آموزشی

بهترین روش گرم کردن موتور خودرو در هوای سرد

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان چگونه است؟ اصولی‌ترین روش گرم کردن موتور ماشین در زمستان چیست؟ این سوالات دغدغه بسیاری از رانندگان عزیز می‌باشد. قبل از هر چیز باید بدانید که در قدیم چون بیشتر موتور ماشین‌ها کاربراتوری بود و نسبت به نوع جدید (انژکتوری) ساختار ساده‌تری داشتند، پس گرم کردن موتور خودرو کار دشواری نبود.

اشتراک گذاری

اصولی‌ترین روش گرم کردن موتور ماشین در زمستان چیست؟ این سوالات دغدغه بسیاری از رانندگان عزیز می‌باشد، مخصوصا کسانی که در مناطق سردسیر رانندگی می‌کنند.

قبل از هر چیز باید بدانید که در قدیم چون بیشتر موتور ماشین‌ها کاربراتوری بود و نسبت به نوع جدید (انژکتوری) ساختار ساده‌تری داشتند، پس گرم کردن موتور خودرو کار دشواری نبود. علاوه بر آن روغن موتورها هم خیلی فرمول پیچیده‌ای نداشتند و ماشین به سرعت گرم می‌شد. اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین‌های انژکتوری به بازار طبیعتا روش‌های قدیمی پاسخگوی گرم کردن موتور ماشین به صورت سنتی نخواهد بود. پس برای گرم کردن این نوع موتورها روش‌های اصولی پیشنهاد می‌شود که در ادامه این مقاله از کارواکس به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: «معرفی بهترین مکمل های اکتان بوستر»

قبل از آن باید بدانید که در هوای سرد روشن کردن خودرو مثل روزهای عادی نیست و این تغییر دما باعث تغییراتی هم در سیستم ماشین می‌شود. به طور مثال همه‌ی قطعات ماشین و حتی بدنه ماشین سرد می‌شوند. همچنین دمای روغن روانکاری هم پایین می‌آید که همین باعث می‌شود تا غلظت در گیربکس بالا رود، که در نتیجه خام سوزی سوخت و ساییده شده قطعات موتور را به همراه دارد. همه‌ی این عوامل باعث می‌شود که خودرو به محض استارت زدن آماده‌ی حرکت نباشد.

برخی از رانندگان همانند گذشته پس از استارت زدن و روشن کردن، خودرو را رها می‌کنند تا همزمان با کارکردن، موتور هم گرم شود. اما این باور غلط است. حال در اینجا این سوال پیش می‌آید که اگر این روش اصولی نیست پس راه حل درست چیست؟ در ادامه راهکار اصولی و نحوه گرم کردن خودرو در زمستان را بیان می‌کنیم، همراه ما باشید.

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان

چگونه در هوای سرد ماشین را روشن کنیم؟

اصولی‌ترین روش و نحوه گرم کردن موتور ماشین در زمستان چگونه است؟ همان طور که اشاره کردیم بسیاری از رانندگان به شیوه سنتی (موتورهای کاربراتوری) برای گرم کردن خودرو در زمستان اقدام می‌کنند. یعنی ماشین را چند دقیقه روشن نگه می‌دارند تا به اصلاح گرما در ماشین بهتر انتقال یافته و موتور و قطعات آن گرم و آماده حرکت شود، اما این روش در موتورهای انژکتوری جوابگو نیست. در موتورهای انژکتوری با انجام این کار باعث می‌شوید تا سوخت اضافی به محفظه احتراق وارد شود.

مطلب پیشنهادی: « صافکاری PDR  چیست | آموزش مرحله به مرحله»

ماشین انژکتوری حساب و کتاب خودش را دارد و به صورت خودکار همه چی را تنظیم می‌کند. برای درک بهتر این موضوع باید خودتان را جای ماشین تصور کنید که ساعت‌های طولانی را ایستاده‌اید و به یکباره میخواهید در هوای سرد شروع به دویدن کنید. قطعا این حرکت سلامتی شما را به خطر می‌اندازد پس این وضعیت برای خودرو دشوارتر است. برای به حرکت درآوردن خودرو باید صدها قطعه با هم حرکت کنند و در چنین شرایطی اگر در حرکت اولیه، دور موتور بالا برود اصطحکاک شدیدی بین قطعات حاصل می‌شود. درست است که با روغن موتور این اصطحکاک از بین می‌رود اما همین روغن موتور در هوای سرد ممکن است سفت شده و کمی زمان ببرد تا روغن‌رسانی را به درستی انجام دهد. پس بهتر است برای گرم کردن موتور خودرو در زمستان به صورت اصولی اقدام کنید که نحوه گرم کردن خودرو در زمستان به  شکل اصولی به شرح زیر است:

  • ابتدا باید موتور به صورت درجا یک دقیقه‌ای را کار کند (که البته بسته به هوا این ممکن است۲ دقیقه زمان ببرد)
  • سپس به آرامی حرکت را آغاز کنید تا دور موتور با دمای مطلوبی به آرامی بالا برود.
  • بهتر است در دقایق ابتدایی حرکت از دور موتور بالا (بالاتر از ۲۰۰۰) دوری کنید.
  • همزمان با حرکت ماشین و  همچنین گرمای موتور و رادیاتور سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو هم شروع به گرم شدن می‌کنند (همانندگیربکس و مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک فنرها)
  • فراموش نکنید با دنده یک حرکت را آغاز کنید و به آرامی سرعت را زیاد کنید، بدین صورت که برای رسیدن به سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر باید حداقل فرآیند ۵ دقیقه‌ای حرکت را طی کرده باشید.
  • بعد از طی ۵ الی ۶ دقیقه ماشین آماده است تا شما گاز بدهید. (به همین سادگی)

نکته: بهتر است برای خودرو از عایق‌های ضد سرما و یا کفپوش‌های گرمایشی استفاده کنید این کار کمک بزرگی به فرآیند گرم کردن موتور ماشین در زمستان می‌کند.

گرم کردن ماشین در زمستان

علاوه بر موارد ذکر شده در  نحوه گرم کردن موتور خودرو در زمستان، گرم کردن ماشین در زمستان به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که با رعایت هر کدام از آن‌ها می توان از بروز مشکلاتی مثل روشن نشدن ماشین و یا خرابی قطعات ماشین بواسطه سرما جلوگیری کرد که این عوامل عبارتند از:

1. چک کردن باتری‌ها

با توجه به اینکه در زمستان دمای هوا پایین می‌آید و ماشین در حالت ساکن در هوای سرد قرار  می گیرد، عملکرد باتری نیز ضعیف می‌شود، که در این حالت هنگام روشن کردن موتور ماشین قطعا با مشکل مواجه خواهید شد.

در این صورت باید وضعیت شارژ و ولتاژ باتری را قبل از ورود به سرما بررسی کنید. بهتر است برای این کار از یک متخصص و کاربلد کمک بگیرید تا با تشخیص به موقع و کارشناسانه برای تعمیر و یا تعویض باتری از خرابی آن جلوگیری شود، زیرا باتری ضعیف به خوبی و نرم کار نمی‌کند و شما نمیتوانید به راحتی در هوای سرد خودرو را استارت زده و موتور را گرم کنید.

2. استفاده از ضد یخ مناسب خودرو

یکی دیگر از مواردی که به گرم کردن موتور ماشین در زمستان کمک می‌کند چکاب به موقع و استفاده از ضد یخ مناسب ماشین می‌باشد. زیرا در هوای سرد اگر ضدیخ در سیستم خنک کننده موتور کم باشد، آب در داخل سیلندر یخ میزند.

همین امر باعث می‌شود تا حجم آب افزایش پیدا کرده و به مجرای سیلندر فشار وارد شود که در این صورت قطعا دیواره سیلندر شکسته خواهد شد.

پس با چکاب به موقع و خرید ضد یخ مناسب از خسارتهای احتمالی مثل تعویض واشر سر سیلندر می‌توان جلوگیری کرد.

3. کنترل روغن موتور

استفاده از روغن موتور مناسب کمک شایانی به گرم کردن ماشین در زمستان می‌کند. حال چرا انتخاب روغن موتور مناسب اهمیت دارد؟ برای اینکه روغن موتور غلیظ بیشتر مناسب فصل گرما و مکان‌های گرم است و در عوض روغن موتور رقیق‌تر مناسب فصل زمستان و اماکن سرد است.

4. بررسی مایعات مختلف داخل خودرو

در زمستان مایعات موجود در بخش‌های ماشین (همانند: ضدیخ، روغن ترمز، روغن گیربکس، مایع شیشه‌شوی، روغن هیدرولیک) با توجه به هوای سرد فشرده می‌شوند. پس بهتر است قبل از ورود به سرما آن‌ها را چک کنید. این مراقبت‌ها علاوه بر گرم کردن موتور ماشین، به افزایش طول عمر خودرو هم کمک می‌کند.

5. بررسی وضعیت باد تایرها

همان طور که می‌دانید تمام اجزای خودرو به یکدیگر وابسته هستند، حتی برای گرم کردن خودرو در زمستان باید چکاب باد تایرها را فراموش نکنید، زیرا باد تایر با توجه به کاهش دما تغییر می‌کند و نباید در فصل سرد تایرها کم باد باشد.  در این صورت کنترل ماشین سخت می‌شود و خودرو به سختی ترمز می‌گیرد و این امر باعث می‌شود که به سیستم ترمز و همچنین سوخت ماشین فشار وارد شود، که سوخت خود عامل مهمی در گرم نگه داشتن ماشین است.

6. جلوگیری از یخ زدگی شیشه‌ها

یخ زدگی شیشه‌ها باعث سرد شدن ماشین و شکستگی شیشه شده و حتی خطر تصادف احتمالی را برای سرنشینان خودرو به همراه دارد. پس بهتر است از مواد مناسبی( مانند شیشه شوی حاوی ضد یخ کوئیک کلین Quick Clean Anti Freeze Windscreen Cleaner 500ml) برای جلوگیری از یخ زدگی شیشه ماشین استفاده نمایید همچنین چکاب تیغه‌های برف پاک کن را فراموش نکنید.

7. چکاب لاستیک‌ها و زنجیر چرخ

همان طور که می‌دانید آج لاستیک به کنترل بهتر خودرو در هنگام رانندگی کمک می‌کند. حال ممکن است در اثر اصطحکاک این آج‌ها از بین رفته و یا صاف شده باشد، پس بهتر است قبل از حرکت در سرما وضعیت لاستیک ماشین بررسی شود. بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید چرا که یک کاربلد به خوبی تشخیص می‌دهد که نیاز به تعویض لاستیک هست یا خیر؟ زیرا فقط موضوع آج‌های روی لاستیک نیست بلکه کارشناس می‌تواند ترک یا پوسیدگی را به خوبی تشخیص دهد در این صورت از بروز حوادث در فصول سرد مثل ترکیدگی و یا پارگی لاستیک جلوگیری می‌شود.

معایب گرم نکردن اصولی خودرو در زمستان

از مهمترین معایب گرم نکردن اصولی خودرو در زمستان کاهش عمر خودرو می‌باشد که به ترتیب عمر قطعات ماشین کم می‌شود و هر کدام به تعمیر و یا تعویض زود هنگام نیاز پیدا خواهند کرد. علاوه بر آن معایب دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • وارد کردن آسیب جدی به قطعات خودرو مثل شمع، اگزوز، سیلندر (دیواره سیلندر) در اثر احتراق ناقص سوخت و به جای ماندن بقایای آن روی دیواره سیلندر
  • احتمال بروز ریپ زدن خودرو در اثر عملکرد نامناسب شمع‌ها به دلیل رسوب بیش از حد کربن
  • ایجاد آلودگی محیط زیست با انتشار بیش از حد گاز مونوکسید کربن در قبل از رانندگی
  • تحمیل هزینه اضافی برای مصرف کردن سوخت بیشتر برای روشن کردن ماشین قبل از رانندگی
  • افزایش چگالی روانکارهای داخل موتور خودرو مثل روغن و گریس
  • فرسودگی دیگر قطعات خودرو با ورود بنزین زیاد به محفظه احتراق

معایب گرم نکردن اصولی خودرو در زمستان

نتیجه گیری

همان طور که گفتیم گرم کردن موتور ماشین در زمستان نیازمند طی مراحل اصولی می‌باشد که انجام ندادن هر کدام از آن‌ها به تنهایی باعث صدمه جدی به خودرو و بالارفتن استهلاک ماشین و تحمل هزینه مضاعف به صاحب خودرو می‌شود.

علاوه برر این موارد دیگری که به طور مستقیم در گرم کردن خودرو در زمستان موثر هستند عبارتند از: چک کردن باتری و مایعات داخلی ماشین اعم از ضد یخ‌ها، چک کردن باد تایر ماشین، کنترل روغن ماشین و بررسی آج لاستیک‌ها.

در این میان استفاده از مواد مطلوب مثل ضد یخ و روغن موتور مناسب هر ماشین نیز می‌تواند در گرم کردن موتور ماشین به صورت اصولی موثر باشند. پس بهتر است این لوازم از مراکز معتبر خریداری شود تا هزینه دوباره‌ای را به صاحب خودرو وارد نکند.

کارواکس به عنوان یکی از معتبرترین و اولین مرجع دیتیلینگ خودرو در ایران، با ارائه‌ی بهترین ابزار خودرویی همانند ضد یخ‌ها از برندهای مطرح دنیا، به شما در گرم کردن موتور خودرو در زمستان کمک می‌کند. می‌توانید روی مجموعه کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو حساب کنید.

سوالات متدوال

1. چرا در گذشته رانندگان برای گرم شدن ماشین بعد از استارت زدن آن را در حالت روشن دقایقی نگه می‌داشتند؟

به دلیل وجود نوع موتور که موتورها همه کاربراتوری بودند و عملکرد آن‌ها به این شکل بود. همین طور تفاوت روغن موتور هم خود عامل مهمی در این فرآیند داشت.

2. عوامل وابسته برای گرم شدن ماشین در زمستان چیست؟

چک کردن باتری و مایعات داخلی ماشین اعم از ضد یخ‌ها، چک کردن باد تایر ماشین، کنترل روغن ماشین و بررسی آج لاستیک‌ها

3.معایب گرم نکردن خودرو در زمستان و هوای سرد چیست؟

وارد کردن آسیب جدی به قطعات خودرو مثل شمع، اگزوز و سیلندر - تحمیل هزینه اضافی برای مصرف کردن سوخت – فرسودگی دیگر قطعات خودرو - افزایش چگالی روانکارهای داخل موتور

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید