه برداری و در نتیجه احیای رنگ می‌شود. میزان مواد ساینده داخل فرمولاسیون مواد پولیش با توجه به میزان زبری پولیش(زبر، نیمه زبر و یا آنتی هولوگرام ) متفاوت است، اما فرمولاسیون تمامی پولیش‌های حرفه ای باید پایه آب و فاقد مواد پرکننده از جمله سیلیکون باشد. پولیش ها به ویژه پولیش های زبر نباید حاوی مواد پر کننده و یا سیلیکون باشند، چرا که در این حالت فقط خراش ها را پر می کنند، اما باعث برطرف شدن و از بین رفتن خراش های سطح بدنه خودرو نمی شوند.

مطلب پیشنهادی: «مشاهده مشخصات، قیمت و خرید پولیش بدنه از برندهای خارجی و ایرانی»

به بیان دیگر، در فرایند پولیش بدنه خودرو با از بین رفتن یک لایه بسیار نازک از رنگ خودرو، لایه زیرین رنگ که جدید، بدون خراش و نقص است، نمایان می شود. اما نباید فراموش کنید که میزان لایه برداری پولیش با کیفیت توسط یک دیتیلر حرفه‌ای که از ابزار مناسب استفاده می‌کند، در مقابل ضخامت رنگ بدنه مقداری بسیار ناچیز است. پس این تصور که پولیش باعث از بین رفتن رنگ می‌شود کاملا نادرست بوده که به دنبال تجربه پولیشکاری در مراکز غیر تخصصی و استفاده از مواد بی کیفیت ایجاد شده است.

پولیش خودرو چیست

پولیش چه کاربردی دارد؟

پولیش خودرو عوارض ایجاد شده روی رنگ را ترمیم می‌کند، اما در مورد کاربرد پولیش، همیشه به یاد داشته باشید که معجزه نخواهد کرد. پولیش نمی‌تواند روی خودروی شما رنگ ایجاد کند، اما می‌تواند رنگ های آسیب دیده را ترمیم کند؛ به این شرط که ضخامت رنگ خودرو، برای لایه برداری مناسب و زیر این رنگ آسیب دیده، رنگ سالمی وجود داشته باشد. در شرایطی که رنگ زیرین خودرو آسیب دیده باشد، با پولیش نمی توان خراش ها را برطرف کرد و در این شرایط باید روش های دیگر مثل نقاشی خودرو و یا صافکاری pdr  را به کار برد.

با پولیش می‌توان خراش‌های سطحی خودرو را از بین برد. ضمن اینکه جرم، رسوبات آب و لکه‌های عمیق خودرو نیز با پولیش برطرف خواهد شد. پولیش با حذف یک لایه از سطح خودرو، آسیب‌های سطحی ایجاد شده روی بدنه را برطرف می‌کند. پولیش کاری را می‌توان برای قسمت‌های مختلف خودرو مثل شیشه، بدنه، چراغ‌ها و بخش‌های پلاستیکی آن به کار برد، اما برای هر کدام پولیش‌های مخصوص وجود دارد که به ترتیب می‌توان پولیش شیشه، پولیش بدنه خودرو، پولیش چراغ  و پولیش و بازساز پلاستیک را اشاره کرد.

پولیش خودرو چه کاربردی دارد

انواع رنگ و لایه های مختلف رنگ خودرو

برای اینکه با پولیش ماشین بیشتر آشنا شوید، لازم است که از رنگ خودرو نیز شناخت کافی پیدا کنید، که ما در این بخش به آن می پردازیم. به طور کلی رنگ خودروها در سه گروه اصلی قرار می گیرد که با نام‌های رنگ روغنی، رنگ متالیک و رنگ صدفی از یکدیگر تفکیک شده و بر روی لایه ای به نام آستر پاشیده می‌شوند
قبل از پوشش آستر، بر روی بدنه فلزی دو لایه پوشش قرار داده می‌شود. لایه اول، پوشش فسفات است که اصلی ترین لایه محافظ در برابر زنگ زدگی بدنه خودروست و حالتی شبیه آب رودخانه دارد که فلز را تبدیل به گالوانیزه می‌کند. لایه دوم قبل از پوشش آستر، لایه ED است، که اولین لایه روی بدنه می‌باشد و نقش واسطه برای افزایش چسبندگی بین فلز و لایه های بعدی را دارد.

1. رنگ های روغنی یا ساده (Gloss, Solid)

رنگ اتومبیل‌ها در ابتدا همگی به رنگ روغنی بودند که در بازار به نام رنگ 21 شناخته می شود. این تیپ رنگ آمیزی به دو صورت سه لایه و دو لایه وجود دارد. در رنگ آمیزی به صورت سه لایه، لایه اول آستر یا پرایمر است که با یک لایه رنگ شامل پیگمنت‌های پراکنده رنگ آمیزی شده و در انتها با یک لایه و روکش بی رنگ به نام کیلر (Clear Coat) پوشیده می‌گردد که این لایه کیلر باعث افزایش مقاومت و همچنین درخشندگی رنگ می گردد.

در برخی موارد هم به جای استفاده از لایه کیلر، رنگ آکریلیک را با یک ماده سخت کننده ایزوسیانات ترکیب کرده و بصورت تک لایه، بدنه خودرو را رنگ آمیزی می کنند که این ترکیبات موجب افزایش سختی و چسبندگی رنگ روی بدنه می شود.

2. رنگ‌های متالیک (metallic)

این رنگ‌ها را که در بازار با نام رنگ 54 می شناسند، همانند رنگ‌های روغنی هستند که لایه ای از کیلر دارند، اما با این تفاوت که در رنگ‌های متالیک مقدار مشخصی (حدود 2%) از پودر فلز (مانند آلومینیوم) به رنگ اضافه می‌شود. خودروهای رنگ آمیزی شده با رنگ متالیک درخشش بیشتری دارند و جلوه بهتری به خودرو می دهند، در نتیجه خط و خش‌های کوچک و ریز نیز باتوجه به برق فلز موجود در این رنگ‌ها از دور قابل تشخیص نیست.

در صورت نبودن لایه کیلر، رنگ متالیک به هیچ عنوان دوام و براقیت نخواهد داشت. اما به دلیل وجود لایه کیلر و یا محافظ، رنگهای متالیک دوام بسیار بالاتری نسبت به رنگهای معمولی دارند چرا که هر آسیبی ابتدا به سطح کلیر که لایه ضخیمتری نسبت به لایه های دیگر است خواهد رسید و مستقیما به رنگ اصلی وارد نمیشود. اما این نوع رنگ در طی مرور زمان بیشتر حالت ماتی به خود میگیرد، زیرا خراش‌های ریز و درشت آن به سادگی به چشم نمی‌آیند اما باعث مات دیده شدن رنگ خواهند شد. این ماتی به دلیل بازتابش زاویه دار نور از سطح بدنه می‌باشد.

3. رنگ‌های صدفی (Pearlescent)

رنگ‌های صدفی مانند رنگ‌های متالیک است و تفاوت آنها در استفاده از براده‌های مواد سرامیک خودرو  به جای فلز بوده که به آن ها میکا (Mica) گفته می‌شود. در واقع این رنگ‌ها، شامل برش‌های بسیار کوچک از صفحات عنصر میکا است که بازتاب‌های نوری خاصی را ایجاد می‌نماید و بر اساس نور تابیده شده و جهت نگاه بیننده، طیف آن تغییر می‌کند.

رنگ‌های دیگری هم وجود دارد که بصورت خاص و سفارشی هستند و بیشتر برای خودروهای تشریفاتی و تجملی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها براقیت و درخشندگی بیشتری نسبت به سایر رنگ ها دارند. برخی دیگر از رنگ‌ها که رنگ مات نامیده می شوند، در خودروهای خاص و گران قیمت بکار می روند.

در این تیپ از رنگ‌ها، سطح رنگ ساده را با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از PVC می پوشانند که از درخشش رنگ جلوگیری کرده و باعث ایجاد ظاهری مات در بدنه خودرو می گردد.

انواع آسیب های وارده به رنگ خودرو

برای اجرای پولیش ماشین، پس از آشنایی با انواع رنگ خودرو، باید از آسیب‌های وارد شده به رنگ خودرو نیز شناخت داشته باشید. علاوه بر این، به طوری کلی اگر شما بتوانید نوع آسیب وارده به رنگ خودرو را تشخیص دهید، بسیار عالی است چراکه اولا در هنگام تصادفات می‌توانید با این تشخیص، مقدار خسارت و آسیب وارده به خودرو را برآورد نمایید و ثانیا قبل از اقدام و هزینه کردن، تشخیص دهید که چه اقدامی در جهت رفع آسیب باید انجام دهید. به طور کلی آسیب‌های رنگی، بر اثر عدم دیده شدن رنگ اصلی و یا شکست نامنظم نور بر روی سطح نمایان می گردد.

1- جاماندگی رنگ روی رنگ

فرض کنید در خیابان خودرویتان با خودروی دیگر به آرامی برخورد می کند و پس از مشاهده متوجه می شوید که رنگ صدمه دیده اما بدنه آسیبی ندیده است و اصطلاحا قر نشده است. وقتی دو خودرو با یکدیگر برخورد می کنند، با توجه به نوع برخورد و کیفیت رنگ آن‌ها، یک خودرو غالب و دیگری مغلوب می شود و در نتیجه رنگ یک خودرو بر روی خودروی مقابل باقی خواهد ماند. این بهترین حالت است(در صورتی که رنگ روی خودروی شما باقی بماند)، زیرا رنگ خودروی شما آسیب ندیده و تنها مقداری رنگ خودروی مقابل، روی آن باقیمانده است که با استفاده از خمیر کلی بار، کمی پولیش نرم و گاهی اوقات حتی با یک تکه دستمال مرطوب قابل تمیز کردن و رفع شدن استمشابه این اتفاق میتواند بر اثر برخورد سپر خودروی مقابل به خودروی شما و باقیماندن قسمتی از پلاستیک آن به وقوع بپیوندد، که در این صورت هم خطوطی سیاه رنگ روی رنگ خودرویتان باقی میماند که بازهم قابل رفع شدن هستند.

2- ساییدگی رنگ

گاهی اوقات رنگ خودرو بر اثر ساییدگی به شکل نامطلوبی در میاید که این اتفاق بر اثر کشیده شدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه یا ساییده شدن ناخن و انگشتر زیر دستگیره رخ می دهد. این آسیب که خراش سطحی بوده، به راحتی توسط پولیش خش گیر یا پولیش نیمه زبر قابل رفع است.

3- ماتی رنگ

خیلی مواقع سطح رنگ یک خودرو کاملا سالم دیده می‌شود (و واقعا هم سالم است) اما در ظاهر، رنگ خودرو مات و به اصطلاح بی روح شده است، در حالی که هیچ گونه خط و رنگ پریدگی و یا قرشدگی روی خودرو وجود ندارد. این اتفاق بر اثر برخورد و مجاورت سنگ ریزه ها و گرد وغبار معلق در هوا در سرعت های بالا، رخ می‌دهد و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز و میکرونی روی سطح رنگ شده که به صورت عادی دیده نمی شوند ولی در نگاه کلی، باعث ماتی رنگ خودرو می شونددلیل این مسئله شکست نامنظم نور روی رنگ است چرا که هر جسمی برای براق دیده شدن باید شکست کامل و منظم نور را داشته باشد که کامل ترین این شکست نور در آینه اتفاق میافتد.

در این مورد نیز پولیش می تواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود و اینگونه خودرو براق و درخشنده دیده شده و رنگ از حالت ماتی خارج می شود. نوع دیگری از ماتی بر اثر چسبیدن شهد گیاهان، دانه های رنگی اطراف و... به وجود می آید که با خمیر کلی بار (Clay Bar) به خوبی قابل رفع هستند.

4- خطوط سطحی

 این گونه خطوط فقط به صورت یک خراش سطحی و نازک روی رنگ دیده شده و بر اثر برخورد و کشیده شدن اشیا خارجی ایجاد می شوند که توسط یک پولیش تک مرحله ای قابل ترمیم و رفع می باشند.

5- خطوط عمیق

 این خطوط دارای عمق زیادی هستند و به خوبی در مقابل چشم قرار می گیرند و به دلیل عمق بیشتر، نیاز به پولیش کاری بیشتری دارند که گاه نیاز است ابتدا با کمک دستگاه پولیش روتاری و پولیش زبر و سپس توسط دستگاه پولیش اوربیتال و پولیش نرم یا آنتی هولوگرام آنها را ترمیم کرد.

6- خطوط خیلی عمیق

این خطوط بدترین نوع خط هستند که حتی عمق آنها ممکن است به سطح فلزی بدنه رسیده باشد (یعنی لایه های زیرین و آستر مورد آسیب قرار گرفته اند)، پولیش برای رفع این گونه خطوط ناتوان است و تنها می تواند کمی از عمق، طول و ضخامت این خطوط کم کرد، همچنین با استفاده از پولیش ماشین می‌توان تیزی لبه های این خطوط را از بین برد تا از وضوح این خطوط کاسته شود.

7-  آفتاب سوختگی

سوختگی رنگ در سالهای گذشته دو گروه سوختگی ناشی از نور آفتاب و شعله را شامل می‌شد، اما در سالهای اخیر سوختگی نوع اول به دلیل بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ بسیار کم شده است. در هر حال انواع سوختگی تقریبا به یک شکل دیده می‌شوند اما باطن مسئله میتواند کاملا متفاوت باشد، در صورتی که سوختگی سطحی یا عمقی باشند، هر دو در ظاهر یک شکل دیده می‌شوند، اما اگر سوختگی فقط در لایه اولیه است و به لایه زیرین نرسیده باشد قابل ترمیم خواهد بود، اما در صورتی که به لایه های زیرین رسیده باشد کاری از دست پولیش ساخته نیست.

آفتاب سوختگی فرآیند اکسید شدن سطح کیلر یا رنگ (Oxidation Damage) است. مولکول های اکسیژن همه جا وجود دارند و همجواری اکسیژن با سایر مولکول‌ها باعث می شود مولکول های سطح به مرور الکترون از دست بدهند و سطح اکسید شود. گرمای زیاد آفتاب، رطوبت بالا و نا مرغوب بودن جنس کیلر باعث تشدید این اکسیداسیون می‌شوددر صورتی که تمام ضخامت رنگ اکسید نشده باشد، برای ترمیم سطح اکسید شده ابتدا باید با استفاده از کلی بار آلودگی‌های روی سطح اکسید شده را حذف کرده و سپس با استفاده از پولیش زبر و نرم سطح را پرداخت نمایید.

پولیش بدنه خودرو

8- تاثیرات شیمیایی

مواردی همچون "باران اسیدی" یا شستشوی خودرو توسط "آب سخت" میتواند دانه های ریزی را روی رنگ و حتی شیشه‌های خودرو ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود می آیند و این دانه‌ها توسط پولیش لکه بر قابل رفع هستند. لک ناشی از باران های اسیدی در شهرهای صنعتی و مناطقی که هوا آلوده تر است، بیشتر اتفاق می‌افتد.

در مناطق گرمسیر و مناطقی که آب املاح بیشتری دارد، خودرو بایستی پس از شسته شدن به سرعت خشک گردد، در غیر این صورت آب روی خودرو به سرعت خشک شده و املاح روی سطح بدنه باقی می‌ماند که این املاح باعث آسیب به رنگ بدنه می گردد. رد باران های اسیدی یا رد ناشی از مواد شیشه شوی مخزن را می‌توان با استفاده از پاک کننده مواد اسیدی (Acid Rain and Water Stain Remover) از بین برد. فضولات پرندگان نیز به دلیل دارا بودن اسید، درصورتی که از روی بدنه خودرو پاک نشود می‌تواند باعث آسیب رساندن و حتی از بین بردن رنگ خودرو گردد.

ویژگی‌های مواد پولیش

 پولیش یک نوع ساینده است و دقیقا مانند یک سنباده عمل می‌کند، اما با دانه‌های بسیار ریزتر از سنباده می‌تواند عمل پرداخت را بسیار ظریف انجام دهد و این عمل بر اثر مالش مواد پولیشی و اصطکاک دانه‌ های موجود در آن انجام می شود. این اتفاق در همه انواع پولیشهای واقعی موجود در دنیا، با نسبت های کم و زیاد رخ می‌دهد.

وقتی قصد براق کردن و یا ترمیم رنگ اتومبیل خود را توسط پولیش و خرید پولیش بدنه خودرو دارید، در واقع یک لایه از سطح رنگ را از بین می‌برید. همچنین در حالتی که شما از یک پولیش فلز برای براق کردن یک قطعه فلزی استفاده می‌کنید بازهم یک لایه از آن فلز را حذف خواهید کرد. نتیجه این عمل، نمایان شدن یک سطح کاملا تمیز و سالم جدید می‌باشد که در زیر لایه رویی بوده است. مسلما با این کار ضخامت لایه رویی کمتر خواهد شد، هرچند که ضخامت لایه حذف شده آنقدر جزئی است که تاثیر بسزایی در کیفیت کلی رنگ ایجاد نمیکند.

تقسيم بندي اصلي پوليش‌ها بر اساس قدرت لایه برداری آنها انجام ميگيرد و هرچقدر اين قدرت بالاتر باشد، پوليش زبرتر و خشن‌تر بوده و بالعکس. اگر پوليشي بدون هيچ گونه مواد ساينده به شما معرفي گردد بايد نام آن را واکس بگذاريد چراکه نام پوليش به منظور عمل سايندگي آن ماده  است.

موضوع مهم دیگر در انتخاب پولیش خودرو، استفاده از پولیش‌هایی است که حاوی کمترین میزان مواد چرب مانند پارافین یا سیلیکون باشند، زیرا این مواد چرب روی خط و خش و آسیب ها را پوشانده و آسیب ها زیر مواد چرب پنهان شده که با شستن و به مرور، این مواد چرب از بین رفته و آسیب ها نمایان می گردند. درصورتی که اگر از پولیش های بدون سیلیکون (Silicone Free) و فاقد مواد چرب استفاد شود، آسیب به طور کامل حذف و برطرف می گردد.

به طورکلي و عمومي، پوليش‌ها معمولا در دو نوع زبر و نرم عرضه مي‌گردند این دسته بندی، از پولیش هایی با لایه برداری (Cut) شروع شده و به سمت واکس هایی که باعث ایجاد لایه روی سطح می‌شوند (سیلانتها) حرکت می‌کند. در رابطه با شناخت پولیش‌ها دو آیتم کات و گلاس (Cut & Gloss) وجود دارد که هرچه فاکتور کات بیشتر باشد پولیش لایه برداری بیشتری دارد و هر چه فاکتور گلاس بالاتر بوده نشان دهنده ایجاد براقیت و درخشندگی بیشتر است.

1. پوليش زبر

اين پوليش خودرو داراي خاصيت لایه برداری فوق العاده بالا است، به طوري که قدرت سايندگي آن با نرم‌ترين سنباده  1200 مقايسه مي‌شود (پس پولیش زبر را به شوخی نگیرید). با استفاده از اين پوليش، خراش‌هاي عميق به راحتي از بين مي‌روند (خراش هايي که هنوز به سطح زير رنگ نرسيده باشند) و البته سطح پوليش شده به دليل زبري بالاي پوليش کاملا مات خواهد شد و نياز است پس از استفاده از اين پوليش، سطح رنگ با يک پوليش نرم تر پرداخت شودپس توجه داشته باشيد که پوليش زبر به تنهايي قابل استفاده نبوده و مکمل آن پوليش نرم است. مصرف مکرر و بيش از حد پوليش زبر (خشن)، مي‌تواند باعث ناپايدار کردن و نهایتا از بین بردن رنگ اتومبيل شود.

2. پوليش نرم

اين پوليش نيز داراي خاصيت سايندگي بسيار ظريفي است، به طوري که سطح را کاملا براق و صاف نموده و کليه خطوط و خراش هاي سطحي را از بين مي‌برد، از اين پولیش مي‌توان به صورت موضعي و در قسمتي از بدنه خودرو استفاده کرد و يا به صورت کلي تمام سطح بدنه خودرو را پوليش نمود. همچنين اين پوليش گاهي جهت تميز کردن لکه‌هاي محيطي مانند قير، شيره درختان و... که به راحتي از روي بدنه خودرو پاک نمي‌شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

3. پوليش تک مرحله

پوليش متوسط یا تک مرحله‌ای در حقيقت يک نوع پوليش با خاصیت لایه برداری کم تا متوسط و خاصیت براقیت متوسط تا زیاد است، که علاوه بر حذف آسیب‌های سطحی، براقيت بيشتري را بر روي بدنه خودرو ایجاد می‌کند.

4. واکس

هرچند که واکس در گروه پوليشهای خودرو قرار ندارد و جايي در اين مقاله ندارد، اما در مواردي قابل استفاده است. زمانی که سطح رنگ خودرو صاف و بدون موج باشد و نيازي به پوليش نداشته باشد، در اين صورت واکس با اعمال لايه اي از چربي مخصوص درخشندگی را بيشتر مي‌نمايد. اما توجه داشته باشيد که يک واکس بدنه خودرو خالص به هيچ عنوان خاصيت خش برداري و پرداخت کاري را ندارد و تنها براقیت فوق العاده ای می‌کند. براقیت ایجاد شده آن به واسطه به جا ماندن چربی های مخصوص بوده که موقت و مقطعی است.

پولیش ماشین

نکات حرفه ای که باید برای پولیش کاری بدانید.

نکته اول

وقتی می خواهید با پولیش کاری یک خراش را ترمیم کنید، در ابتدا با ناخن دست خود آن را لمس کنید. اگر خط به خوبی با ناخن قابل لمس است و می‌توانید عمق آن را تشخیص دهید، پس این خط، یک خط عمیق می باشد. اما اگر قابل لمس نیست و یا کم لمس می شود این خط سطحی است. این حالت بیانگر این مطلب بوده که خط روی کیلر ایجاد شده و به عمق رنگ یا آستر نفوذ نکرده است.

در شرایطی که کیلر کاملاً سالم باشد می توان خطوطی را که حتی در عمق حدود 40 میکرون ایجاد شده را هم از بین برد. برای خطوط عمیق باید تشخیص دهید که عمق آن چقدر است و این کار به صورت اصولی با دستگاه های ضخامت سنج مخصوص انجام می‌شود، اما به صورت تجربی با شدت لمس باید تشخیص داده شود.

نکته دوم

در صورتی که روی بدنه خودرویی خطوط عمیق وجود دارد و یا سطح رنگ قبلا پولیش و سنباده خورده و ضخامت رنگ کم شده است، هرگز نباید روی این خودرو پولیشکاری سخت انجام شود، چرا که به سطح بدنه آسیب بسیار جدی وارد خواهد شد. برای پولیش کردن نباید بیشتر از 50٪ لایه خارجی را با پولیش از بین ببرید، زیرا در این صورت حتی اگر خراش موجود از بین برود اما در عوض رنگ خودروی شما بسیار آسیب پذیر خواهد شددقت داشته باشید که اگر بیشتر از 75٪ لایه خارجی را حذف کنید، رنگ خودروی شما  صدمه می بیند و تغییر رنگ در آن دیده خواهد شد، پس هیچ گاه به فکر برداشتن بیش از 50٪ ضخامت رنگ نباشید.

نکته سوم

 نکته دوم که باید بدانید در مورد پایین ترین لایه( سطح فلزی بدنه خودرو) است، به عنوان لایه پایه یا بیس خوانده می‌شود. لایه اول (لایه بعد از بدنه) یک لایه پرایمر یا آستر بوده که واسطه میان رنگ اصلی و بدنه می‌باشد. این لایه چند کاربرد از جمله چسبیدن خوب رنگ به بدنه، خشک شدن سریعتر، عدم شره قبل از خشک شدن، پر کردن نواقص و ایرادهای سطح فلز مانند پرسکاری و خمکاری، مقاومت در برابر رطوبت و اشعه UV، سفید شدن زمینه رنگ اصلی جهت پوشش مناسب تر و... دارد. لایه اول سفید بوده و حدود50 میکرون ضخامت دارد.

نکته چهارم

نکته سوم که باید بدانید، در ارتباط با لایه دوم یعنی لایه رنگ اصلی است، که بر روی لایه آستر قرار میگیرد. این لایه شامل رنگدانه های رنگ اصلی بوده و بین 20 تا 30 میکرون ضخامت دارددر رنگهای متالیک لایه سومی نیز با نام کیلر وجود دارد که یک لایه ضخیم و شفاف بوده و در آخرین مرحله و روی رنگ اصلی قرار میگیرد. این لایه وظیفه محافظت از رنگ اصلی را دارد و همچنین ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری می‌کند. (در رنگهای متالیک علت دوام و استحکام بیشتر این نوع رنگ ها وجود لایه شفاف کیلر میباشد که باعث ضخیمتر شدن رنگ نیز میشود) لایه کیلر بین  40 تا50 میکرون ضخامت دارد، ضخامت این لایه‌ها در خودروهای مختلف، متفاوت است. این ضخامت ها برای این بیان شد که نسبت بین لایه‌های مختلف رنگ را متوجه شوید.

نکته پنجم

زمانی که یک خراش روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود، این خراش می‌تواند به نسبت عمق خود به هر یک از لایه‌ها آسیب بزند و متاسفانه در صورتی که از لایه خارجی و کیلر (سطحی ترین لایه) بگذرد قابل ترمیم نخواهد بود (اکثر خراش ها بر روی لایه سطحی قرار دارند). برای ترمیم این خراش‌ها لازم است لایه خارجی آنقدر پرداخت شود تا ضخامت آن از عمق خراشها کمتر شود و در این صورت خراش حذف می‌شود.

توجه داشته باشید که کل فرایند و عملی که یک پولیش انجام می‌دهد به همین سادگی است و به زبان ساده تر می‌توان گفت پولیش خودرو همانند یک سنباده عمل می‌کند و این لایه برداری باعث حذف شدن سطح کهنه خارجی شده و سطح جدیدی را نمایان میکند که نو و درخشنده خواهد بود.

برای پولیش هیچ فرقی ندارد که تنها یک خراش عمیق را ترمیم کند و یا فقط به قصد درخشان کردن و براق کردن خودرو استفاده شود و همچنین تفاوتی ندارد که خودرو نو و یا کهنه باشد. اما روش استفاده از پولیش می‌تواند، کاملا نتیجه را معکوس کرده و حتی به رنگ خودروی شما آسیب برساند. پس در صورتی که قصد استفاده از پولیش را در منزل دارید و تجربه این کار را ندارید، با مطالعه دقیق و مجدد این مقاله و با دقت فراوان اقدام به این کار نمایید تا خودروی خود را زیبا و درخشنده نمایید.

نکته ششم

در هنگام استفاده از سنباده نیز دانستن چند نکته ضروری است. شما باید منطقه ای که خط در آن قرار دارد به فاصله 10 سانتی متر اطراف خط را با استفاده از چسب بپوشانید تا محدوده سنباده کاری مشخص گردد. سنباده، لایه برداری به مراتب بیشتر از پولیش دارد پس مراقب باشید که بیش از حد ضخامت رنگ حذف نگردد.

سطح بدنه در حین کار با سنباده همیشه باید مرطوب و لغزنده باشد، برای این کار می‌توانید ترکیب آب و صابون را بر روی سطح اسپری کنید. همواره بین سطح دست و سنباده واسطه ای از جنس فوم یا اسفنج قرار دهید تا فشار بصورت یکنواخت روی تمام قسمت های سنباده اعمال شود. بهتر است از سنباده پوستاب که از نظر زبری 3000P می باشد و یا حتی سنباده نرم تر و یا کار شده، برای از بین بردن خطوط روی بدنه استفاده گردد.

نکته هفتم

بهتر است سنباده را با زاویه 90 درجه نسبت به خط بر روی بدنه کشیده شود، این حرکت، سریعترین حالت برای رسیدن به عمق خط و ناپدید شدن آن می باشد. پس از فرآیند سنباده کشیدن و از بین بردن خطوط عمیق مورد نظر از روی بدنه، سطح بدنه به دلیل ایجاد هولوگرام و خش‌های سطحی، مات و کدر خواهد شد. پس از اتمام کار کشیدن سنباده، این هولوگرام ها را با استفاده از پولیش آنتی هولوگرام و نیمه زبر از بین می رود و سطح براق می‌گردد.

پولیش خودرو چیست

انواع پولیش کاری

همان طور که گفتیم  پولیش خودرو یکی از اقدامات ضروری برای بازگردان زیبایی اولیه خودرو و  برطرف کردن خراش های ایجاد شده روی رنگ بدنه است. بسته به نوع آسیب‌دیدگی یا نیاز سطح خودرو، پولیش‌ها به طور کلی به دو شیوه پولیش کاری با پولیش زبر و پولیش کاری با  پولیش نرم انجام می شود که در این بخش، به معرفی هر کدام از آنها و کاربردی که دارند می پردازیم.

1. پولیش‌ کاری با پولیش های نرم

پولیش‌های نرم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اصلاحات ظریف‌تری روی سطح خودرو ایجاد کنند، بدون اینکه لایه‌های رنگ را از بین ببرند. پولیش های نرم به منظور ایجاد درخشش و براقیت رنگ خودرو و همچنین برطرف کردن خراش‌های بسیار سطحی ریز و همچنین از بین بردن لکه‌ها به کار می‌روند.

پولیش نرم با اینکه به تنهایی هم می تواند برای خودرویی با لکه و خراش خیلی سطحی به کار رود و این ایرادات را رفع کند، پولیش های نرم معمولا در مرحله آخر کار پولیش کاری و پس از اعمال پولیش زبر به منظور ایجاد درخشش و براقیت نهایی به کار برده می شود.  برای برطرف کردن هولوگرام هایی که در مرحله قبل پولیش کاری ایجاد شده است، پولیش نرم مورد استفاده قرار می گیرد تا هر گونه آثار هولوگرام باقی مانده را برطرف کند و سطحی درخشنده و بدون نقص را موجب شود.

ویژگی‌ها و کاربرد پولیش نرم

  • اصلاح آسیب های خیلی سطحی بدون از بین بردن لایه‌های رنگ
  • مناسب برای از بین بردن خطوط ریز، لکه‌های سطحی و اثرات شستشوی نادرست
  • بهبود براقیت و درخشش خودرو

برندهای معروف پولیش نرم

  • روپس: پولیش های برند روپس که در انواع بسیار نرم، نرم، نیمه زبر و زبر عرضه شده است  با کیفیت بالا ، ماندگاری زیاد و بهترین عملکرد به محبوب ترین و بهترین برند پولیش در دنیا تبدیل شده است.
  • سوناکس: سوناکس با قدمتی 70 ساله در تولید محصولات دیتیلینگ خودرو از جمله پولیش بسیار موفق عمل کرده است و توانسته بهترین و با کیفیت ترین  انواع پولیش نرم، زبر، تک مرحله و ... را به بازار عرضه کند.

2. پولیش کاری با پولیش زبر

پولیش‌های زبر یا پولیش های دانه درشت، معمولاً برای حذف خط و خش‌های عمیق‌تر، آسیب‌های ناشی از نور آفتاب و سایر نقایص سطحی که به عمق رنگ نفوذ کرده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پولیش‌ها برای اصلاح مشکلات عمیق‌ رنگ مانند خراش‌های عمیق و ساییدگی‌های واضح طراحی شده‌اند. پولیش‌های زبر به طور معمول به عنوان اولین مرحله از پولیش استفاده می‌شوند و پس از آن برای ایجاد براقیت نهایی از پولیش نرم استفاده می شود.

ویژگی‌ها و کاربرد پولیش  زبر

  • قادر به از بین بردن خراش‌های عمیق، لکه‌ها و ساییدگی‌ها
  • به کار بردن فشار و سرعت بیشتر برای حذف مشکلات جدی‌تر رنگ
  • به عنوان مرحله اول در فرایند پولیش خودرو

برندهای معروف

  • روپس: پولیش های برند روپس که در انواع بسیار نرم، نرم، نیمه زبر و زبر عرضه شده است  با کیفیت بالا ، ماندگاری زیاد و بهترین عملکرد به محبوب ترین و بهترین برند پولیش در دنیا تبدیل شده است.
  • سوناکس: سوناکس با قدمتی 70 ساله در تولید محصولات دیتیلینگ خودرو از جمله پولیش بسیار موفق عمل کرده است و توانسته بهترین و با کیفیت ترین  انواع پولیش نرم، زبر، تک مرحله و ... را به بازار عرضه کند.

پولیش ماشین چیست

مقایسه و انتخاب پولیش مناسب

هر نوع پولیش بسته به وضعیت رنگ خودرو و میزان آسیب‌دیدگی انتخاب می‌شود. اگر رنگ خودرو شما به طور عمده دارای خراش‌های سطحی و اثر شستشو است، بهتر است از پولیش‌های نرم استفاده کنید. اما اگر سطح خودرو شما دارای خراش‌های عمیق‌تر و آسیب‌های جدی است، استفاده از پولیش‌های زبر ضروری استدر صورتی که رنگ خودرو از چندین مشکل مختلف رنگ برخوردار باشد، توصیه می‌شود که از پولیش‌های زبر برای برداشتن لایه‌های آسیب‌دیده استفاده کرده و سپس با پولیش‌های نرم سطح را صاف کرده و براقیت لازم را ایجاد کنید.

با توجه به نیازهای مختلف خودرو، انتخاب صحیح پولیش مناسب می‌تواند تفاوت بزرگی در کیفیت نهایی نتیجه ایجاد کند. آگاهی از انواع مختلف پولیش‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها نه تنها به بهبود ظاهر خودرو کمک می‌کند، بلکه در حفظ طول عمر رنگ خودرو و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر نیز مؤثر است.

 پولیش کاری با دستگاه

پولیش کردن خودرو به دو روش دستی و با استفاده از دستگاه پولیش انجام می پذیرد. برای پولیش کاری با استفاده از دستگاه، از نظر نوع چرخش و دوران، سه تیپ دستگاه پولیش وجود دارد:

دستگاه پولیش روتاری (Rotary): نحوه گردش پایه پد این دستگاه حول نقطه مرکز است و همانند دستگاه فرز عمل می کند، با این تفاوت که در دستگاه پولیشر دیمر وجود دارد که می توان سرعت دستگاه را تغییر داد (معمولاً سرعت در دستگاه پولیشر از 1000 دور در دقیقه تا حدود 5000 یا 6000 دور در دقیقه قابل تغییر می باشد). در این تیپ دستگاه ها به دلیل تمرکز چرخش در یک ناحیه، سطح زیر دستگا سریع گرم شده و سرعت لایه برداری بالا می باشد. در صورت نگه داشتن بیش از حد دستگاه در یک نقطه، سطح رنگ به شدت آسیب خواهد دید.

  •  دستگاه پولیش اوربیتال (Orbital): در این دستگاه پولیشر، حرکت پایه پد به شکل اوربیتالی و لرزشی می باشد. لایه بردار این دستگاه‍‌ها بسیار کم است.
  •  دستگاه پولیش DA (Dual Action): این دستگاه‌ها جدیدترین نسل دستگاه‌های پولیشر می باشند، که ترکیبی از دو حرکت چرخشی و اوربیتالی را ایجاد میکنند.

نحوه انجام پولیش ماشین

 1. شستشو و خشک کردن کامل بدنه خودرو

قبل از اقدام به پولیش کاری حتما توجه داشته باشید که سطوح مورد نظر گلی و کثیف نباشند. بهتر است قبل از پولیش کاری یک بار به صورت خیلی سطحی بدنه خودرو را بشوئید تا سطح هیچ گونه کثیفی نداشته باشد (دانه های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خود باعث ایجاد خطوط و خراشهای جدید خواهند شد). بعد از شستشو، خودرو را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی در هنگام پولیش کردن وجود نداشته باشد. در هنگام پولیش کاری نباید سطح بدنه خودرو داغ باشد، یک دمای معمولی و به دور از نور مستقیم خورشید بهترین حالت است (داغ بودن بدنه خودرو و سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را دشوار خواهد کرد.

2. تمیز کردن آلودگی های چسبنده

 ممکن است  روی سطوح مورد نظرتان برای پولیش، آلودگی های چسبنده مثل صمغ درختان و یا فضولات پرندگان وجود داشته باشد که با شستشو در مرحله قبل از بین نرود و به طور کامل تمیز نشود. در چنین شرایطی لازم است که با استفاده از خمیر کلی این آلودگی ها را از سطح رنگ بدنه جدا کرده و تمیز کنید تا سطح برای پولیش آماده شود.

3. پنل بندی سطح خودرو

 برای اعمال پولیش، باید سطح خودرو را  در ابعاد 40 در 40 پنل بندی کنید و کار را پنل به پنل پیش ببرید.

4.  اعمال پولیش

پولیش کاری را می توانید به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه پولیش انجام دهید. پد پولیش را بر روی دستگاه پولیش متناسب با سایز و  مدل پد قرار دهید و مقداری از پولیش را بر روی پد متصل به دستگاه بریزید و دستگاه را روی سطح قرار دهید. توجه داشته باشید اینکه از چه نوع پولیش و چه نوع پدی ( پولیش زبر، پولیش نرم، پولیش آنتی هولوگرام، پولیش نیمه زبر، پولیش بسیار زبر و پولیش بسیار نرم) استفاده شود باید نوع و میزان خراش ها مورد توجه قرار گیرد.

5. پخش کردن پولیش

دستگاه پولیش را در ابتدا روی سرعت پایین تنظیم کنید و پولیش را به صورت یکنواخت و با حرکات دایره ای بر روی سطح پخش کرده و کم کم سرعت دستگاه را افزایش دهید. پولیش را با فشار نه خیلی زیاد و نه خیلی کم بر روی سطح بدنه اعمال کنید تا خراش ها برطرف شود. پولیش می تواند در چند مرحله با استفاده از پولیش های با درجات زبری گوناگون انجام شود تا تمامی خط و خش ها برطرف شده و براقیت نهایی حاصل گردد، این کاملا بستگی به عمق و میزان خراش ها دارد.

6. پاک کردن باقی مانده مواد پولیش

پس از اتمام کار، سطح را با دستمال میکروفایبر و یا حوله میکروفایبر تمیز پاک کنید تا باقی مانده مواد پولیش از روی سطح پاک شود و براقیت و درخشندگی نهایی حاصل آید. توجه داشته باشید که مراحل 4،5 و 6 را برای هر پنل که تقسیم بندی کرده بودید انجام دهید و سپس به سراغ پنل بعدی بروید.

پولیش کردن ماشین

نکات رایج اما مهم برای پولیش کاری

همان طور که اشاره کردیم پولیش خودرو فرایندی است که با استفاده از ابزارها، محصولات و دستگاه مخصوص می‌تواند رنگ خودرو را بازسازی کرده و ظاهری براق و صاف به آن بدهد. اما یک انجام پولیش خودرو حرفه ای به تکنیک‌هایی نیاز دارد که دقت بالا و آشنایی کامل با ابزارها و مواد مختلف و  تسلط به مراحل مختلف پولیش کاری را می‌طلبد و  نکات مهمی را شامل می شود که به آنها می پردازیم.

نکته اول : تنظیمات سرعت و فشار دستگاه پولیش

یکی از نکات کلیدی در پولیش حرفه‌ای و اصولی، تنظیمات درست سرعت و فشار دستگاه است. این دو عامل به طور مستقیم بر کیفیت پولیش و نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارند. تنظیمات درست دستگاه به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در پولیش رنگ خودرو بدست آورید و همراه با برطرف کردن خراش ها، در رنگ خودرو آسیب ایجاد نکنید.

برای برطرف کردن خراش های عمیق و در مرحله اول پولیش کاری، سرعت دستگاه باید بالا باشد  و فشار بیشتری به آن وارد شود تا بتواند خراش ها را برطرف کند. در مرحله نهایی برای ایجاد براقیت و برطرف کردن هولوگرام ها، سرعت دستگاه باید کاهش یابد و فشار ملایم تر باشد، تا تنها اصلاحات ظریف صورت گیرد و سطح صاف و براق گردد

نکته دوم: انتخاب پد مناسب برای پولیش

انتخاب پد پولیش نکته مهم دیگر در فرایند پولیش کاری است. پدها با جنس‌ها و بافت‌های مختلفی در دسترس هستند که هرکدام برای استفاده در مراحل مختلف پولیش مناسب‌اند. این انتخاب تأثیر زیادی در نتیجه نهایی کار دارد. انواع پد پولیش همراه با کاربردهاشون در یک تقسیم بندی کلی به شرح زیر هستند:

  •  پد پولیش زبر و بسیار زبر : این پدها با میزان لایه برداری و کات بالا و به دلیل بافت خشنی که دارند می‌توانند خراش‌های عمیق را برطرف کنند.
  • پدهای نرم و بسیار نرم : این پدهای پولیش همراه پولیش نرم در مرحله آخر پولیش به کار برده می شوند و برای ایجاد درخشندگی و براقیت سطح مناسب هستند.

نکته سوم: استفاده از مواد مخصوص برای انواع رنگ‌ها

هر رنگ و سطح رنگی نیاز به مواد مخصوص به خود دارد. استفاده از پولیش‌ها و مواد نادرست می‌تواند منجر به آسیب دیدن رنگ یا عدم دست‌یابی به نتیجه مطلوب شود. در هنگام پولیش بدنه خودرو، انتخاب مواد مناسب برای هر نوع رنگ بسیار مهم است.

  • رنگ‌های متالیک و پرل: این رنگ‌ها به دلیل ساختار خاص خود نیاز به پولیش‌هایی دارند که بتوانند لایه‌های نازک و حساس آنها را به درستی اصلاح کنند. معمولاً پولیش‌های ریز و با دانه‌بندی نرم برای این رنگ‌ها استفاده می‌شود.
  • رنگ‌های مات و فلت: این رنگ‌ها به دلیل خاصیت مات خود نیاز به پولیش‌هایی دارند که تنها سطح را صاف کرده و از ایجاد براقیت بیش از حد جلوگیری کنند. پولیش‌های مخصوص رنگ‌های مات می‌توانند نتیجه بهتری بدهند.
  • رنگ‌های براق و یخچالی (Glossy & Frosted Paints): برای این نوع رنگ‌ها، پولیش‌های ریز که درخشندگی و صاف بودن سطح را حفظ کنند، بهترین انتخاب هستند.

نکته چهارم: استفاده از پوشش‌های محافظ بعد از پولیش

پس از انجام پولیش حرفه‌ای، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که از پوشش‌های محافظ مانند واکس‌ها، پوشش‌های سرامیکی و کاور خودرو استفاده کنید. این پوشش‌ها علاوه بر حفظ براقیت سطح، از رنگ خودرو در برابر آلودگی‌ها، لکه‌ها، گرد و غبار، و آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. استفاده از پوشش‌های محافظ با جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی بدنه  عمر پولیش خودرو  را نیز افزایش می دهد، یا در بیانی درست تر نیاز به پولیش مجدد در طول زمان را به حداقل می رساند.

  • پوشش‌های سرامیکی خودرو:  سرامیک خودرو لایه‌ای مقاوم و ضدآب روی سطح خودرو ایجاد می‌کنند که علاوه بر درخشندگی، محافظت بیشتری را فراهم می‌آورد.
  • واکس‌ها: واکس‌ها به عنوان پوشش‌های نهایی می‌توانند به براقیت سطح کمک کنند و خودرو را در برابر آلودگی‌های محیطی محافظت کنند.
  • کاورهای خودرو: کاور خودرو به ویژه کاورهای پی پی اف محافظت قوی تری در مقایسه با دو روش قبلی ارائه می دهند، به طوری که از رنگ حتی سنگ ریزهای جاده  محافظت کرده و جلوی ایجاد خط و خش را نیز می گیرند.

کاربرد پولیش و عمر پولیش خودرو

نحوه مراقبت از خودرو بعد از فرآیند پولیشکاری

پس از انجام پولیش خودرو، مراقبت از ایجاد آسیب دوباره روی رنگ بدنه جلوگیری می کند و باعث می شود درخشندگی آن حفظ شود. مهم ترین نکات در جهت مراقبت از پولیش بدنه خودرو به شرح  زیر است:

1. استفاده از پوشش‌های محافظ

برای محافظت از سطح پولیش ماشین و جلوگیری از آسیب دوباره، استفاده از واکس‌ خودرو، سرامیک خودرو و کاور خودرو توصیه می‌شود. این پوشش‌ها لایه‌ای مقاوم ایجاد می‌کنند که از رنگ خودرو در برابر گرد و غبار، آلودگی‌ها و آب محافظت می‌کند و عمر پولیش خودرو را افزایش می‌دهند.

2. نحوه مراقبت و شستشو

برای حفظ کیفیت پولیش بدنه خودرو، شستشو باید به شیوه‌ای صحیح انجام شود. بهتر است از مواد شوینده مخصوص خودرو استفاده کنید و از برس‌های نرم برای شستشو بهره ببرید تا از خش افتادن بر روی سطح ماشینی که پولیش شده و لک و خراشی ندارد جلوگیری شود.

نتیجه‌ گیری

پولیش خودرو یک فرایند ضروری برای حفظ زیبایی و سلامت بدنه خودرو است که ایجاد براقیت و درخشندگی سطح خودرو را به همراه دارد و  می‌تواند خراش ها، لکه ها و آسیب ها را از بین ببرد. این کار با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و پولیش‌های با درجات زبری مختلف انجام می‌شود که بسته به نوع آسیب و نیاز خودرو، انتخاب می‌شود.

پولیش بدنه خودرو به دو روش اصلی، پولیش تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای انجام می‌شود که هرکدام با توجه به مشکلات و میزان آسیب ها به کار برده می شود. از پولیش‌های زبر  برای حذف خراش‌های عمیق و از پولیش‌های نرم برای برطرف کردن  هولوگرام خراش های سطحی و ایجاد براقیت استفاده می‌شود. انتخاب ابزار مناسب، تنظیمات دستگاه و استفاده از مواد مناسب  با توجه به نوع آسیب و نوع  رنگ بدنه خودرو همگی تأثیر زیادی در کیفیت نهایی و نتیجه پولیش کاری دارد.

استفاده از پوشش‌های محافظ مانند پوشش‌های سرامیکی و واکس‌ها می‌تواند کمک کند که سطح پولیش‌شده در برابر آسیب‌ها محافظت شود و درخشندگی آن حفظ گردد و  از ایجاد خراش دوباره بر روی آن جلوگیری شودهمچنین فراموش نکنید که نحوه انجام پولیشکاری، مهارت دیتیلر و حتی استفاده از مواد مناسب برای پولیش کاری در نتیجه کار بسیار اهمیت داردکارواکس به عنوان اولین مرجع تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور، فرآیند پولیشکاری خودرو را با استفاده از بهترین متخصصین و ابزار و مواد برندهای معتبر جهانی انجام می‌دهد و بهترین روش را برای هر رنگ خودرویی با توجه به نوع رنگ و آسیب هایی که دارد، به کار می برد.

ما در کارواکس با ارائه انواع محصولات و ابزارهای پولیشکاری مانند پد پولیش، محلول های پولیش و پولیش واکس یا حتی کیت های مخصوص پولیشکاری  و ... از برندهای معتبر دنیا می توانیم به شما برای دریافت خدمات با کیفیت پولیشکاری کمک کنیم. علاوه بر این متخصصین ما با بهره گیری از بهترین تکنولوژی های روز دنیا  این اطمینان را می دهند که خدمات کاملا حرفه ای و تخصصی پولیش کاری را دربافت خواهید کرد. اگر به دنبال خدمات حرفه‌ای پولیش بدنه خودرو، یا مشاوره برای خرید محصولات باکیفیت هستید، می‌توانید به راحتی به سایت ما مراجعه کنید و یا از طریق شماره های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1. پولیش خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 پولیش ماشین چیست؟ پولیش خودرو یک فرایند است که برای بازسازی و اصلاح سطح رنگ خودرو انجام می‌شود. این فرایند شامل استفاده از مواد پولیش و دستگاه‌های خاص است که به از بین بردن خط و خش‌ها، لکه‌ها و آسیب‌های سطحی کمک می‌کند و در نهایت براقیت و درخشندگی به خودرو می‌بخشد.

2. چرا پولیش بدنه خودرو مهم است؟

پولیش بدنه خودرو به شما کمک می‌کند تا  آسیب‌های سطحی و خط و خش‌های عمیق که ممکن است در اثر استفاده روزمره و شرایط محیطی به وجود آمده را برطرف کنید و زیبایی آن را باز گردانید.

3. چقدر طول می‌کشد تا پولیش خودرو نیاز به تجدید داشته باشد؟

 واژه عمر پولیش خودرو، یک اصطلاح اشتباه است زیرا که با پولیش کاری موادی به رنگ بدنه اضافه نمی شود که بخواهد دوام و ماندگاری داشته باشد. بلکه با پولیش کاری از رنگ بدنه لایه برداری انجام می شود و رنگ زیرین که سالم است نمایان می گردد. بنابراین زمان تجدید پولیش کاری را ایجاد آسیب های دوباره تعیین می کند.

هر لحظه خودروی ما در معرض حملات محیطی مختلف و آسیب‌های انسانی قرار دارد که میتواند صدمات جزئی و یا جدی را به خودرو وارد آورد. ولی این موضوع اصلا جای نگران ندارد، چرا که روش های زیادی برای برطرف کردن صدمات وارد شده به خودروها وجود دارد، که پولیش ماشین یکی از بهترین این روش‌ها است.با پولیش می‌توان خودرو را مانند روز اول، نو و براق کرد و آسیب های ایجاد شده روی بدنه آن را برطرف نمود.

 

احیای رنگ 3 مرحله ای BMW

پولیش و احیای رنگ و بازسازی کامل بی ام و x3

صاف و آینه ای شدن خودرو سراتو با نقاشی و احیای رنگ بدنه

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه