آموزشی

تفاوت کارواش دستی و اتوماتیک چیست؟

تفاوت کارواش دستی و اتوماتیک در چیست؟ کارواش دستی بهتر است یا کارواش اتوماتیک؟ بسیاری از افراد به دلایل گوناگونی چون کمبود وقت و خستگی، مشغله‌های زیاد کاری و غیر کاری، نداشتن فضا و امکانات مناسب برای شست و شوی اتومبیل و… ترجیح می‌دهند ماشین‌های خود را به کارواش ببرند.

اشتراک گذاری

کارواش دستی بهتر است یا کارواش اتوماتیک؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که کارواش اتوماتیک و کارواش‌های دستی، دو نوع رایج کارواش برای شست و شوی ماشین هستند که امروزه در ایران فعالیت می‌کنند. بسیاری از افراد به دلایل گوناگونی چون کمبود وقت و خستگی، مشغله‌های زیاد کاری و غیر کاری، نداشتن فضا و امکانات مناسب برای شست و شوی اتومبیل و… ترجیح می‌دهند ماشین‌های خود را برای شست و شو به کارواش ببرند. کارواش دستی (عادی) و کارواش اتوماتیک، هر یک طرفداران خاص خودشان را دارند. تفاوت کارواش عادی با کارواش اتوماتیک از حیث ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، همچنین توجه به سلیقه شخصی و نیاز صاحبان خودرو و یا حتی نوع ماشین، مبنای تصمیم گیری و انتخاب آن‌ها توسط افراد برای شست و شوی خودرو خواهد بود. در ادامه‌ی این مطلب از کارواکس، قصد داریم به بررسی تفاوت‌ها و مقایسه کارواش اتوماتیک و دستی بپردازیم، همراه ما باشید.

تفاوت کارواش دستی واتوماتیک

تعریف کارواش دستی (عادی) و اتوماتیک

قبل از اینکه به بیان تفاوت کارواش عادی و کارواش اتوماتیک بپردازیم، بهتر است تا با نحوه کار هر کدام نیز آشنا شوید.

کارواش دستی (عادی):

در کارواش‌های دستی و یا عادی، برای شست و شوی خودروها از روش‌های قدیمی و سنتی استفاده می‌کنند. ابزار کار در این کارواش‌ها مواد شوینده، آب و اسفنج است که کارگران کارواش توسط آن‌ها به شست و شوی ماشین‌ها می‌پردازند که با صرف آب زیادی همراه است، همچنین فرآیند شست و شو کاملا به صورت دستی و بدون استفاده از دستگاه‌های کمکی می‌باشد.

کارواش اتوماتیک:

کارواش اتوماتیک یک شیوه مدرن و نوین برای شست و شوی خودروها، با استفاده از مکانیزم‌های سریع و بدون دخالت نیروی انسانی است. دستگاه کارواش اتومات که با بهره گیری از به روزترین تکنولوژی‌های دنیا طراحی شده است، از جنس فولاد به همراه روکشی گالوانیزه بوده و در برابر زنگ زدگی و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است. هم چنین این کارواش، از لحاظ کاهش مصرف آب بسیار مورد توجه است. از اجزای این دستگاه می‌توان به نازل‌های آب پاش، نازل‌های پاشش مواد شوینده و فوم، برس ها، سنسورهای هوشمند و خشک کن اشاره کرد. این کارواش انواع گوناگونی دارد و خدماتی که ارائه می‌دهد بسته به نوع و اجزای کارواش، متفاوت هستند.

تفاوت کارواش عادی (دستی) با کارواش اتوماتیک

به طور کلی تفاوت کارواش عادی (دستی) با کارواش اتوماتیک می‌توان از جنبه‌های زیر بررسی کرد:

1. تفاوت در زمان شست و شو

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، شست و شو در کارواش‌های اتوماتیک توسط دستگاه‌هایی با مکانیزم‌های سریع و بدون دخالت نیروی انسانی صورت می گیرد. به همین جهت، مدت زمان شست و شو در آن‌ها بسیار کوتاه‌تر از کارواش‌های عادی (صفر تا صد عملیات شست و شو در کارواش عادی توسط انسان و به صورت دستی انجام می‌شود) است. زمان مورد نیاز شست و شو برای هر ماشین در کارواش عادی، از ۲۰ تا ۴۰ دقیقه، متغیر است. در صورتی که این زمان در کارواش‌های اتوماتیک چیزی حدود ۴ برابر کمتر و از ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. زمان شست و شو، یکی از مهم‌ترین موارد در مقایسه کارواش اتومات با کارواش دستی است.

2. تفاوت در هزینه شست و شو

از دیگر موارد قابل توجه در تفاوت کارواش اتوماتیک با دستی، هزینه شست و شوی ماشین است با توجه به تجهیزاتی که در کارواش‌های اتوماتیک جهت شست و شو به کار گرفته می‌شوند، هزینه بالاتر آن نیز طبیعی بوده و دور از ذهن نیست.

3. تفاوت در کیفیت شست و شو

از آنجا که مراحل فرآیند شست وشو در کارواش اتوماتیک بسیار دقیق‌ و تمیزتر نسبت به کارواش عادی صورت می‌گیرد کیفیت شستشو نیز در آن بالاتر می باشد. همچنین با توجه به اینکه پاشش مواد شوینده و آب روی بدنه خودرو توسط نازل‌های تعبیه شده در دستگاه کارواش اتومات انجام می‌شود و فشار آبی که توسط نازل ها روی بدنه اتومبیل ریخته می‌شود، به اندازه کافی قوی است توانایی شست و شوی کامل مواد شوینده را از روی بدنه دارد.

در صورتی که به علت فشار ناکافی آب در کارواش‌های دستی، معمولا لکه‌هایی از مواد شوینده روی بدنه خودرو به چشم می‌خورند. از مواردی که در رابطه با شست و شو در کارواش‌های اتوماتیک بعضا به چشم می‌آید که شاید یکی از معدود معایب آن نیز هست، عدم دسترسی برس‌های شست و شو به همه زوایا و گوشه و کنار خودروست که البته، این مشکل هم تا حد زیادی با تعبیه برس‌های کمکی در دستگاه‌های کارواش، قابل حل است.

مچنین استفاده از تجهیزات به روزتر دستگاه‌های کارواش اتوماتبک این مشکل را کاملا مرتفع نموده، اما به هر حال، شست و شوی دستی از بابت دسترسی بهتر به تمام نقاط ماشین، دارای برتری بوده و برخی افراد به همین دلیل، استفاده از کارواش‌های دستی را بر اتوماتیک ترجیح می‌دهند.

4. تفاوت در امنیت شست و شو

در کارواش‌های اتوماتیک، برای شستن بدنه خودرو با مواد شوینده، از انواع برس‌های تعبیه شده در دستگاه‌های کارواش اتومات، مورد استفاده قرار می گیرد و این برخلاف روش کارواش دستی است که در آن کارگران برای شست و شوی خودرو از انواع اسفنج، ابر و دستمال استفاده می‌کنند.

درواقع این برس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آسیب کم‌تری را در مقایسه با اسفنج و دستمال به رنگ بدنه اتومبیل وارد می‌کنند. از طرفی، تمامی مراحل شست و شو در کارواش‌های اتومات، توسط دستگاه‌ها و بدون دخالت انسان محقق می‌شوند و به علت رعایت بالاترین استانداردها در طراحی و ساخت این دستگاه ها، استفاده از آن‌ها بسیار ایمن بوده و احتمال آسیب دیدن خودرو در طی شست و شو را، تقریبا به حدود صفر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی: «هر آنچه که باید در مورد صفرشویی خودرو بدانید»

در مقایسه کارواش اتوماتیک با دستی از حیث بررسی این مورد، باید به این نکته توجه داشت که در کارواش‌های دستی، گاه به علت سهل انگاری و بی‌توجهی کارگران و یا انباشته شدن مواد زائد در سطل‌های مواد شوینده که توانایی ایجاد خط و خش روی بدنه ماشین را دارند، احتمال آسیب دیدن اتومبیل در حین شست و شو، بسیار بالاتر می‌رود.

5. تفاوت در خشک کردن بدنه اتومبیل

پس از آب کشی خودرو مرحله مهم دیگر، خشک کردن بدنه آن برای از بین بردن لکه‌های باقی مانده آب و مواد شوینده است. این کار در کارواش‌های دستی، توسط انسان‌ها و با دستمال انجام می‌شود که ممکن است با وجود مهارت بالای اپراتور مذکور، باز تمام لکه‌ها از بین نرود و یا برای پاک کردن تمام لکه‌ها زمان زیادی صرف شود. در مقابل، عملیات خشک کردن بدنه خودرو در کارواش‌های اتوماتیک توسط خشک کن‌های تعبیه شده در دستگاه کارواش که دارای موتورهای دمنده بسیار قوی هستند، در یک بازه زمانی کوتاه، صورت می‌گیرد. هر مقدار که قدرت دمندگی موتورهای موجود در خشک کن‌ها بیشتر باشد، زمان عملیات خشک کردن بدنه خودرو توسط آن‌ها نیز، کم‌تر خواهد شد. درنهایت در پایان مراحل شست و شو در کارواش اتومات روی خودرو لکه‌ای باقی نخواهد ماند.

6. تفاوت در ارائه خدمات

از دیگر تفاوت کارواش اتوماتیک و عادی، می‌توان به نحوه ارائه خدمات و تعداد خدماتی که ارائه می‌شوند. اشاره کرد. خدماتی که در کارواش‌های دستی ارائه می‌شوند بسیار محدود بوده و همچنین، تمامی این خدمات، توسط نیروی انسانی انجام می‌شوند. در مقابل، در کارواش‌های اتوماتیک،خدمات‌های متنوع و متعددی ارائه می‌ گردد که مشتریان طبق میل و نیازشان از آن‌ها بهره می‌گیرند. از این خدمات، می‌توان به زیر شویی خودرو، نظافت داخل خودرو، واکس‌پاشی به بدنه خودرو، رینگ شویی و شست و شوی کفی‌های خودرو اشاره کرد. تمامی این خدمات، بدون دخالت انسان‌ها و توسط دستگاه‌های کارواش انجام می‌شوند. واکس‌پاشی از خدماتی است که موجب درخشندگی بیشتر بدنه اتومبیل و افزایش مقاومت آن در برابر آلودگی می‌شود.

کارواش دستی بهتر است یا کارواش اتوماتیک؟

همان طور که اشاره کردیم، هر یک از کارواش‌های دستی و اتوماتیک به اقتضای ویژگی‌ها و خدماتشان، مخاطبان خاص خود را دارند. در این قسمت، با بیان اجمالی و از حیث بررسی مقایسه‌ی مزایا و معایب این کارواش‌ها با یکدیگر، به شما کمک می‌کنیم تا انتخاب بهتری در استفاده از این دو نوع کارواش داشته باشید چرا که سوالاتی همانند اینکه کارواش دستی بهتر است یا کارواش اتوماتیک؟ و یا اینکه برای شست وشوی ماشین کدام روش پیشنهاد می‌شود؟ و یا اصلا کدام نوع کارواش مناسب چه نوع ماشین است؟ دغدغه‌ی بسیاری از صاحبان خودرو می‌باشد، پس همراه ما باشید.

  • بحران آب، یکی از مسائل نگران کننده از گذشته تا حال بوده است و در حال حاضر، نگرانی‌ها در رابطه با آن بسیار شدت گرفته اند. برای مدیریت این بحران، استفاده از ساز و کارهایی جهت کاهش مصرف آب، بسیار ضروری است. دستگاه کارواش اتوماتیک به واسطه بهره مندی از تکنولوژی‌های نوین و سیستم تصفیه و بازگشت آب، در مقایسه با کارواش دستی، مصرف آب کم‌تری دارد.
  • مقدار مواد شوینده مصرفی توسط دستگاه‌ها در کارواش اتوماتیک، قابل تنظیم بوده و نوع این شوینده‌ها با شوینده‌های عادی و مصرفی در کارواش دستی، متفاوت است. از این جهت آسیب‌های وارده ناشی از این شوینده‌ها به طبیعت و محیط زیست نیز بسیار کم‌تر از آسیب وارده به طبیعت توسط شوینده‌های کارواش دستی می باشد.
  • دستگاه‌های کارواش اتومات به واسطه ارائه امکانات متفاوت با کیفیت بالا، بهره مندی از مکانیزم‌های سریع، رعایت نکات ایمنی و استانداردها در ساخت و طراحی‌شان و  همچنین برخورداری از جدیدترین تکنولوژی ها، قیمت بالایی دارند به  دنبال آن هزینه راه اندازی و احداث کارواش‌های اتوماتیک و هزینه شست و شو نیز در آنها، به شکل محسوسی بالاتر از کارواش‌های عادی است. شست و شوی دستی از لحاظ اقتصادی و هزینه ای مقرون به صرفه‌تر است
  • طول عمر دستگاه‌های کارواش اتومات زیاد است، اما از جهت نگهداری و تعمیر، این دستگاه‌ها هزینه‌های به نسبت بالایی را به صاحبان کارواش‌های اتوماتیک تحمیل می‌کنند که چنین هزینه‌هایی در کارواش‌های عادی وجود ندارند.

کارواش دستی بهتر است یا کارواش اتوماتیک؟

نتیجه گیری

همان طور که اشاره کردیم کارواش اتوماتیک از روش‌های نوین شست و شوی ماشین بوده و چند سالی است که در کشور ما هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. علی رغم فواید چشم گیر این نوع ازکارواش، با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهیست که وارد کشور شده  و شاید هنوز برای برخی از مناطق ناشناخته باشد، همچنین راه اندازی کارواش اتوماتیک ممکن است برای بعضی از صاحبان مشاغل هزینه زیادی را تحمیل کند که به این دلیل هنوز در برخی مناطق شاهد کارواش‌های دستی هستیم. اما تجربه ثابت کرده که همگام با پیشرفت تکنولوژی تمامی مشاغل نیازمند به روزرسانی خواهند بود و دیری نمی‌گذرد تا شاهد رونق کسب و کار کارواش اتوماتیک و استفاده از آن در جای جای کشور خواهیم بود. پس بهتر است تا با استفاده از کسب دانش در زمینه کارواش اتوماتیک و خرید دستگاههای با کیفیت جایگاه بهتری در این عرصه کسب کرد.

لازم به ذکر است مجموعه کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور، با سابقه‌ی درخشان چندساله در کرج، توانسته همگام با تکنولوژی به روز دنیا خدماتی نوین در زمینه کارواش اتوماتیک ارائه نماید. این مجموعه با فروش انواع تجهیزات مکانیزه نظافتی از جمله کارواش های اتوماتیک و دیگر تجهیزات برای صفرشویی و شستشوی خودرو و همچنین تجهیزات و  ابزارهای کارواش های دستی؛ به یک مرجع عالی و فروشگاه کامل برای کارواش داران و دیتیلینگ کاران تبدیل شده است. ضمن اینکه در کارواکس خدمات مرتبط با صفرشویی خودرو نیز برای مشتریان عزیز ارائه می شود.

سوالات متداول

1. هزینه‌ی کارواش اتوماتیک بیشتر است یا کارواش دستی؟

طبیعتا با توجه به نوع خدمات در کارواش اتوماتیک مانند خدماتی چون پاشش واکس خودرو، رینگ شویی و… می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد.

2. مهم‌ترین تفاوت کارواش دستی با کارواش اتوماتیک در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت کارواش دستی با کارواش اتوماتیک در میزان دقت در فرآیند شست وشو و همچنین زمان صرف شده برای شست وشوی خودرو می باشد که بالطبع از هر دو نظر بهتر کارواش اتوماتیک بهتر است.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید