پولیش

آشنایی با مزایا و معایب پولیش بدنه خودرو

یکی از بزرگترین دغدغه های صاحبان خودرو، خراش های سطحی بدنه و کدر شدن رنگ اتومبیلشان است. اما در این ارتباط جای نگرانی نیست، زیرا روش های متعددی برای بازگردان درخشندگی و حفظ زیبایی خودروها ارائه شده است. یکی ازهمین روش ها، پولیش بدنه اتومبیل می‌باشد که سالهاست به عنوان مهمترین روش بازیابی زیبایی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد.

اشتراک گذاری

یکی از بزرگترین دغدغه های صاحبان خودرو، خراش های سطحی بدنه و کدر شدن رنگ اتومبیلشان است. اما در این ارتباط جای نگرانی نیست، زیرا روش های متعددیبرای بازگردان درخشندگی و حفظ زیبایی خودروها ارائه شده است. یکی ازهمین روش ها، پولیش بدنه اتومبیل می‌باشد که سالهاست به عنوان مهمترین روش بازیابی زیبایی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. پولیش مانند هر شیوه دیگرمراقبتی و زیبایی خودرو، مزایا و معایب خود را دارد. بدین جهت ما در این مقاله از کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو به طور ویژه مزایا و معایب پولیش بدنه خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم، تا بدانید که پولیش چه مزیت های فوق العاده ای را برای خودروی شما همراه خواهد داشت و در چه شرایطی نیز می تواند آسیب زننده باشد.

پولیش چیست؟

پولیش ماده ای غلیظ حاوی مواد ساینده است که اگر روی بدنه خودرو قرار بگیرد همانند یک سمباده سطح خودرو را صیقل داده و آن را براق و درخشنده می کند. پولیش ها به جامد‏، مایع و اسپری در بازار موجودند. اگر رنگ خودروی شما سالم باشد یا خراش های روی بدنه، ضخامت بالایی نداشته باشد پولیش می تواند تمامی آسیب ها را ترمیم کرده و جلایی دوباره به رنگ خودرو بدهد. اما این بدان معنی نیست که هرگونه آسیب به بدنه خودرو را می توان با پولیش از بین برد. در برخی مواقع لازم است در کنار پولیش راهکار های دیگری نیز انجام شود تا فرد به نتیجه دلخواهش برسد.
به طور کلی پولش ها مشکلاتی از قبیل خراش های سطحی‏، گرد و غبارهای معلق، سوختگی و رنگ پریدگی و یا اثرات ناشی از آفتاب را از بین می برند. همچنین در کنار برطرف کردن سریع مشکلات می توانند محافظ خوبی برای رنگ خودرو نیز باشد.

انواع پولیش

پولیش ها به سه دسته تقسیم می شوند:

پولیش زبر

استفاده از این نوع پولیش ها برای زمانی است که خراش ها و آسیب های روی بدنه عمیق بوده و بدنه خودرو نیاز به صیقل بیشتری دارد. البته اکثر مواقع بعد از انجام اینگونه پولیش ها، بدنه خودرو کدر شده و باید از پولیش نرم نیز استفاده کرد.

پولیش تک مرحله ای

به ادعای تولید کنندگان، پولیش های تک مرحله ای می توانند همزمان هم خاصیت لایه برداری و هم براق کنندگی داشته باشند. در واقع پولیش تک مرحله ای، لایه ای نازک از سطح رنگ بدنه برداشته می شود، که بر این اساس، خراش های سطحی از بین رفته و درخشندگی رنگ خودرو نیز بازیابی می شود.

پولیش های آنتی هولوگرام

در بعضی مواقع بعد از پولیش زبر روی بدنه هولوگرام هایی باقی می ماند که به وسیله این نوع پولیش از بین می رود. 

پولیش نرم

از پولیش های نرم برای فرایند واکس بدنه استفاده می کنند.

مزیت پولیش بدنه خودرو

مزایای پولیش بدنه خودرو

با توجه به آنچه گفته شد، پولیش تا حد زیادی برای زیبایی و درخشندگی خودرو تاثیر گذار بوده و مزایای بسیاری دارد. هرچند که استفاده بیش از حد از آن و یا نحوه غلط استفاده از پولیش می تواند به همین میزان به بدنه خودرو آسیب وارد کند. در این بخش تعدادی از مزیت های پولیش بدنه خودرو را ذکر کرده ایم که به شرح زیر است:

1. ازبین بردن خراش های سطح اتومبیل

 استفاده از دستمال های نامناسب، شستشوهای غیر اصولی و سایشی که بر اثر حوادث اتفاق می افتد، باعث خراشیدگی بیرونی ترین لایه رنگ خودرو می شود. در این شرایط پولیش می تواند تمام این خراش ها را ترمیم کرده و زیبایی اتومبیل را بازیابی کند.
اما در نظر داشته باشید که برای استفاده از پولیش های مختلف خودرو، ابتدا باید عمق خراش های روی بدنه سنجیده شود. به طور کلی خطوطی که عمیق باشد (عمق خطوط با دستگاه ضخامت سنج بررسی می شود)، تنها با پولیش از بین نرفته و لیسه گیری یا نقاشی در اولویت است. اما پولیش می تواند برای خراش های سطحی بدنه مفید باشد. همچنین پولیش نباید بیش از اندازه لایه را از بین ببرد، در این صورت حتی اگر خراش موجود از بین برود، رنگ خودروی شما بسیار آسیب پذیر خواهد شد. 

2. پوشش دهنده عیب رنگ خودرو

 گاهی اوقات، بعد ازرنگ کردن بدنه، ناهمواری هایی روی سطح خودرو ایجاد می شود. یکی از مزیت های پولیش خودرو این است که می تواند این ناهمواری ها را از بین برده و سطح صاف و صیقلی به اتومبیل شما بدهد.

3. از بین برنده لکه های روی بدنه

پولیش میتواند برطرف کننده لکه هایی باشد که به آسانی از بین نمی رود. هرچند پولیش های ماشین پاک کننده نیستند، اما می توانند باعث از بین رفتن این لکه ها شده و سطح خودرو را تمیزتر نشان دهند.

4. احیای رنگ

 هنگام پولیش زدن، واکس های مخصوصی روی بدنه مالیده می شود که ظاهری درخشان را برای خودرو به ارمغان خواهد آورد. همچنین پولیش می تواند درخشندگی را که بعد از سالها استفاده از خودرو از بین رفته بازیابی کند.

 5. بهبود ارزش اتومبیل

خودرو رنگ پریده معمولا حس عدم سلامت آن را به شما القا می کند. درواقع گاهی همین ظاهر کدر باعث می شود تا ارزش اتومبیل به میزان زیادی کاهش یاید. بنابراین اگر قصد فروش اتومبیل خود را دارید‏، بهتر است با استفاده از پولیش و واکس های مخصوص، ظاهری درخشان تر و زیباتر به آن ببخشید تا ارزش واقعی خودرو شما مشخص شود.

معایب پولیش بدنه خودرو

معایب پولیش بدنه خودرو

مهمترین نکته برای استفاده از پولیش این است که از مواد مناسب پولیش استفاده کنید و این عمل را به روش صحیح انجام دهید. اگر انجام پولیش ناشیانه باشد، می تواند آسیب های جدی به بدنه وارد کند و این جز بزرگترین معایب آن محسوب می شود. همینطور استفاده بیش از حد پولیش، با فواصل کم برای بدنه خودرو مضر خواهد بود. 

 همانطور که می دانید رنگ خودرو دارای روکش شفافی به نام کیلر است است که از آن در برابر عوامل بیرونی محافظت می کند. گاهی استفاده از پولیش (بیش از حد نیاز) این محافظ را از بین برده و بدنه خودرو را آسیب پذیرتر می کند. اما با رعایت نکاتی که گفته شد و همچنین استفاده از مواد مناسب و مرغوب می توان گفت پولیش هیچ آسیبی به بدنه خودرو شما وارد نخواهد کرد.

آیا پولیش برای رنگ خودرو ضرر دارد؟

به باور بسیاری از افراد پولیش می تواند دردراز مدت به رنگ بدنه آسیب رسانده و آن را کدر کند.  در صورتیکه واقعیت این است که اگر به ظاهر خودروهایی که مرتبا پولیش شده اند نگاه کنید، متوجه می شوید که در مقایسه با اتومبیل پولیش نشده سلامت رنگ بیشتری دارند. اما متاسفانه استفاده از مواد پولیش نامرغوب (پایه نفت)، فرایند ناشیانه پولیش و یا استفاده بیش از اندازه از پولیش باعث آسیب هایی روی بدنه اتومبیل می شود که این باور غلط را در ذهن ها به وجود می آورد. حال آنکه اگر فرایند پولیش به صورت حرفه ای در بازه زمان های منظم و به وسیله مواد مرغوب انجام شود هیچ آسیبی به رنگ خودور وارد نخواهد کرد.

نکات مهم درباره پولیش

  • سعی کنید قبل از انجام پولیش، ابتدا به خوبی آموزش دیتیلینگ و پولیش ببینید؛ چراکه نحوه غلط استفاده از پولیش، خسارات زیادی را به خودرو وارد میکند. بنابراین حدالمقدور توصیه می شود برای انجام پولیش از متصدی حرفه ای کمک بگیرید.
  • بعد از پولیش هر قسمت از خودرو، آن را با دستمال میکروفایبر پاک کنید تا از نتیجه کار مطمئن شوید.
  • برای دستیابی به نتیجه بهتر، از پدهای خاص، پولیش های چرخشی و مداری استفاده کنید.
  • برای احیای خودروهایی با رنگ متالیک  فرایند پولیش را با ظرافت بیشتری انجام دهید. زیرا داخل  کیلر های رنگ خودروی متالیک، اکلیل هایی وجود دارد  که به رنگ خودرو درخشندگی زیادی می دهد. آسیب دیدن  کیلرها  می تواند باعث از بین رفتن درخشندگی بدنه شده و رنگ خودرو آسیب پذیر تر شود. 
  •  به طورکلی پولیش ماشینی نتیجه بهتری نسبت به پولیش دستی ارائه خواهد داد.
  • اگر بار اولی است که از پولیش استفاده می کنید، ابتدا آن روی قسمتی از ماشین که در معرض دید نیست و ارزش زیادی ندارد امتحان کنید تا از واکنش خودرو خود نسبت به این مواد مطمئن شوید.
  • برای از بین بردن خراش های بدنه، درست بعد از ترمیم، از پولیش زدن دست بکشید تا به لایه های زیرین رنگ نرسید. زیرا در غیر این صورت قطعا به بدنه خودرو شما آسیب خواهید رسید.
  • قبل از انجام پولیش، بدنه خودرو را با دقت با آب و مواد شوینده بشویید تا هیچ گونه آثار آلودگی روی آن باقی نماند.
  • قبل از انجام پولیش، به وسیله ضخامت سنج عمق و ضخامت خراش های روی بدنه خودرو را بسنجید. شاید خراش ها تنها با پولیش از بین نرود.
  • اگر در نظر دارید تا فقط قسمتی از خودروی خود را پولیش بزنید، باید به وسیله چسب های مخصوص، ناحیه مورد نظر را از سایر نواحی جدا کنید تا ابزار پولیش متمرکز روی همان نقطه بوده و روی سایر قسمت ها کشیده نشود.
  • با مشورت با متصدی پولیش، محصول و ابزار مناسب هدف خود را پیدا کنید.
  • در پولیش دستی از یک حوله نرم و بدون برآمدگی استفاده کنید، نکته مهم این است که مواد پولیش را کم کم به پارچه اضافه کنید تا میزان مناسب را بدست آورید.

نتیجه

پولیش بدنه خودرو اگر در شرایط درست و با روش اصولی انجام شود و هنگام پولیش از واکس خودرو مخصوص و مناسب نیز استفاده شود، مزایای بسیاری را به ارمغان می آورد، به طوری که عمرزیبایی خودرو شما را تا چندین سال افزایش می دهد. اما اگر با استفاده ازمواد غیر مرغوب و روش غیر اصولی اجرا شود، می تواند به رنگ بدنه خودرو آسیب وارد کند. با توجه به اهمیت اجرای یک پولیش حرفه ای با استفاده از مواد مرغوب، بسیار مهم است که مواد پولیش را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و اجرای آن را نیز به مراکز حرفه ای و تخصصی بسپارید.
ما در این مقاله مزایا و معایب پولیش بدنه خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. به تمام مزایای پولیش خودرو اشاره کردیم و در مورد آسیب های که می تواند به دلیل شرایط نادرست، مواد پولیش بی کیفیت و اجرای غیر اصولی برای خودرو ایجاد شود نیز صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه