آموزشی

چگونه آفتاب سوختگی رنگ خودرو را از بین ببریم؟

رفع آفتاب سوختگی رنگ خودرو چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش رفع آفتاب سوختگی ماشین چیست؟ و یا اصلا آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو چگونه اتفاق می‌افتد؟ این موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم.همان طور که می‌دانید زمانی که ما به مدت طولانی در زیر نور آفتاب بایسیتیم، رنگ پوستمان تغییر می‌کند. این اتفاق ممکن است برای بدنه‌ی ماشین هم رخ دهد.

اشتراک گذاری

بهترین روش رفع آفتاب سوختگی ماشین چیست؟ و یا اصلا آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو چگونه اتفاق می‌افتد؟ این موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم.همان طور که می‌دانید زمانی که ما به مدت طولانی در زیر نور آفتاب بایسیتیم، رنگ پوستمان تغییر می‌کند و یا به اصلاح می‌سوزد. این اتفاق ممکن است برای بدنه‌ی ماشین هم رخ دهد. خودروهایی که به مدت زیادی در زیر نور آفتاب قرار گرفته اندو یا حتی ماشین‌هایی که در مناطق گرمسیری تردد می‌کنند، به دلیل وجود تابش مستقیم نور خورشید به بدنه و همچنین جذب نور ماورابنفش خورشید، ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند.

در این شرایط ‌عدم رسیدگی به موقع باعثمی‌شود که رنگ بدنه‌ی خودرو نیز دچار زنگ زدگی و یا حتی پوسیدگی شود. در این صورت خودرو نیاز به ابزارها و روش های ویژه برای رفع آفتاب سوختگی پیدا می‌کند، البته نباید فراموش کرد که نحوه‌ی از بین بردن افتاب سوختگی ماشین باید به صورت اصولی صورت گیرد، تا بهترین نتیجه حاصل شود.

بسیاری از مراکز تخصصی دیتیلینگ خودرو همانند مجموعه کارواکس با انتخاب بهترین روش‌ها و با استفاده از نیروی متخصص و ابزار به روز دنیا رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو را به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام می دهند.

نحوه رفع آفتاب سوختگی خودرو

عوامل آفتاب سوختگی ماشین

عوامل آفتاب سوختگی ماشین چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که از مهمترین دلایل آفتاب سوختگی ماشین تابش مستقیم نور خورشید به مدت طولانی بر روی بدنه خودروست که کم کم باعث تغییر رنگ بدنه شود. زیرا جنس بدنه خودرو از فلز است و با تابش نور خورشید به آنگرم می‌شود. در این صورت دمای بدنه‌ی نیز افزایش پیدا می‌کند و همین عامل تغییر رنگ بدنه ماشین می شود.

مطلب پیشنهادی: «تکنیک های مراقبت و نگهداری از سرامیک خودرو»

رنگدانه‌های موجود در بدنه خودرو اشعه فرابنفش خورشید را به خود جذب کرده که در این صورت کیلر (لایه بی‌رنگی است که به عنوان آخرین لایه روی بدنه خودرو شناخته می‌شود که از آن برای محافظت از رنگ اصلی خودرو استفاده می‌شود) از بین می‌رود و به اصلاح آفتاب سوختگی بدنه خودرو رخ می‌دهد. این اتفاق در خودروهایی با رنگ بندی تیره مثل رنگ نوک مدادی بیشتر رخ می‌دهد

علاوه بر این عوامل دیگری نیز در آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو (کچلی رنگ خودرو) موثر هستند که عبارتند از:

  • آلودگی بدنه خودرو
  • پارک کردن ماشین به مدت طولانی زیر نور آفتاب
  • عدم رسیدگی به ماشین
  • استفاده از مواد پاک کننده نامرغوب و نامناسب برای بدنه خودرو
  • استفاده از رنگ بی‌کیفیت برای بدنه خودرو
  • افزایش سن خودرو (خودرو‌های فرسوده رنگ بدنه‌ی ضعیفی خواهند داشت)

بهترین روش رفع آفتاب سوختگی ماشین

برای رفع افتاب سوختگی ماشین چه کنیم؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر از ایجاد مواردی که باعث آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو می‌شود جلوگیری نمایید نیازی به هزینه دوباره برای رفع آفتاب سوختگی بدنه خودرو نخواهد بود. اما باز هم در بعضی موارد با وجود رعایت بسیاری از آیتم‌های پیشگیرانه، ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت، بعضی از خودروها دچار آفتاب سوختگی رنگ بدنه شوند. برای مثال صاحبان خودرو در مناطق جنوبی ایران که در بیشتر سال هوای آفتابی را تجربه می‌کنند ممکن است که دچار آفتاب سوختگی رنگ ماشین شوند. در این صورت یافتن بهترین روش رفع آفتاب سوختگی ماشین می‌توان کمک کننده باشد. حال این آفتاب سوختگی ممکن است در سقف و یا حتی سپر خودرو نیز اتفاق بیفتد که در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش برای رفع آفتاب سوختگی سپر ماشین و یا رفع آفتاب سوختگی سقف ماشین هم خواهیم پرداخت.

رفع آفتاب سوختگی ماشین به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شود:

  • شستشوی ماشین: قبل از اقدام به رفع آفتاب سوختگی ماشین بهتر است تا ماشین را درون پارکینگ سرپوشیده و دور از نور آفتاب قرارداد. سپس اقدام به شستشوی ماشین با شوینده های مناسب کرد، چرا که عدم انتخاب شوینده مناسب، خود آسیب جدی به رنگ بدنه خودرو وارد می کند.
  • استفاده از ابزار آماده ساز رنگ: با استفاده از این ماده می‌توان انواع چربی، واکس یا سیلیکون به جا مانده بر روی بدنه خودرو را پاک کرد.
  • استفاده از خمیر کلی (کلی بارCLAY BAR ) :این خمیر مخلوطی رزینی است که برای پاک کردن بدنه خودرو از هر نوع آلودگی‌های سخت و چسبنده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده از پاک کننده‌های مخصوص آهن و لنت: یکی از بدترین آلودگی‌های خودرو مربوط به گرد لنت می‌باشد که در این صورت با استفاده از پاک کننده‌های مخصوص گرد لنت و آهن این آلودگی ها از بین می‌رود. در ابتدای اسپری کردناین محصول بر روی بدنه، رنگ بدنه بنفش می‌شود که این به خاطر وجود ذرات آهن است و جای هیچگونه نگرانی نیست. بعد از اسپری کردن پاک کننده مخصوص آهن و لنت مجدد ماشین را باید شسته و خشک کرد.
  • پولیش بدنه خودرو: برای این کار با استفاده از پد پولیش و مواد مخصوص پولیش ماشین، سطح بدنه خودرو به صورت یکدست پولیشکاری می‌شود. البته باید دقت کافی در نحوه پولیشکاری مخصوصا در محل آفتاب سوختگی داشت تا به نرمی پولیش شود چون در این وضعیت رنگ بدنه به شدت مستعد آسیب است. در نهایت پولیش نرمنیز به درخشندگی مجدد رنگ بدنه کمک میکند.سپس با یک دستمال خودرو مایکروفایبر تمامی سطوح پاک می‌شود و در ادامه خودرو مجددا شسته می شود.
  • استفاده از پوشش محافظ: در این مرحله از واکس خودرو و یا سرامیک واکس حرفه‌ای برای پوشش بدنه اتومبیل استفاده می‌شود. این پوشش رنگ بدنه را ترمیم کرده و آن را درخشنده و براق می کند و این درخشش رنگ بدنه را برای مدت چند ماه حفظ می ‌کند.

نکته: فراموش نکنید تمامی مراحل ذکر شده برای رفع آفتاب سوختگی سپر ماشین و یا رفع آفتاب سوختگی سقف ماشین نیز تکرار می‌گردد. البته سپرهای لاستیکی جرم و آلودگی بیشتری را به خود جذب می‌نمایند پس باید شوینده‌های مناسب و قوی‌تری را برای آن به کار برد. همچنین در مرحله آخر آن از رنگ‌های مشکی مخصوص سپر خودرو استفاده می‌شود که از سپر در برابر اشعه‌ی UV محافظت می‌کند.

جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو

حال چه کاری انجام دهیم تا از آفتاب سوختگی خودرو جلوگیری کنیم؟ بد نیست چند اقدام مهم برای مقابله با این آسیب را با هم بررسی کنیم که به شرح زیر است:

  • پارک کردن خودرو در سایه: این درواقع اولین و مهمترین اقدام برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین می‌باشد. برای اینکار می‌توان ماشین را در زیر سایه درختان، ساختمانهای بلند و یا حتی در پارکینگ‌های سرپوشیده قرارداد یا می‌توان برای جلوگیری از نور مستقیم خورشید از چادر و یا کاور مخصوص خودرو کمک گرفت. کاور خودرو به منزله ضد آفتابی برای رنگ بدنه خودرو عمل می‌کند.
  • تمیز کردن خودرو: یکی دیگر از موارد مهم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بدنه خودرو و بهتر ماندن رنگ خودرو شستشوی منظم آن است. این کار علاوه بر پاکیزگی و درخشندگی خودرو، کمک زیادی به کاهش دمای بدنه می‌کند زیرا گرما تاثیر زیادی بر آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو دارد.
  • استفاده از نانو سرامیک: یکی از ابزارهای محافظ در برابر آفتاب سوختگی ماشین پوشش نانو سرامیکی است. نانو سرامیک معمولا به شکل مایع می‌باشد که بر روی بدنه خودرو اعمال می‌شود و به عنوان یک لایه محافظتی از بدنه در برابر خوردگی، ساییدگی و نور مستقیم آفتاب محافظت می‌نماید.
  • استفاده از کاور خودرو: کاور بدنه خودرو که معمولا از جنس PVC می‌باشد راه کم خرجی برای جلوگیرگی از تیره شدن رنگ بدنه خودرو است.
  • استفاده از شوینده‌های مناسب: بعضی از شوینده‌های نامرغوب در بازار دارای اسید سیتریک می‌باشند. این ماده خود به عنوان یک پاک کننده قوی شناخته می‌شود و مناسب شستشوی ماشین برای رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو و یا حتی چربی‌زدایی بدنه نخواهد بود.

زوش های جلوگیری از آفتاب سوختگی

نتیجه گیری

همان طور که گفتیم آفتاب سوختگی خودرو معمولا به دلیل قرار گرفتن خودرو به مدت طولانی در زیر نور مستقیم آفتاب ایجاد می شود. گاهی حتی با رعایت مواردی مثل قرار دادن خودرو در سایه و یا کشیدن کاور بر روی خودرو باز هم رنگ بدنه دچار آفتاب سوختگی می شود که در این صورت آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو نه تنها در ظاهر خودرو تاثیر می‌گذارد بلکه ‌عدم رسیدگی به آن باعث آسیب جدی به رنگ اصلی بدنه خودرو شده و همین امر کاهش قیمت خودرو را به همراه دارد.

با این حال اگر به هر دلیلی ماشین دچار آفتاب سوختگی شد قبل از هر چیز بهتر است که از مرکز دیتیلینگ خودرو برای رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو اقدام نمایید، چرا که اجرای نادرست آن باعث پخش آسیب به رنگ اصلی بدنه می‌شود.

مرکز تخصصی دیتیلینگ کارواکس به عنوان معتبرترین و حرفه ای ترین مرکز تخصصی در کرج با استفاده از کارشناسان مجرب، به کار گیری ابزار پیشرفته و استفاده از مواد عالی از برندهای معتبر اقدام به رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو به صورت حرفه‌ای می‌نماید.

کافی است تا با تماس با مرکز پشتیبانی کارواکس از خدمات این مجموعه برای رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه ماشین بهره‌مند شوید.

سوالات متدوال

1. بهترین راهکار برای مقابله با آفتاب سوختگی بدنه خودرو چیست؟

قبل از هر چیز باید ماشین را در محیطی که نور مستقیم آفتاب نمی تابد قرار داد. همچنین بهتر است برای رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو از مراکز تخصصی دیلتینگ خودرو کمک گرفت تا از آسیب‌های احتمالی در آینده و هزینه مضاعف جلوگیری شود.

2. بهترین زمان برای رفع آفتاب سوختگی ماشین کدام است؟

بهترین زمان برای رفع آفتاب سوختگی ماشین قبل از شروع فصل گرما است.

3. رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو چگونه است؟

آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو را می‌توان با استفاده از خمیر کلی، پولیش ماشین، پاک‌کننده آهن و لنت، پوشش محافظ و آماده‌ساز رنگ رفع کرد.

1 نظرات

سهند احمدی
سهند احمدی
یکشنبه , 02 اردیبهشت 1403 - 14:31

مقاله مفیدی بود و برای من که ماشینم آفتاب سوختگی داشت خیلی کمک کننده بود.

افزودن نظر جدید