پولیش

بررسی انواع دستگاه پولیش و کاربرد آنها

مطمئنا سلامت بدنه خودرو به اندازه سلامت موتور آن اهمیت دارد. این اهمیت تا جایی است که برخی برای حفظ بدنه هزینه های زیادی پرداخت می کنند. اما اگر بر حسب تصادف و اتفاق و یا به خاطر سهل انگاری زیبایی خودروتان از بین رفته است، می توانید با تکنیک های مختلفی این زیبایی را به اتومبیل خود برگردانید.

اشتراک گذاری

مطمئنا سلامت بدنه خودرو به اندازه سلامت موتور آن اهمیت دارد. این اهمیت تا جایی است که برخی برای حفظ بدنه هزینه های زیادی پرداخت می کنند. اما اگر بر حسب تصادف و اتفاق و یا به خاطر سهل انگاری زیبایی خودروتان از بین رفته است، می توانید با تکنیک های مختلفی این زیبایی را به اتومبیل خود برگردانید. یکی از این روش ها، استفاده از تکنیک پولیش با استفاده از انواع دستگاه پولیش است. برای این منظور باید انواع این دستگاه را بشناسید و در مورد بهترین دستگاه پولیش خودرو اطلاعات لازم را به دست آورید، که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

دستگاه پولیش چیست؟

پولیش تکنیکی است که به وسیله آن می توانید زیبایی و درخشندگی رنگ بدنه خودرو را بازیابی کنید، که برای آن از دستگاه پولیش استفاده می شود. در واقع انواع دستگاه پولیش مانند یک سمباده، سطح بسیار نازکی از رنگ خودرو را از بین میبرد تا از این طریق خط و خش های روی بدنه از بین رفته و و رنگ خودرو به براقی روز اول شود.فرایند پولیش به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود.
برای پولیش دستی تنها به یک دستمال نرم مانند میکروفایبر و کمی ماده پولیش نیاز دارید. اما در پولیش های ماشینی، علاوه بر مواد پولیش، نیاز به انواع دستگاه پولیش است که هرکدام برای مقاصد خاصی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دستگاه پولیش

به طورکلی دستگاه های پولیش به چند مدل تقسیم می شوند که هرکدام از آنها برای انجام هدفی کاربرد دارد. در این بخش به معرفی انواع دستگاه پولیش خودرو می پردازیم. ضمن اینکه در مورد مزایا و معایب آن نیز صحبت می کنیم، تا شما با توجه به این مزایا و معایب، بتوانید مناسب ترین و بهترین دستگاه پولیش را انتخاب کنید.

1. دستگاه پولیش چرخشی یا روتاری (Rotary polish machine)

این دستگاه قدرت لایه برداری بالایی دارد، همانطور که از اسمش پیداست تنها حرکت چرخشی داشته و حول یک نقطه با شعاع پد دستگاه می چرخد. از مزیت های دستگاه پولیش روتاری می توان به گرم شدن سریع آن و لایه برداری سریع بر اساس گرمای زیاد اشاره کرد. اما در نظر داشته باشید که همین مزیت می تواند به ضرر خودرو نیز تمام شود. در واقع  چون این دستگاه به سرعت گرم می شود، اگر بیش از اندازه روی قسمتی از خودرو کشیده شود باعث تخریب رنگ بدنه خواهد شد. بنابراین استفاده از این دستگاه نیازمند کسب مهارت بالاست.

مزایا و معایب دستگاه پولیش روتاری

  1. به سرعت گرم شده و قدرت لایه برداری بالایی دارد.
  2. چنانچه کار با دستگاه را ندانید قطعا به بدنه خودرو آسیب خواهید رساند. بنابراین کار با این دستگاه آسان نیست.
  3. هردو پد چرخشی و اوربیتال روی آن نصب می شود.
  4. به وسیله این دستگاه می توان خط و خش های عمیق روی بدنه خودرو را به راحتی از بین برد.
  5. امکان اینکه بعد از استفاده از دستگاه روی بدنه هولوگرام باقی بماند زیاد است. پس بهتر است بعد از استفاده از  پولیش روتاری، به وسیله پولیش های متوسط  هولوگرام بدنه را از بین ببرید.
  6. امکان آسیب رساندن به خودرو در صورت پرداخت بیش از اندازه وجود دارد.
  7. مناسب برای از بین بردن آسیب های ناشی از رنگ آمیزی است.
  8. قدرت مانوراین نوع دستگاه پولیش نسبت به سایر دستگاه ها بیشتراست.

مزایا و معایب دستگاه پولیش روتاری

2. دستگاه پولیش اوربیتال(orbital polish machine)

حرکت دستگاه اوربیتال به دو صورت است : 1. حول یک محور مرکزی  2. حرکت کوتاه به سمت بالا و پایین (چیزی شبیه به حرکت دست هنگام تمیز کردن به وسیله دستمال).

در واقع در این دستگاه، حرکت خود دیسک با پایه نگهدارنده آن متغیر از هم بوده و هیچ ارتباط مستقیمی در حرکت این دو بخش وجود ندارد. به همین دلیل‏، آسیب دیدگی با این دستگاه به حداقل خواهد رسید. همچنین اگر از نیروی اصطکاک ناشی از چرخش دیسک و بدنه جلوگیری شود حرکت مداری تصادفی به یک حرکت مداری تبدیل می شود.
این نوع از پولیش ها، قدرت و سرعت بالایی ندارند، بنابراین برای استفاده افراد مبتدی مناسب ترند. اما براساس همین مزیت نسبت به پولیش های دیگر قدرت صیقل کمتری نیز دارند. همچنین چون پد دستگاه اوربیتال معمولاً ۲ تا ۳ سانتیمتر بیشتر از پد دستگاه روتاری است، کار با این دستگاه آسان تر بوده وسطح وسیع تری را صیقل می دهد.

مزایا و معایب دستگاه پولیش اوربیتال

  1. برای استفاده از این نوع دستگاه پولیش، تنها باید از پد مخصوص استفاده کرد.
  2. لایه برداری به صورت کم و آهسته انجام می شود. بنابراین هم قدرت کمتری دارد وهم برای فرایند پولیش به زمان بیشتری نیاز است.
  3. به دلیل سرعت پایینی که دارد قابل کنترل تربوده و مناسب افراد مبتدی است.
  4. قیمت آن نسبت به دیگر انواع دستگاه پولیش بالاتر است. اما چون خطر آسیب زدن آن بسیارکمتر از سایر دستگاه هاست طرفداران زیادی دارد.
  5. بعد ازاستفاده روی بدنه هولوگرام به جای نمیگذارد.
  6. دامنه حرکت دستگاه با استفاده از دیمر و یا با پیچ‌های تنظیم‌کننده قابل‌کنترل است.

مزایا و معایب دستگاه پولیش اوربیتال

3. دستگاه پولیش دوال اکشن (dual action polish )

دستگاه پولیش دوال اکشن یکی از متداول ترین  انواع دستگاه های پولیش محسوب شده و کاربرد زیادی دارد. مهمترین نکته درباره  این دستگاه نوع حرکت آن است که تواما به صورت چرخشی و اوربیتال انجام می شود. بنابراین می توان گفت دستگاه به جای یک حرکت دایره ای حرکتی دوار دارد. همین مسئله باعث می شود که نسبت به دستگاه روتاری، اصطکاک و گرمای کمتری به وجود آورده، قدرت لایه برداری آن نیز کمتر باشد و در نتیجه هولوگرام روی بدنه باقی نگذارد.

مزایا و معایب دستگاه پولیش دوال اکشن

  1. در دو جهت می چرخد و حرکتی دوار دارد.
  2. برای استفاده افراد مبتدی ایمن تر است.
  3. از این دستگاه می توان برای مرحله نهایی پولیش استفاده کرد.
  4. از خود، هولوگرام بر جای نمیگذارد.
  5. زمان استفاده از این دستگاه به مراتب بیشتر از سایر دستگاه های پولیش ست.
  6. نسبت به دستگاه های دیگر ارزان تر است.

مزایا و معایب دستگاه پولیش دوال اکشن

4. دستگاه پولیش انگشتی (دستگاه پولیش آیبرید)

برخی قسمت های اتومبیل به قدری دورازدسترس هستند که با دستگاه های معمولی پولیش قادر به پرداخت آن نیستیم. دراین مواقع ازدستگاهی به نام  دستگاه پولیش انگشتی (آیبرید) استفاده میکنیم تا قسمت هایی از خودرو مانند دستگیره، سپر و رینگ را پولیش کنیم. این دستگاه سطح مقطع متفاوتی داشته و به وسیله برق یا باطری کار میکند.

کاربرد انواع دستگاه پولیش بر اساس ساختار آن

با توجه به آنچه گفته شد هرکدام از انواع دستگاه های پولیش ساختار متفاوتی داشته و و برای نوع خاصی از پولیش مناسب است. در زیر این کاربرد ها را دسته بندی کرده ایم:

کاربرد و ویژگی دستگاه پولیش اوربیتال

  1. قدرت لایه برداری کم
  2. حذف خط و خش های کم عمق Clear Coat
  3. خطر کم سوختگی رنگ خودرو
  4. مناسب برای حرفه ای ها و مبتدیان
  5. لایه برداری بدون هولوگرام

کاربرد و ویژگی دستگاه پولیش  دوال اکشن

  • قدرت لایه برداری متوسط
  • حذف خط و خش های نسبتا عمیق و سطحی Clear Coat
  • خطر کم "سوختن" روی رنگ
  • مناسب برای حرفه ای ها و مبتدیان
  • لایه برداری بدون هولوگرام

کاربرد و ویژگی دستگاه پولیش روتاری

  1. قدرت لایه برداری بالا
  2. حذف انواع خط و خش ها Clear Coat
  3. خطر بالای سوختن رنگ اتومبیل
  4. استفاده فقط توسط افراد با تجربه و متخصص
  5. ایجاد هولوگرام

انواع پولیشر و کاربرد آن

بهترین برند دستگاه پولیش خودرو

اگر می خواهید نتیجه رضایت بخشی از فرایند پولیش بگیرید، بهترین دستگاه پولیش را انتخاب کنید، که بهترین ها، بدون شک انتخابی از برندهای معتبر خواهد بود. فرقی نمی کند که بر مبنای نیاز خود، کدام  دستگاه  پولیش را می خواهید، چرا هر مدل از آنها اگر از برندهای معتبر دستگاه پولیش مثل ، مفرا، روپس، فلکس و ... انتخاب شود، نتیجه  بسیار رضایت بخش را برای شما به دنبال خواهد داشت. اما با این وجود می توان بهترین دستگاه پولیش را از برندهای معمولی تر که قیمت پایین تری  دارند نیز انتخاب کرد، که آنها هم نتیجه قابل قبولی را از پولیش ارائه می دهند. اما از نظر کیفیت، عملکرد و عمر دستگاه در حد برندهای معروف نیست.

روش های افزایش طول عمر دستگاه پولیش

هزینه های خرید بهترین دستگاه پولیش نسبتا بالاست؛ بنابراین خرید مداوم این محصول نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. اما با رعایت چند نکته می توانیم تا مدتها دستگاه خود را سالم نگه داشته و از آن استفاده کنیم، که این نکات به شرح زیر است:

1. تمیز کردن دریچه های هوا

 همانطور که میدانید گرمای بیش از اندازه میتواند به دستگاه های برقی آسیب برساند بنابراین معمولا برای حل این مشکل تمهیداتی را در نظر می گیرند. انتهای بسیاری از دستگاه های پولیش نیز دریچه ای هست که باعث گردش هوا و خنک شدن دستگاه میشود. داخل این دریچه فیلترهایی وجود دارد که مانع از ورود گرد و خاک به داخل شده و از موتور دستگاه محافظت میکند. اگر این فیلترها آلوده باشد ممکن است عمل خنک شدن دستگاه به درستی انجام نشده و به اصطلاح دستگاه داغ کند. بنابراین به صورت دوره ای باید دریچه های دستگاه تمیز شود تا به موتورآسیبی نرسد.

2. گریس کاری

گریس کاری مداوم چرخ دنده و بلبرینگ دستگاه، باعث روان تر شدن آن شده و عمر دستگاه را طولانی می کند.

3. استفاده از محافظ ولتاژ حین انجام کار

اگر دستگاه پولیش شما با برق شهری کار میکند، خوب است بدانید که نوسان برق می تواند به موتوردستگاه آسیب جدی بزند، بنابراین بهتراست که دستگاه را به یک محافظ ولتاژ نصب کنید تا از بروز پیامد های ناشی از نوسان برق جلوگیری شود.

4. تعویض به موقع پد پولیش کاری

بعد از هربار پولیش کاری اگر پد پولیش نیاز به تعویض داشت، حتما این کار را انجام دهید. چرا که پولیش معیوب به موتور دستگاه فشار آورده و باعث کاهش طول عمر آن می شود.

نتیجه

اینکه بدانیم از چه دستگاه پولیش برای چه نوع اتومبیل استفاده کنیم یا بدانیم هر مشکل روی بدنه با کدام نوع پولیش قابل حل است، یک ضرورت محسوب می شود. استفاده نادرست از پولیش ها نه تنها شما را به هدف مورد نظرتان نمی رساند بلکه میتواند برای خودرو شما مضر نیز باشد. بنابراین بهتراست قبل از انجام پولیش درباره انواع  دستگاه پولیش و نحوه کار آنها اطلاعات دقیق داشته باشیم تا به یک نتیجه مطلوب برسیم. ما در این مقاله از مجله کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو، در مورد انواع دستگاه پولیش و کاربرد آن ها صحبت کردیم، ضمن اینکه به کاربردها و ویژگی هایی که بهترین دستگاه پولیش خودرو دارد، نیز اشاره کردیم. گفتیم که بهترین دستگاه پولیش بهتر است از برندهای معتبر و با باید با در نظر گرفتن ویژگی های دستگاه، نوع اتومبیل و خراش های آن و همچنین هدفی که از پولیش کردن دارید، انتخاب شود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه