آموزشی تجهیزات کارواش

اسکرابر(Scrubber Dryer Machines) یا زمین شوی صنعتی چیست؟

کف شوی صنعتی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چگونه کارمی کند؟ چند نوع اسکرابر یا همان کف شوی صنعتی در بازار وجود دارد ؟ برای خرید یک اسکرابر صنعتی مناسب باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟ این سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آنها بپردازیم.

اشتراک گذاری

کف شوی صنعتی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چگونه کارمی کند؟ چند نوع اسکرابر یا همان کف شوی صنعتی در بازار وجود دارد؟ برای خرید یک اسکرابر صنعتی مناسب باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟ این سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آنها بپردازیم. در این ارتباط باید بدانید که اسکرابر یا زمین شوی صنعتی‏، یکی از متداول ترین دستگاه های شستشوی مکانیزه است که اغلب درمکان های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین ویژگی این دستگاه، دقت در شستشو با استاندارد بالاست، برای همین درمکان های مختلف به ویژه درهتل ها و بیمارستان ها کاربرد زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر  در مورد انواع اسکرابر صنعتی و وِیژگی های آن، کاربرد، نکات خرید، مزایا و... با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دستگاه اسکرابر چیست؟

در پاسخ به سوال دستگاه اسکرابر یا زمین شوی صنعتی چیست؟ باید بگوییم که اسکرابرهای صنعتی درواقع نوعی زمین شوی حرفه ای است که عمل شستن و خشک کردن را به طورهمزمان با نیروی الکتریکی انجام می دهد. به طور کلی اسکرابرها در نوع تغذیه انرژی، اندازه و نحوه حرکت متفاوت از یکدیگر هستند.

نحوه عملکرد اسکرابرهای صنعتی

روی اسکرابرهای صنعتی لنت یا برس های چرخشی وجود دارد که دستگاه به وسیله آنها همراه با محلول آب و مواد شوینده، سطوح را تمیز میکند. عملکرد دستگاه اینگونه است که هنگام حرکت به سمت جلو، محلول آب و مواد شوینده در پد های چرخان جلو رها شده و آن را آغشته به محلول می سازد. این مواد، هنگام حرکت کثیفی را از سطوح جدا می کنند؛ پس از آن مواد شوینده و زباله های باقی مانده، توسط مکنده و تی مخصوص نصب شده در انتهای دستگاه، جمع آوری می شود. در نهایت مخزن جمع آوری آلودگی ها، از دستگاه جدا شده و تخلیه خواهد شد. تقسیم بندی اسکرابرها به چند روش متفاوت انجام می گیرد، که در ادامه به انواع اسکرابر صنعتی بر اساس این  روش های تقسیم بندی می پردازیم.

انواع زمین شوی صنعتی بر مبنای عملکرد

اسکرابر ها از نظر عملکردی که دارند به دو نوع دستی و سرنشین دارد تقسیم می شوند:

اسکرابر های دستی

اسکرابرهای دستی معمولا برای مکان های کوچک با متراژ های کم مانند فروشگاه ها، هتل ها و...مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع از اسکرابرها دارای اپراتورهایی هستند که در انتهای دستگاه نصب شده و به وسیله آن، توسط کاربر هدایت می شوند. زمین شوی های دستی معمولا برای مکان هایی که دارای راهرو های باریک بوده و یا تراکم وسایل در آن زیاد است مفیدتر است. اسکرابر های دستی هم با برق و هم با باطری کار می کنند.

اسکرابر سرنشین دار

برای نظافت مکان های وسیع تر، معمولا از اسکرابر های سرنشین دار استفاده می کنند. روی این محصول(در قسمت فرمان) کنترل پنلی وجود دارد که هدایت دستگاه از طریق آن صورت می گیرد. مهمترین نکته در اسکرابرهای سرنشین دارد بازدهی بیشتر آن است. در واقع چون استفاده از این دستگاه، انرژی کمتری از اپراتور می گیرد، به وسیله آن می توان زمان بیشتری به نظافت پرداخت، بنابراین بازدهی بیشتری نیز خواهد داشت. همچنین روی این دستگاه، باتری با ظرفیت شارژ بالا وجود دارد که باعث عدم محدودیت دستگاه در حرکت می شود.

انواع اسکرابرها بر مبنای منبع تغذیه انرژی آن ها

یکی دیگر از انواع تقسیم بندی اسکرابر های صنعتی بر اساس منابع تغذیه انرژی آن ها است که به شرح زیر می باشد:

اسکرابر های حاوی باطری

در مکانهایی که دسترسی به پریز برق دشواراست، استفاده از زمین شوی های باتری دار می تواند گزینه مناسبی باشد. باطری های این مدل از کف شوی های صنعتی معمولا عمر بالایی داشته و میزان زیادی انرژی ذخیره میکند. مهمترین ویژگی اسکرابر های باطری دار این است که قدرت مانور بالایی داشته و به راحتی حرکت می کنند.

اسکرابر با سوخت فسیلی

اگر حجم آلودگی محیط، زیاد باشد و نیاز به یک اسکرابر قوی داشته باشیم، یا دسترسی به منبع الکتریکی برای ما محدود باشد؛ اسکرابرهای صنعتی با سوخت فسیلی انتخاب مفیدی خواهد بود. این دستگاه با منابعی مانند بنزین گازوئیل و LPG کار میکند؛ اگرچه اسکرابر با سوخت فسیلی می تواند تا میزان زیادی فضا را تمیز کند، اما استفاده از آن در محیط های سربسته، بسیار خطرناک است.

اسکرابر های برقی

اگراسکرابری از طریق برق تغذیه شود، معمولا یک سیم به طول 25 تا 30 متر روی آن نصب است. مهمترین مزیت اینگونه اسکرابر ها استفاده طولانی مدت است، همچنین برای محیط زیست خطر کمتری دارد. اما مطمئنا سیم برق می تواند قدرت مانور اینگونه اسکرابر ها را کاهش دهد. بنابراین از این دستگاه معمولا در فضاهای محدود استفاده می کنند.

هر سه نوع اسکرابر صنعتی ذکر شده این بخش، در بازار یافت می شود و متقاضی بر اساس نیاز خود می تواند آنها را تهیه کند.

دستگاه اسکرابر چیست

انواع اسکرابر های صنعتی بر اساس نوع برس

یکی دیگر از انواع دسته بندی اسکرابر های صنعتی بر اساس نوع برس آن است.

اسکرابر صنعتی با برس رولی

از این نوع برس ها برای تمیز نگه داشتن انواع کفپوش ها استفاده می کنند، چرا که اصطکاک کمتری نسبت به انواع دیگر برس ها دارند. همچنین برس های رولی می توانند قبل از شستشو‏، محل مورد نظر را نظافت کنند. چناچه زباله کوچکی روی سطح باشد آن را برداشته و سپس به شستشو می پردازند.

 اسکرابر صنعتی با برس دیسکی

از این نوع کف شوی های صنعتی در انواع مکان ها می توان استفاده کرد، زیرا سرعت شستشوی برس های دیسکی بسیار بالا است و از استاندارد نظافت خوبی برخوردار می باشد.

زمین شوی صنعتی با برس اوربیتال

نوعی برس لرزاننده که در مواقع خاص مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه عملکرد این برس ها مانند دستگاه ریش تراش است، در واقع به وسیله لرزشی که ایجاد میکند زمین را با عمق و دقت بیشتری شستشو خواهد داد.

انواع اسکرابر های صنعتی

سایر اسکرابرهای صنعتی

به غیر از دسته بندی که گفته شد، انواع زمین شوی صنعتی دیگری با ویژگی منحصر به فرد وجود دارد، که دراین بخش به آنها می پردازیم.

اسکرابر آنتی باکتریال

از این نوع اسکرابر ها معمولا در فضاهای بیمارستانی و یا مکان هایی که نظافت در اولویت است استفاده می کنند. حضور نانو یون های نقره در ساختار اسکرابر های آنتی باکتریال، بزرگترین عامل ضدعفونی کننده بوده و تا میزان زیادی محیط را از آلودگی باکتریایی پاک می کند. همچنین روی این نوع زمین شوی، مخازن دوجداره ای از جنس پلی اتیلن فشرده وجود دارد که مانع از نفوذ باکتری به داخل و خارج مخزن می شود. بدین شکل از کاربر در برابر تماس با باکتری های خطرناک جلوگیری می شود.

اسکرابر های خانگی

برای برخی از قسمت های خانه مانند زیر زمین و مکان هایی که تمیز کردن آن دشوار است، اسکرابرهای خانگی گزینه مفیدی است. همچنین در برخی از این نوع اسکرابرها علاوه بر شستشو، کار نظافت و زدودن زباله های کوچک نیز انجام می شود.

مینی اسکرابر

ساختار این نوع از اسکرابر ها شبیه به سایر دستگاه هاست، اما از نظر سایز و اندازه کوچکتر بوده و در مکان های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت اسکراب های صنعتی یا  زمین شوی

مزیت اسکرابر های صنعتی

1. به دلیلی اینکه قدرت شستشوی بالاتری دارند، مطمئنا فضای تمیز تر و عاری از هر گونه میکروبی به شما ارائه خواهند داد.

2. طراحی دستگاه اسکرابر به گونه ای است که می توانید با سرعت بیشتری محل مورد نظرتان را تمیز کنید. درواقع زمین شوی های صنعتی  با سرعت 5 برابر نیروی انسانی، نظافت محیط را انجام می دهند.

3.   صرفه جویی در آب، استفاده از حداقل نیروی انسانی و صرفه جویی در استفاده از مواد شوینده، از مهمترین دلایل استفاده اسکرابرهای صنعتی برای نظافت است.

4. استفاده از کف شوی های صنعتی (بخصوص از نوع سرنشین دار) باعث می شود که با سهولت بیشتری و با حداقل انرژی به نظافت بپردازید که این مسئله خود به خود بازدهی را افزایش می دهد.

مهم ترین نکات خرید اسکرابر صنعتی

برای خرید انواع اسکرابر صنعتی به نکاتی که در ادامه مطرح می شود دقت کرده و انتخاب خود را بر اساس آن انجام دهید.

بررسی ابعاد اسکرابر ها برای مکان مناسب

قبل از خرید هر نوع دستگاه اسکرابر صنعتی، ابتدا باید محل مورد نظر را از نظر نوع و اندازه محک بزنید. چنانچه مکان مورد نظر پر از وسیله باشد یا از نظر ابعاد کوچک به حساب بیاید، کف شوی صنعتی دستی گزینه مناسب تری است. اما اگر برای شستن مکان مورد نظر زمان زیادی لازم است نوع سرنشین دار آن پیشنهاد می شود.

به طور کلی می توان گفت برای متراژهای کمتر از پانصد متر باید از اسکرابر های دستی کوچک، برای متراژهای بین پانصد متر تا دوهزار متر از زمین شو های دستی متوسط، برای مکان هایی تا سه هزار و پانصد متر از زمین شوی های دستی بزرگ استفاده کرد.
همچنین درمکان هایی با متراژ بیشتر از سه هزار و پانصد متر، زمین شوی های سرنشین دار متوسط  و زمین شوی های سرنشین دار بزرگ  مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی وزن اسکرابر ها

اگر مکان مورد نظر ما حاوی سرامیک های ضعیف باشد، وجود اسکرابرهای سنگین می تواند به آن آسیب برساند. بنابراین قبل از خرید اسکرابر درباره وزن مورد نظر اسکرابرها، با متصدی مشورت کنید.

بررسی منبع تغذیه

اگر دسترسی به منبع انرژی در مکان مورد نظر سخت است، اسکرابرهای باطری دار انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود. اما اگر دسترسی به منابع الکتریکی راحت است، می توانید از نوع برقی آن استفاده کنید تا زمان بیشتری کار کند. همچین در محیط های سرباز که آلودگی آن به نسبت زیاد است، اسکرابرهایی با سوخت فسیلی توصیه می شود.

بررسی نوع برس مناسب برای مکان مورد نظر

برس های دیسکی برای شستشوی انواع سطوح مناسب هستند. اما اگر میزان اصطکاک سطح برای شما اهمیت دارد و یا میخواهید قبل از شستشو، مکان مورد نظر را تمیز کنید از انواع رولی آن استفاده کنید.

مهم ترین نکات خرید زمین شوی صنعتی

3 نکته برای افزایش عمر دستگاه اسکرابر

1.همیشه قبل از استفاده از تمیز بودن فیلتر اطمینان حاصل کنید.

2.همیشه بعد از استفاده، مخزن بازیابی را خالی کرده و اسکاچ ها را پاک کنید.

3.همواره سعی کنید در استفاده از دستگاه از دفترچه راهنمای آن پیروی کنید.

سوالات متداول

 1.آیا می توانیم از اسکرابرها برای تمیز کردن کفپوش نیز استفاده کنیم؟

 از انواع اسکرابرها می توان برای شستشو و خشک کردن انواع کف، مانند فرش، کفپوش چوبی طبیعی یا کفپوش های معلق استفاده کرد. با این وجود هر سطح بسته به جنسی که دارد؛ برس، پد و میزان آب مخصوص به خود را داشته که اپراتور باید از آن آگاه باشد.

2. آیا دستگاه های اسکرابر برای نظافت محیط های با فضای محدود مناسب هستند؟

دلایل زیادی برای انتخاب یک زمین شوی صنعتی به جای سیستم سطل و ماپ سنتی حتی در مکان های با اندازه محدود وجود دارد. مثلا هنگامی که در این ابزار از شوینده مناسب استفاده کنید، فضای اطرافتان ده برابر تمیز تر از زمانی می شود که آن را به روش سنتی بشویید. نکته دوم این است که هنگام استفاده از کف شوی صنعتی، درست بعد از استفاده، زمین خشک می شود اما در روش صنعتی برای خشک شدن سطحی که تمیز کرده اید نیاز به زمان دارید.همچنین تمیز کردن سطوح با اسکرابر ها نسبت به حالت دستی زمان و انرژی کمتری از شما می گیرد و بازدهی بالاتری دارد.

 3. آیا استفاده از اسکرابر صنعتی سخت است؟

 روی دستگاه های اسکرابر، معمولا دکمه هایی وجود دارد که به وسیله آن می توانید برنامه شستشوی مورد نظرتان را انتخاب کنید تا دستگاه براساس آنچه دریافت کرده، عملیات شستشو را انجام دهد. همچنین تقریبا همه دستگاه ها حاوی دفترچه راهنمایی است که می تواند در استفاده درست از آن به شما کمک کند. به طور کلی می توان گفت از آنجایی که تمیز کردن با اسکرابر، معمولا اتوماتیک است، استفاده از آن نیاز به آموزش خاصی ندارد.

4. آیا دستگاه های اسکرابر به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارند؟

 مانند همه ماشین‌ها، اسکرابرهای صنعتی نیز باید سالی یک‌بار سرویس شوند تا سطح کارایی و عملکرد آن حفظ شود. همچنین فیلترها نیز باید به طور منظم تمیز شوند. همینطور پس از هر بار استفاده، آب کثیف جمع آوری شده، باید تخلیه شود تا مخزن بازیابی گردد. گاهی هم ممکن است نیاز به پاک کردن لاستیک‌های کفگیر داشته باشد.

سخن آخر

استفاده از انواع اسکرابرهای صنعتی علاوه بر شستشوی دقیق با استاندارد بالا با صرف انرژی کمتر، بازدهی بالاتری هم به همراه دارند. اما بهتر است قبل از تهیه اسکرابر، درباره نوع مناسب براساس محل مورد نظر خود آگاهی داشته باشید؛ چرا که انتخاب اشتباه مطمئنا شما را از هدفی که دارید دور خواهد کرد.
با توجه به اهمیت انتخاب درست اسکرابر، ما در این مقاله تمام نکات لازم را اشاره کردیم؛ در مورد انواع اسکرابر صنعتی صحبت کردیم، ویژگی ها و کاربردهای هر کدام را نیز بیان کردیم، به تفاوت دستگاه اسکرابر دستی و سرنشین دار اشاره کردیم. در نهایت نکاتی که باید برای خرید انواع اسکرابرصنعتی در نظر بگیرید را نیز ذکر کردیم. با این نکات شما می توانید بهترین دستگاه اسکرابر را متناسب با نوع نیاز و محلی که قرار است در آن از این دستگاه استفاده کنید، انتخاب نمایید. امیدواریم این مقاله از مجله کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو برای شما مفید بوده باشد.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه