آموزشی

چطور خودروی مشکی خود را بشوییم؟

شستشوی صحیح اتومبیل می تواند تا میزان زیادی سلامت و زیبایی آن را حفظ کند؛ چرا که برای تمیز کردن خودرو، استفاده از محصولات و ابزارهای نامناسب، بسیار آسیب زا خواهد بود. اما نکته مهم این است که رعایت نکردن نکات مهم شستشو در خودروهای مشکی خطرناک تراز سایر رنگ هاست. در واقع رنگ مشکی بدنه خودرو باعث می شود تا خراش و لکه ها جلوه بیشتری داشته باشد.

اشتراک گذاری

شستشوی صحیح اتومبیل می تواند تا میزان زیادی سلامت و زیبایی آن را حفظ کند؛ چرا که برای تمیز کردن خودرو، استفاده از محصولات و ابزارهای نامناسب، بسیار آسیب زا خواهد بود. اما نکته مهم این است که رعایت نکردن نکات مهم شستشو در خودروهای مشکی خطرناک تر از سایر رنگ هاست. در واقع رنگ مشکی بدنه خودرو باعث می شود تا خراش و لکه ها نسبت به سایر رنگ ها جلوه بیشتری داشته باشد. همچنین این رنگ جاذب نور خورشید بوده و در برابر آن آسیب پذیرتر است. بنابراین اگر صاحب یک اتومبیل مشکی هستید، لازم است که برای شستشوی اتومبیلتان دقت بیشتری داشته و نکات خاصی را رعایت کنید. با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله از کارواکس، به عنوان مرکز دیتیلینگ خودرو تخصصی، به مهم ترین نکات شستشوی خودرو مشکی اشاره کردیم.

چند نکته کلی برای شستشوی تمامی خودروها

قبل از اینکه به راهنمایی های مربوط به شستشوی خودرو مشکی بپردازیم، در اینجا به موارد کلی که باید برای شستن بدنه هرگونه خودرو اعم از مشکی یا هر رنگ دیگر توجه کنید اشاره کردیم، این نکات به شرح زیر است:

1. قبل از هرچیز بدنه را با آب و بدون افزودن مواد شوینده بشویید تا آلودگی ها از سطح آن از بین برود.

  • در این مرحله دقت کنید تا تمام قسمت های خودرو شسته شود.
  • برای شستن و تمیز کردن نقاط دور از دسترس، از قلمو یا برس استفاده کنید.
  • ترجیحا این عمل را زیر سایه انجام دهید تا آب پاشیده شده دیرتر بخار شود.
  • استفاده از آب بسیار گرم توصیه نمی شود.
  • از پاشیدن آب با فشار بسیار بالا نیز خود داری کنید.

2. بعد از شستشو، بدنه اتومبیل را با دقت آغشته به مواد شوینده کنید.

  • برای بدست آوردن و یا تهیه مواد شستشو، وقت بگذارید تا بهترین و مناسب ترین را برای اتومبیل خود انتخاب کنید.
  • مواد شوینده را روی تمام قسمت های اتومبیل خود بریزید.
  • ازبرس ها، برای نواحی که دسترسی به آن سخت است استفاده کنید.
  • دقت کنید تا هیچ قسمت از خودرو بدون مواد شوینده باقی نماند.

3.بعد از پاک کردن مواد شوینده به وسیله آب و همچنین   خشک شدن سطح بدنه، از واکس مخصوص استفاده کنید.

 پس از شستن و خشک کردن خودرو، استفاده از واکس می تواند به حفظ رنگ بدنه کمک کرده و اتومبیل شما را براق تر کند.

4 نکته مهم برای شستن خودروی مشکی

همان طور که اشاره کردیم، نکات ذکر شده در بخش قبل، برای هررنگ اتومبیل قابل استفاده است. اما چنانچه خودرو شما تیره یا سیاه رنگ است، علاوه بر آنچه گفته شد، رعایت چند نکته مهم دیگر نیز ضروری بوده که این نکات به شرح زیر می باشد:

1. شستن ابتدایی خودرو مشکی با آب بدون سختی

همانطور که میدانید، اولین مرحله شستشوی هر خودرو، استفاده از آب خالص بدون مواد شوینده است. اما نکته ای که درباره خودروهای مشکی باید رعایت شود، استفاده از آب مقطر به جای آب شهری است. وجود مواد معدنی در آب های شهری، باعث ایجاد لکه های نقطه ای روی سطح بدنه خواهد شد که در خودرو های مشکی نمایان تر است.
بنابراین اگر برای شستشوی اتومبیل از آب مقطر استفاده کنید، بدنه خودرو بعد از خشک شدن عاری از هرگونه لکه های نقطه ای خواهد شد. همچنین خشک کردن بدنه بلافاصله قبل از تبخیر نیز از جمله راه هایی است که مانع از ایجاد لکه های نقطه ای روی سطح بدنه می شود.

نحوه تمیز کردن خودروی مشکی و شستن آن

2. فشار آب اندازه و ابزار شستشوی مناسب

فشار بالای آب و ابزار نامناسب می تواند خراش های ریزی روی سطح خودرو شما ایجاد کند. این خراش ها در خودروی مشکی بیشتر از خودروهای دیگر دیده می شود. بنابراین اگر اتومبیل مشکی دارید، باید در انتخاب ابزار شستشو و کارواش مناسب دقت بیشتری داشته باشید. اگر هم قصد دارید تا در خانه اتومبیلتان را بشویید، حواستان به فشار مناسب آب و ابزار های شستشویی که تهیه می کنید باشد. در بسیاری از فروشگاه ها، مواد شستشو و ابزار های خاصی( صرفا برای خودروهای مشکی) وجود دارد که با تهیه آنها می توانید از اتومبیل مشکی خود هنگام شستن محافظت کنید.

3. عدم شستن خودروی مشکی زیر نور آفتاب

اگر خودروی مشکی خود را زیر نور خورشید بشویید در مدت زمان کوتاهی متوجه حضور لکه های نقطه ای سفید رنگ روی بدنه اتومبیل تان خواهید شد. بر اساس آنچه در بالا گفته شد این لکه ها، مواد معدنی آب هستند که بر اثر تبخیر سریع آب روی سطح خودرو باقی خواهند ماند.

درواقع خودرو های مشکی به دلیل تیره رنگ بودنشان زیر نور خورشید، داغ تر از سایر رنگ ها شده و آب سطح را به سرعت تبخیر می کنند. تبخیر سریع نیز باعث می شود، مواد معدنی داخل آب مانند سدیم و کلسیم به صورت نقطه ای و لکه های چسبناک بر روی بدنه اتومبیل باقی بمانند. بنابراین شستن خودرو مشکی زیر نور آفتاب توصیه نمی گردد. به جای آن بهتر است که اتومبیل خود را ابتدای صبح یا زیر سایه و یا در هوای ابری بشویید. اما حتی بعد از شستن خودرو مشکی در سایه نیز مهم است که آب پاشیده شده روی بدنه را به سرعت پاک کنید؛ زیرا جا ماندن حتی مقدار کمی آب می تواند باعث ایجاد لکه روی سطح اتومبیل شده و شما را به نتیجه مطلوب نرساند.

 4. خشک کردن اتومبیل مشکی با پارچه های مناسب

برای خشک کردن خودرو های مشکی باید حواستان به محصولات زبرمانند انواع پارچه های نامناسب باشد. این محصولات می تواند روی سطح اتومبیل شما خراش های سطحی ایجاد کند. بنابراین، استفاده از حوله و پارچه های نرم برای خودروهای مشکی ضروری است. یادتان باشد که برای خشک کردن خودرو، حوله را در یک جهت بکشید تا روی سطح آن رگه ای از آب ایجاد نشده و سطح اتومبیل شما یکدست و صاف بماند.

 محصولاتی که برای شستشوی خودروی مشکی نیاز داریم.

1. دستکش مناسب شستشو

به دلیل حساس بودن بدنه خودرو مشکی‏، بهتر است که برای ریختن مایع شستشو روی بدنه از دستکش های مخصوص شستشو استفاده کنید. با رعایت این نکته میتوانید از خراش های احتمالی روی بدنه خودرو جلوگیری کنید. البته اگر دسترسی به اینگونه دستکش ها نداشتید، استفاده از دستمال خودرو مناسب که بافت نرم داشته و روی سطح آن برآمده نباشد نیز گزینه مناسبی است.

2. حوله خشک کن مناسب

 برای خشک کردن سطح بدنه خودرو باید از حوله هایی نرم با جذب بالا استفاده کرد. حوله هایی که دور دوخت نبوده و روی سطح آن برآمدگی نداشته باشد. همچنین حوله ها باید دارای قدرت جذب بالایی باشند تا به راحتی بتوانیم آب پاشیده شده روی بدنه را پاک کنیم. انتخاب حوله میکروفایبر می تواند گزینه مناسبی در شستشوی خودرو های مشکی باشد. این محصول هم قدرت جذب کنندگی بالایی داشته و هم سطح نرم آن مانع از ایجاد خراش روی بدنه خودرو خواهد شد.

3. شامپو با فرمولاسیون مناسب

شامپوی مناسب با فرمولاسیون مطلوب، می تواند درخشندگی خودرو شما را چند برابر کند. برای انتخاب شامپو و شوینده اتومبیل باید چند نکته را درنظر بگیرید. مثلا اگر سطح بدنه خودرو شما سرامیک باشد بهتر است تااز شامپو هایی با ( PH) خنثی استفاده کنید تا به آن آسیبی نرسد. یا برای استفاده از شامپو به قدرت انحلال آن توجه کنید. برخی از انواع شامپوها، معمولا درخشندگی بیشتری به خودرو داده و خاصیت ضد لک دارند. همچنین در ترکیب آنها مواد معدنی وجود دارد که مانع از ایجاد لکه سنگ آهک بعد از خشک شدن می شود. این شامپوها برای شستشوی خودروهای مشکی مناسب تر هستند.

محصولات شستشوی خودروی مشکی

4. واکس خودرو

استفاده از واکس بدنه بعد از شستشو، باعث درخشندگی خودرو شده و زیبایی آن را دو چندان میکند. همچنین واکس می تواند به عنوان یک لایه محافظ دربرابر نور خورشید و سایر آسیب های بیرونی عمل کرده و از کدر شدن و رنگ پریدگی خودرو تا مدت زیادی جلوگیری کند. پس  بهتر است که بعد از شستشو از انواع واکس های مناسب خودرو استفاده کنید.
دراین میان، برخی از محصولات تولید شده در بازار به عنوان پولیش واکس عمل میکنند. یعنی علاوه بر درخشندگی، به دلیل وجود رنگدانه های داخل مواد، محو کننده خراش های سطحی روی بدنه هستند(دقت داشته باشید که اینگونه واکس ها خراش ها را از بین نبرده و تنها محو میکند). همین ویژگی باعث می شود تا محصول برای خودرو های مشکی مناسب تر باشد، چرا که خراش های خودرو مشکی جلوه بیشتری نسبت به سایر رنگ ها دارد.

نتیجه

شستن خودروی مشکی نیازمند دقت بیشتری نسبت به سایر رنگ ها است. زیرا خراشیدگی و آسیب های روی بدنه آن نمایان تر خواهد بود. بنابراین اگرتصمیم به شستن خودرو مشکی رنگ دارید، باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا از آسیب زدن به بدنه خودرو جلوگیری کنید. 4 نکته مهم در شستشوی خودرو مشکی، شامل شستن ابتدایی خودرو مشکی با آب بدون سختی، فشار آب اندازه و ابزار شستشوی مناسب، عدم شستن خودروی مشکی زیر نور آفتاب و خشک کردن اتومبیل مشکی با پارچه های مناسب را ما در این مقاله به طور کامل شرح دادیم. ضمن اینکه به محصولاتی که برای شستشوی خودروی مشکی نیاز دارید اشاره کردیم، همچنین یکسری نکات کلی که باید در شستشوی همه خودروها اعم از مشکی و غیر مشکی رعایت شود را نیز ذکر کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد، اگر در مورد روش شستن خودروی مشکی پیشنهاد، انتقاد و یا سوالی دارید، آن را حتما از بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان سایت کارواکس (مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو) در میان بگذارید.

1 نظرات

محمد رضا سمنانی
محمد رضا سمنانی
یکشنبه , 02 اردیبهشت 1403 - 14:38

شستن خودروهای مشکی واقعا خیلی مهمه، من همیشه مواردی که تو این مقاله گفتید را برای شستن ماشینم به کار میبرم، که خیلی در حفظ زیبایی ماشینم تاثیر داره.

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه