سرامیک خودرو و واکس

تکنیک‌های مراقبت و نگهداری از سرامیک خودرو

سرامیک کردن خودرو امروزه طرفداران بیشماری دارد، زیرا علاوه بر زیبایی، موجب حفاظت از رنگ خودرو می‌شود. این فرایند از آسیب‌های احتمالی وارده از جمله آفتاب سوختگی، خط‌ و خش‌های جزئی، گرد و غبار و ... جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت مراقبتی طولانی مدت، درخشش و دوام زیاد؛ علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرده است.

اشتراک گذاری

سرامیک کردن خودرو امروزه طرفداران بیشماری دارد، زیرا علاوه بر زیبایی، موجب حفاظت از رنگ خودرو می‌شود. این فرایند از آسیب‌های احتمالی وارده از جمله آفتاب سوختگی، خط‌ و خش‌های جزئی، گرد و غبار و ... جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت مراقبتی طولانی مدت، درخشش و دوام زیاد؛ علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرده است. با توجه به پرطرفدار بودن این روش، در این مقاله از کارواکس قصد داریم شما را با تکنیک‌های مراقبت و نگهداری سرامیک خودرو آشنا کنیم. همراه ما باشید.

7 تکنیک مراقبت از خودروی سرامیک شده

انواع روشهای نگهداری سرامیک خودرو

قبل از هر چیز باید بدانید که پوشش سرامیکی خودرو چیست و چگونه عمل میکند تا بتوانید با دقت بیشتری از آن نگهداری کنید. پوشش سرامیکی به عنوان یک محافظ عمل می‌کند برای اینکه با گذشت زمان رنگ خودرو تغییر نکند و مانند روز اول درخشان بماند. این پوشش مانند یک لایه محافظتی است که بر روی بدنه خودرو قرار می‌گیرد و از لکه دار شدن بدنه جلوگیری کرده و زیبایی ودرخشندگی را به همراه می آورد. برای نگهداری بهتر از سرامیک ماشین 7 روش زیر پیشنهاد می شود، که در ادامه به شرح هر یک نیز می پردازیم.

  • استفاده از فیلتر شست‌وشو و سطل آب
  •  استفاده از شامپوی مخصوص سرامیک بدنه خودرو
  • استفاده از آب مقطر
  • شستشوی مجزای رینگ و لاستیک
  •  استفاده از اسفنج و دستکش شست‌وشو
  • آبکشی کامل و خشک کردن اصولی سرامیک خودرو
  • شستشوی ماهانه یک یا دوبار  با شامپوی مخصوص خودروهای سرامیک شده

1. استفاده از فیلتر شست‌وشو و سطل آب

در این مرحله به ابزارهای شست‌وشو مانند تورنادور،دستکش، اسپری یا شامپوی نانو سرامیک، لنس گان، سطل آب و کف پاش نیاز داریم. باید از دو سطل مجزا استفاده کنید. یکی برای آب کثیف و دیگری برای ترکیب شوینده و آب. استفاده از فیلتر در سطل آب برای جلوگیری و کاهش آلاینده می‌تواند تا حدودی مؤثر واقع شود.

2. استفاده از شامپوی مخصوص پوشش سرامیکی بدنه خودرو

شامپوهای اتومبیل مناسب برای شستشوی  خودرو سرامیک شده، از ویژگی های خاصی برخوردار هستند که یکی از این ویژگی ها، خنثی بودن PH  آنها است. با توجه به غلظت شامپوهای خودرو، توصیه می شود که با آب رقیق شود. برای تعیین نسبت ترکیب شامپو به آب، دستورات تولید کننده روی شامپو را دنبال کنید.

در استفاده از شامپو خودرو هرچقدر کف بیشتری تولید گردد، شستشوی خودرو نیز آسانتر خواهد شد که بدین منظور از تورنادور و کف پاش نیز می توانید استفاده کنید.

3. استفاده از آب مقطر

یکی از نکات مهم در نحوه نگهداری سرامیک خودرو، استفاده نکردن از آب دارای املاح زیاد مانند چاه و پساب است. آبی که سختی زیادی داشته باشد، به بافت نانو سرامیک آسیب و موجب لکه شدن بدنه خودرو می‌گردد. بنابراین برای شستشو سعی کنید از آب مقطر استفاده کنید.

4. شستشوی مجزای رینگ و لاستیک  

زمانی که بدنه خود را شست‌وشو می‌دهید، رینگ و لاستیک را از یکدیگر تفکیک کنید. همچنین نباید از یک دستمال مشترک استفاده کنید زیرا بر روی رینگ ذرات ریز آهنی وجود دارد که می‌توانند خط و خش‌های جزئی روی بدنه ایجاد کند. توجه داشته باشید که آلودگی آهنی بر روی سطح دستمال، موجب تغییر بدنه خودرو به رنگ بنفش خواهد شد.

5. استفاده از اسفنج و دستکش شست‌وشو

استفاده از اسفنج و دستکش شستشو، یکی از مهمترین مراحل شستشوی سرامیک خودرو و نگهداری آن به شمار می‌رود. لذا باید از یک حوله مایکرو فایبر یا پارچه اسفنجی استفاده نمائید تا به سطح پوشش سرامیکی آسیبی وارد نگردد.

مطلب پیشنهادی: «تفاوت سرامیک خودرو و سرامیک واکس» 

استفاده از یک دستکش میکروفایبر حرفه ای مثل دستکش خودرو ویداس می تواند به شما در شستشوی سرامیک خودرو کمک کند. این دستکش با داشتن رشته های بلند کف غلیظ تری را برای شستشو ایجاد می کند. علاوه بر آن برای انواع وسایل نقلیه به کار می رود و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. همچنین از مشکلاتی مانند لکه‌ی آب، خراش، پرز و ایجاد بوی بد در حین فرآیند شستشو جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه دستکش مایعات بیشتری را نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار جذب می‌کند، نیازی نیست در طول شستشوی ماشین چندین بار از شامپو استفاده کنید. 

6. آبکشی کامل و خشک کردن اصولی سرامیک خودرو

پوشش سرامیکی بدنه خودرو با باقی ماندن ذرات و مواد شوینده تضعیف شده و به سرعت بر روی آن لکه ایجاد می شود. به همین خاطر باید مرحله آبکشی به صورت کامل و با دقت انجام گیرد و در مرحله خشک کردن نیز از باقی نماندن لکه‌های آب روی سطح مطمئن شوید. برای خشک کردن  سطوح می توانید از حوله های میکروفایبر موجود در کارواکس استفاده کنید.

با توجه به اینکه حوله‌های مایکرو فایبر بدون پرز و نرم و لطیف هستند، گزینه مناسبی خواهند بود. چرا که هیچگونه آثاری از خط و خش و یا حتی آلودگی بر روی بدنه سرامیکی خودرو در حین فرآیند خشک کردن از خود به جا نمی گذارند.

شما برای این کار همچنین می توانید از دستمال خودرو میکروفایبر که قابلیت شستشوی آسانی دارد و همچنین بسیار نرم و لطیف است استفاده کنید. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که حتما پس از استفاده آن را با آب سرد یا ولرم بشویید. بدین ترتیب میتوانید برای بارها از دستمال استفاده کنید.

7. شستشو به موقع با شامپوی نانو سرامیک

هرگز اطمینان از تمیز بودن بدنه خودرویتان که سرامیک شده را فراموش نکنید. اما این موضوع کلید جلوگیری از آسیب رسیدن به پوشش سرامیکی است. استفاده از شامپو نانو سرامیک جهت از بین بردن آلودگی و آلاینده‌های محیطی نقش مهمی در طول عمر سرامیک خودرو دارد.

نحوه نگهداری سرامیک خودرو

نحوه نگهداری سرامیک خودرو شامل مراحلی به شرح زیر است:

  • شستشوی به موقع
  • استفاده از محصولات مناسب
  • محافظت در برابر آسیب‌ها
  • جلوگیری از خطوط و خطاهای سطحی

مهم‌ترین نکات مراقبت از خودروی سرامیک شده

قدرت آبگریزی پوشش سرامیکی در اثر عوامل محیطی و با گذر زمان کاهش پیدا می کند. به همین دانستن نکات مراقبت از خودروی سرامیکی شده نقش مهمی در حفاظت از سرامیک خودرو ایفا می‌کند. مهم‌ترین نکات مراقبت از خودروی سرامیک شده عبارتند از؛

  • بعد از اجرای سرامیک روی بدنه، خودرو تا مدت ۴۸ ساعت نباید در معرض نور آفتاب قرار گیرد.
  • سرامیکی که روی بدنه خودرو اجرا می‌شود از جنس پلاستیک است و آن را پلیمر می‌نامند. لذا باید مطابق با آخرین استانداردها روی بدنه اعمال شود.
  • بدنه سرامیکی شده به صورت معمول، از بدنه‌های عادی کمتر آسیب می‌بیند. لذا به خاطر بسپارید که شست‌وشو خودرو به به صورت ماهانه یکبار تا دوبار با شامپوهای مخصوص سرامیک از لزوماتی است که موجب تداوم حفاظت از خودرو می‌گردد.
  •  پس از سرامیک کردن خودرو از پارک کردن زیر درختان، شستشوی خودرو بلافاصله پس از سرامیک، کارواش اتوماتیک، شستن یا پاک کردن سطح رنگ اجتناب فرمائید.
  • برای سرامیک کردن ماشین باید از محصولات مراقبتی تخصصی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین راه‌های نگهداری سرامیک بدنه خودرو چکاپ دوره ای سرامیک برای بازسازی یا ترمیم قسمت های آسیب دیده است. بدین منظور شش تا 9 ماه بعد از استفاده از شامپوهای PH  خنثی مخصوص شستشوی ماشین های سرامیک شده، با تایید دیتیلیر می توان از  اسپری نانو یا ترمیم کننده  مخصوص سرامیک خودروی شما استفاده کرد. چرا که برخی ذرات مانند گرد و غبار لنت ممکن است به راحتی با شستشوی ساده از بین نروند.

برترین تکنیک‌های نگهداری سرامیک خودرو

اجرای سرامیک بدنه خودرو حتما باید توسط متخصص دیتیلینگ خودرو انجام شود، چرا که متخصص با تکنیک های اصولی می تواند اجرای موفق تری برای سرامیک بدنه خودرو داشته باشد و این اجرای موفق از آسیب های احتمالی در طول زمان جلوگیری کرده و به افزایش ماندگاری سرامیک نیز کمک می‌کند. اما در بیان کلی نگهداری از سرامیک خودرو سه مورد اصلی زیر را شامل می شود:

  • در مرحله اول از تمیز بودن نمای بیرونی خودرو اطمینان حاصل فرمائید. بدنه خودرو باید زیرسازی شده، صیقلی و صاف باشد تا در بهترین حالت ممکن سرامیک خودرو روی آن اجرا شود.
  • سرامیک از مواد پلیمری ساخته شده است، به همین دلیل پخش یکدست و اطمینان از پاک شدن کامل مواد پس اجرا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  • مراقبت اصولی بعد از اجرا، آخرین مرحله تکنیک‌های مراقبت و نگهداری از سرامیک خودرو به شمار می‌رود، که در طول این مقاله به آن اشاره کردیم.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم پوشش سرامیکی موجب حفظ بدنه خودرو در برابر آسیب‌های خارجی از جمله قیر، فضولات پرندگان، فضای آزاد، تابش مستقیم نور آفتاب، شیره درختان، گرد و غبار و ...  می‌گردد. مراقبت بعد از سرامیک خودرو نیز موضوع مهمی است که باید به صورت اصولی انجام گیرد تا دوام آن افزایش پیدا کند.

استفاده از شوینده‌های مناسب( مانند: شامپو سرامیک خودرو کارماکر،شامپو سرامیک هیبرید مادرز، شامپو پر کف غلیظ کوکمی و ... )، خشک کردن به موقع پوشش سرامیک با حوله یا پدهای مایکرو فایبر (مانند:حوله میکروفایبر خشک‌کننده بدنه خودر ورک استاف، حوله خشک کن میکروفایبر پلاس سوناکس و ...)، جلوگیری از باقی ماندن لکه قطرات آب، پارک کردن در سایه و... از موارد نگهداری پس از سرامیک خودرو به شمار می‌روند.

با انجام این نکات به نگهداری هر چه بهتر سرامیک بدنه ی خودرو خود کمک می کنید اما فراموش نکنید که قبل از همه چیز اجرای اصولی و صحیح سرامیک خودرو می تواند از آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری نماید. بنابراین بهتر است که کار را به افراد متخصص بسپارید، شما می توانید در این زمینه از کارواکس، مرکز دیتیلینگ خودرو کمک بگیرید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید