آموزش دیتیلینگ

دیتیلینگ خودرو چیست؟ هر آنچه باید در مورد دیتیلینگ بدانید.

عموماً تعریف صحیح دیتیلینگ خودرو شامل تمیز کردن و صفرشویی تمامی قسمتهای خودرو اعم از داخل و خارج با دقت و وسواس زیاد و با استفاده از ابزار مخصوص؛ همچنین پولیش و واکس کردن رنگ بدنه خودرو و ایجاد پوشش نانو سرامیک و یا اجرای کاور محافظ بدنه برای محافظت از رنگ خودرو میباشد.

اشتراک گذاری

دیتیلینگ خودرو یا همان اتو دیتیلینگ موضوعی است که این روزها زیاد استفاده می‌شود و می‌تواند معانی نسبتاً متفاوتی برای افراد مختلف در سراسر دنیا داشته باشد. برای مثال اصطلاح دیتیلینگ در ایالات متحده برای بسیاری از افراد در مورد عملیات عادی شست و شو و نظافت خودرو بکار می‌رود، در حالی که در انگلیس خدمات دیتیلینگ خودرو معنی نزدیک تری با اصلاح صفرشویی خودرو دارد. اما مدت کمی است که اصلاح دیتیلینگ خودرو در اکثر کشورها از جمله ایران، بیشتر برای خدمات نظافت و زیبایی خودرو مثل  "نظافت عمقی تمام بخش های داخلی و خارجی خودرو"، "پولیشکاری و احیای رنگ "،  "سرامیک خودرو"، "کاور شفاف خودرو (PPF)" و "کاور رنگی خودرو" به کار برده می شود. دیتیلینگ خودرو چیست؟ هدف از انجام آن چیست؟ چگونه انجام می شود؟ دیتیلینگ خودرو چه کاربردی دارد؟ چه تفاوتی با شستشوی کارواش دارد؟ چه مزیت هایی دارد؟ انواع دیتیلینگ خودرو کدام است؟ این موارد، موضوعات اصلی است که در این مقاله از مجله مجموعه کارواکس، تخصصی ترین مرکز دیتلینگ خودرو در ایران به آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

دیتیلینگ چیست

دیتتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ چیست؟ دیتیلینگ خودرو به تمیز کردن و صفرشویی تمامی قسمتهای خودرو اعم از داخل و خارج به دقت زیاد و با استفاده از ابزار مخصوص؛ همچنین پولیش، واکس رنگ بدنه خودرو، ایجاد پوشش نانو سرامیک و یا اجرای کاور بدنه برای محافظت از رنگ خودرو گفته می شود. فراموش نکنید که مجموعه عملیات Car Detailing شامل تعمیر فنی یا مکانیکی، رنگ کاری و صافکاری خودرو نمی‌شود، هرچند گاهی کارهای ساده و سبکی مانند لیسه گیری یا صافکاری جزئی با توجه به شرایط وسیله‌ی نقلیه و امکانات موجود در مرکز دیتیلینگ مربوطه، صورت می‌پذیرد. هدف و زمینه‌ی اصلی دیتیلینگ ماشین بهبود و تعمیر کلی رنگ بدنه وسایل نقلیه بواسطه از بین بردن هولوگرام و خراشهای کوچکی (این خراش ها نور را بصورتی زاویه دار منعکس می‌کنند که باعث می شود رنگ بدنه ماشین مات دیده شوند) است که به مرور زمان ایجاد شده‌اند.  

 دیتیلینگ خودرو یک صنعت جهانی در حوزه خودرو است که با استفاده از افراد متخصص و تجهیزات مخصوص این کار انجام می شود و فرایندی است که طی آن بر روی جزئی ترین بخش های خودرو کار می شود و بر روی زیبایی و  تمیزی خودرو  تمرکز دارد. مهم نیست که خودرو چه مدلی و برای چه سالی باشد، در هر صورت دلایل بی شماری برای استفاده از خدمات دیتیلینگ خودرو وجود دارد، که از پاک کردن کثیفی های خودرو تا تمیز کردن جزئیات داخلی خودرو و نمای بیرونی خودرو می توان اشاره کرد. در دیتیلینگ ماشین خدماتی فراتر از کارواش ارائه می شود و از ابزار، محصولات و تجهیزات تخصصی برای دستیابی به سطح بالایی از تمیزی استفاده می شود. به کمک دیتیلینگ ماشین تمام آلودگی ها و آسیب های جزئی کابین و بدنه خودرو برطرف می شود و خودرو به مانند روز اول می شود. 

دیتیلینگ خودرو چیست

هدف از دیتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ یعنی چی و چه هدفی را دنبال می کند؟ در فرایند دیتیلینگ خودرو کوچکترین منافذ خودرو بررسی می شود و  حتی کمترین گرد وغبارها با استفاده از انواع تی‌ها، اسفنج ها و دستمال خودرو پاک می‌شود. دیتیلینگ خودرو برای اطمینان از این که خودرو در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرد، صورت می‌پذیرد.

بعد از دیتیلینگ کامل خودرو، دیتیلینگ‌های کوچک و نگهداری‌های معمولی خودرو نیز می‌تواند انجام شود که این کار مانند دیتیلینگ کامل، زمان بر نیستند. ولی باز هم موجب می‌شود که خودرو ظاهری دیتیل شده و تمیز داشته باشد. دیتیلینگ خودرو باعث می‌شود که ارزش اصلی خودرو تا مقدار زیادی حفظ شود و حتی می‌تواند مقدار زیادی به ارزش خودروهای کهنه‌تر و کارکرده تر نیز بیافزاید، چون احتمالاً تا به حال این چنین نظافت و مراقبت بر روی این خودروها انجام نپذیرفته است.

اگر بخواهیم معنی دیتیلینگ را بگوییم باید ذکر کنیم که به طور کلی خدمات دیتیلینگ خودرو فرآیند نظافت کامل، بهبود و محافظت از تمامی اجزای وسیله‌ی نقلیه می باشد، برای اینکه خودرو در بهترین وضعیتش مشاهده شود و بالاترین ارزش خود را حفظ کند. به یاد داشته باشید که فرایند دیتیلینگ بخاطر سطوح و قطعات درگیر شده، زمان صرف شده، ابزار و محصولات استفاده شده و کیفیت متفاوتی که در پایان کار حاصل می‌شود، با نظافت معمولی خودرو بسیار تفاوت دارد.

طی اجرای فرایند دیتیلینگ خودرو، تمیزکاری کامل و  ترمیم کلی بدنه خودرو انجام می شود. خراش های سطحی بدنه خودرو که زیر آن همچنان رنگ بدنه وجود دارد در فرایند دیتیلینگ خودرو برطرف می شود. البته به یاد داشته باشید که دیتیلینگ خودرو،  ترمیم آسیب های خیلی شدید خودرو را شامل نمی شود و برای رفع آسیب های خیلی شدید، باید روش هایی مثل صافکاری و نقاشی جایگزین شود. ایجاد براقیت و درخشندگی برای بدنه خودرو و همچنین اعمال لایه حفاظتی  از دیگر مواردی است که در دیتیلینگ ماشین صورت می گیرد. 

تمیز کردن کامل و جزئئ صندلی های خودرو از هر گونه آلودگی و کثیفی، تمیز کردن جزئی و دقیق تمام بخش های داخلی کابین خودرو و همچنین تمیز کردن قطعات داخلی خودرو مثل موتور و ترمز از جمله دیگر اقداماتی است که در دیتیلینگ خودرو صورت می پذیرد.

مطلب پیشنهادی: «دوره های آموزشی دیتیلینگ خودرو توسط شرکت کارواکس»

تفاوت دیتیلینگ خودرو و شستشوی خودرو 

ممکن است که برخی از افراد معنی دیتیلینگ را به طور دقیق ندانند و  دیتیلینگ خودرو را با شستشوی معمولی خودرو که در کارواش ها انجام می شود، یکسان بدانند. در حالی که این دو با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. در فرایند شستشوی اتومبیل در کارواش تمیزی و نظافت به صورت سطحی تنها با هدف برطرف کردن آلودگی ها، گرد و خاک و کثیفی از سطح بیرونی و داخلی خودرو صورت می گیرد، بدون اینکه رفع عیب وایرادی انجام شود. برای این نظافت نیز تجهیزاتی مانند جاروبرقی، دستمال خودرو، شوینده ها و براق کننده ها به کار برده می شود. شستشوی خودرو در کارواش، توسط افراد غیر حرفه ای  و با بکارگیری محصولات نه چندان مرغوب انجام می شود، که طی آن به سلامت و عدم آسیب به خودرو توجهی نمی شود. بنابراین در خیلی موارد حین شستشوی خودرو در کارواش‌ها، به ویژه اگر خودرو لوکس باشد، به آن آسیب وارد می شود.          

 اما در فرایند دیتیلینگ خودرو، این نظافت سطوح بیرونی و داخلی خودرو به صورت کاملا عمیق و با استفاده از تجیهزات حرفه ای پیشرفته، شامپوهای مخصوص، دستگاه های بخارشوی از برندهای معتبر توسط افراد حرفه ای انجام می شود. همچنین عملیات ضدعفونی و از بین بردن لکه ها و جرم های سخت نیز از جمله خدمات دیتیلینگ خودرو است، اقدامی که در شستشوی معمولی خودرو رایج نمی باشد.  در صورت لزوم نیز خدماتی مانند پولیش برای رفع خط و خش ها، سرامیک برای آبگریز شدن و درخشندگی، همچنین واکس خودرو برای براقیت نهایی نیز در دیتیلینگ ماشین انجام می شود.

دیتیلینگ یعنی چی

انواع دیتیلینگ خودرو

 

1. دیتیلینگ داخلی خودرو 

 دیتیلینگ داخلی خودرو تمیز کردن و صفر شویی کامل قسمت های داخلی از قبیل صندوق عقب، سطوح پلاستیکی، کفی، داشبورد، تودوزی صندلی‌ها، سقف و … را شامل می شود. در طی انجام فرایند دیتیلینگ داخلی خودرو، از جارو برقی برای تمیز کردن گرد و خاک، کثیفی و زباله از صندلی ها، کفپوش، موکت و دیگر سطوح داخلی خودرو استفاده می شود. ضمن اینکه علاوه بر جارو برقی، شامپو و دستگاه بخار شوی نیز برای تمیز کردن کامل آلودگی ها، نظافت عمیق فضای داخلی خودرو و پاک کردن لکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. تمیز کردن تمامی شیشه های خودرو  و پاک کردن آن از هر گونه آلودگی، لکه، رسوبات، تیرگی و کدری تا رسیدن به شیشه های کاملا شفاف و تمیز از دیگر اقداماتی است که در فرایند دیتیلینگ داخلی خودرو  صورت می گیرد. 

مورد قابل ذکر دیگر در طی فرایند دیتیلینگ خودرو داخلی، بکار بردن تکنیک ها و استفاده از محصولات مخصوص برای از بین بردن بوی بد داخل خودرو و ایجاد فضایی معطر و خوشایند می باشد. در این ارتباط می توان استفاده از بخار شوی، جرم گیر داخل خودرو، اسپری های بوگیر و خوشبو کننده خودرو را بیان کرد. 
تمیز کردن موتور خودرو نیز از جمله کارهای ضروری در فرایند دیتیلینگ خودرو داخلی است. با استفاده از موتور شوی و پد مخصوص، آلودگی ها و کثیفی ها از سطح موتور و محفظه آن به طور کامل حذف شده و تمیزی عمیق صورت می گیرد.

محصولات و ابزار مورد نیاز برای دیتیلینگ داخلی خودرو

2. دیتیلینگ خارجی

در یک بیان کلی دیتیلینگ خارجی خودرو تمیز کردن و صفر شویی کامل قسمت‌های خارجی خودرو از قبیل لاستیک‌ها، گلگیر، چراغ های خودرو، سپر، درب صندوق عقب، رینگ، رکاب، کاپوت، درپوش باک بنزین، برف پاک‌کن، درزگیر، باربند و … را شامل می‌شود. طی فرایند دیتیلینگ خارجی خودرو، شستشوی فضای بیرونی خودرو با استفاده از دستکش های مخصوص، شامپوهای خودرو و دستگاه های حرفه ای انجام می شود که به وسیله آن آلودگی ها، ذرات گرد و خاک، سیاهی، دوده، ذرات جاده و سایر آلاینده ها  از سطح خارجی خودرو زدوده می شود که نتیجه آن تمیزی عمقی و ضدعفونی سطوح خارجی خواهد بود.

به منظور آلودگی هایی که به عمق رنگ نفوذ پیدا کردند و به لکه تبدیل شدند و یا کثیفی های چسبنده مثل صمغ درختان، فضولات پرندگان و یا نمک جاده که با شستشو برطرف نشدند، خمیر کلی، پولیش بسیار زبر تا نرم به کار برده می شود که طی آن تمام لک ها و آلودگی های عمیق ایجاد شده نیز برطرف می شود اما در نظر داشته باشید که این بخش از دیتیلینگ خارجی خودرو در صورت درخواست مشتری انجام می شود و برای آن تعرفه جداگانه ای نیز تعیین می شود. 

علاوه بر موارد ذکر شده، دیتیلینگ خودرو خارجی مواردی مثل نانو سرامیک، سرامیک واکس و واکس خودرو را نیز به منظور ایجاد براقیت، محافظت و خاصیت آبگریزی را نیز شامل می شود. اما این موارد نیز از جمله خدمات ضروری نیست و در صورت درخواست مشتری با تعیین هزینه جداگانه در فرایند دیتیلینگ ماشین انجام می گیرد.

محصولات و ابزار مورد نیاز برای دیتیلینگ داخلی خودرو

  • شامپو خودرو 
  • واکس بدنه خودرو 
  • اسفنج و خز شستشو 
  •  دستکش شستشو
  • دستمال میکروفایبر 
  • حوله خشک میکروفایبر بدنه خودرو 
  • رینگ شوی
  • شیشه شوی خودرو
  • سرامیک بدنه خودرو 
  • پد و دستمال اجرای سرامیک 
  • پد پولیش 
  • دستگاه پولیش
  • پولیش شیشه و چراغ 
  • پد پولیش شیشه 
  •  پولیش سطوح فلزی 
  • لنس فوم گان

دیتیلر ماشین چیست

دیتیلینگ خودرو چه مزیت هایی دارد؟ 

مزایای زیادی که دیتیلینگ خودرو برای اتومبیل ها به همراه دارد، باعث شده است که آن به یک صنعت پرطرفدار تبدیل شود و هر روز محبوب تر شود. مزیت های دیتیلینگ خودرو به طور خلاصه به شرح زیر است:

 1. تمیزی کامل و بهبود جلوه ظاهری خودرو

یکی از بارزترین مزیت های خدمات دیتیلینگ خودرو، بهبود چشمگیر در ظاهر وسیله نقلیه است که از طریق تمیز کردن کامل و همچنین  پولیش و واکس، کثیفی و لکه ها و عیوب را برطرف می کند و ظاهری نو، تمیز و درخشنده را برای خودروی شما به ارمغان می آورد. توجه به جزئیات و دقت در این فرایند هم شما را به عنوان صاحب خودرو و هم دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد.

 2. محافظت در برابر آسیب های محیطی

یکی از اقدامات در  دیتیلینگ خودرو، ایجاد لایه محافظتی برای بخش بیرونی خودرو در برابر آسیب ها و آلاینده های محیطی مثل اشعه خورشید، شرایط آب و هوایی سخت، باران های اسیدی، فضولات پرندگان، شیره درختان و دوده و سیاهی می باشد. این محافظت علاوه بر حفظ زیبایی جلوه ظاهری خودرو، به افزایش طول عمر آن نیز کمک می کند.

3. افزایش ارزش خودرو برای فروش 

 دیتیلینگ منظم خودرو می تواند ارزش قیمتی اتومبیل را بالا ببرد و قیمت آن را به هنگام فروش به میزان قابل توجهی افزایش دهد. وقتی نوبت به فروش و یا مبادله خودرو می رسد، خریداران بالقوه به احتمال بیشتر جذب وسیله نقلیه ای می شوند که به خوبی نگهداری شده و بهترین جلوه ظاهری را دارد. بنابراین شما با سرمایه گذاری در دیتیلینگ ماشین نه تنها از داشتن یک خودروی زیبا و فوق  العاده لذت می برید، بلکه ارزش قیمتی آن را در هنگام فروش بالا می برید. 

مطلب پیشنهادی: «صفر تا صد راه اندازی مرکز دیتیلینگ خودرو»

4. بهبود تعمیر و نگهداری خودرو  و کاهش هزینه های آن

دیتیلینگ خودرو چیزی فراتر از تمیز کردن سطحی است، چرا که شامل تمیز کردن تمام جزئیات خودرو حتی جاهایی که دسترسی به آن سخت است و در شستشوی معمولی نیز نادیده گرفته می شود، نیز می شود. تمیز کردن این بخش ها باعث بهبود نگهداری خودرو در طولانی مدت می شود.  دیتیلینگ خودرو باعث می شود که وسیله نقلیه شما در شرایط بهینه باقی بماند. ضمن اینکه جرم گیری، تمیزی کامل، حذف رسوبات و آلاینده ها در حین از مشکلاتی مانند زنگ زدگی، خوردگی و خراب شدن رنگ که می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه شود جلوگیری می کند.

5.  تمیزی عمیق و نظافت کامل خودرو

فضای داخلی وسیله نقلیه شما، فضایی است که زمان زیادی را در آن سپری میکنید، بنابراین تمیز نگه داشتن آن ضرورت بسیاری دارد. دیتیلینگ خودرو به ویژه دیتیلینگ داخلی خودرو بر تمیز کردن عمیق و ضد عفونی سطوح داخل ماشین مثل صندلی ها، کفپوش ها و سیستم تهویه تمرکز دارد. این کار به از بین بردن باکتری ها، آلودگی ها، آلاینده ها و بوی نامطبوع که به مرور زمان در داخل خودرو انباشته می شود، کمک زیادی می کند. با هزینه برای دیتیلینگ داخلی خودرو، محیط بهداشتی و سالمی را برای خود و دیگر سرنشینان خودرو  فراهم می کنید که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و مشکلات تنفسی و بوی نامطبوع را کاهش دهید. 

6. افزایش ایمنی در رانندگی 

دیتیلینگ خودرو به افزایش ایمنی رانندگی کمک می کند، چرا در طی این فرایند اقداماتی مثل تمیزی عمیق شیشه جلوی خودرو و حتی ترمیم آن، تمیزی عمیق و ترمیم چراغ جلوی خودرو انجام می شود که به افزایش دید به ویژه در رانندگی شبانه و یا رانندگی در آب و هوای نامساعد کمک زیادی می کند. چراغ های جلوی کثیف یا مه آلود می‌توانند کارایی سیستم روشنایی وسیله نقلیه را کاهش دهند و توانایی شما را برای دیدن جاده پیش رو به خطر بیندازند. اما ترمیم چراغ جلو آلاینده هایی را که باعث ایجاد این تیرگی می شود حذف می کند و روشنایی و ایمنی را بهبود می بخشد. شیشه جلو خودرو که تمیز و عاری از هر گونه خراش و شکستی است و آبگریز شده است، به شما دید عالی بدون احتمال جمع شدگی قطرات برف و باران روی آن را می دهد و امکان یک رانندگی ایمن با کاهش خطر تصادف را برایتان فراهم می کند.

7. ایجاد آرامش و داشتن احساس بهتر 

شاید یکی از مزیت های دیتیلینگ خودرو که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، آرامشی است که به ارمغان می آورد. اطمینان از اینکه وسیله نقلیه شما به خوبی نگهداری و محافظت می شود و به بهترین شکل به نظر می رسد، می تواند نگرانی هایی که در مورد وضعیت آن را دارید کاهش دهد. دیتیلینگ منظم خودرو به جلوگیری از مشکلاتی مانند زنگ زدگی، کدری و خوردگی رنگ بدنه کمک می کند و باعث کاهش هزینه های احتمالی تعمیر آن می شود و بدین شکل  ارزش هزینه ای را که برای دیتیلینگ صرف کردید حفظ می کند و به نوعی هزینه برای دیتیلینگ خودرو را توجیه پذیر می کند. 

در نهایت اینکه که چه در حال رانندگی به سمت محل کارتان باشید، چه در حال انجام مأموریت‌ شغلی و چه در طی یک سفر جاده ای با خانواده، در هر صورت داشتن یک ماشین تمیز و سالم به شما اعتماد به نفس و آرامش خاطر می‌دهد تا از سفر خوب بدون حواس پرتی های جانبی و نگرانی لذت ببرید.

خدمات دیتیلینگ خودرو

مراحل دیتیلینگ خودرو 

مرحله اول : تمیز کردن بخش بیرونی خودرو

در شروع کار ابتدا بدنه‌ی بیرونی خودرو بایستی به منظور پاک کردن کثیفی ها با وسایل نظافت و صفرشویی خودرو شست و شو داده و تمیز شود. قدم اول این است که بدنه‌ی خارجی خودرو را با کف بپوشانید و بگذارید تا کاملا خیس شود، این کار موجب می‌شود که کثیفیهای روی خودرو نرم شده و اندکی از روی بدنه جدا گردد. بهتر است در حالتی که خودرو خیس شده است، از یک طی دستی نرم برای پاک کردن نواحی مانند برف‌ پاک‌کنها، بخش های پلاستیکی، جزئیات و درزها استفاده کنید. قبل از شستن بدنه‌ خودرو، چرخ‌ها و قالپاق‌ها و قسمتهای محافظ آنها شسته می‌شود، چون این بخشها معمولا کثیف ترین نواحی خودرو هستند. از تی، فرچه و محصولات بهداشتی مخصوص برای شستن چرخ ها و ترمزها  نیز استفاده می‌شود.

مرحله دوم : پولیش کاری و احیای رنگ

بعد از این که رنگ بدنه‌ی خودرو به خوبی تمیز شده و همچنین آماده و خشک گردید، به منظور از بین بردن خراش، لکه، بخارگرفتگی، سوختگی و هر گونه خسارت سطحی دیگری، ماشین پولیش می‌شود. این کار معمولا با یک دستگاه پولیشر ( دستگاه پولیشر اوربیتال یا پولیشر روتاری) صورت می پذیرد. هرچند بدنه‌ی خودرو به صورت دستی و با استفاده از محصولات مناسب، صرف وقت و تلاش کافی هم می‌تواند پولیش گردد و نتایج نسبتاً خوبی را هم در پی داشته‌ باشد.

فرآیند پولیش کاری در مواردی ممکن است چند مرحله ای انجام شود، چون از درجه های سایش مختلف پولیش ماشین برای تصحیح عیوب رنگ استفاده می‌شوند؛ این کار می‌تواند با توجه به اندازه و وضعیت وسیله‌ی نقلیه و عیوب آن تا چند ساعت و یا حتی چند روز به طول انجامد.‌ این مرحله معمولا بیشترین زمان و تلاش را در فرآیند دیتیلینگ خودرو می‌گیرد.

در این مرحله باید پولیش با درجه زبری متناسب با نوع آسیب دیدگی رنگ خودرو شامل عمق خط و خش، نوع آفتاب سوختگی و ...همچنین یکی از انواع پد که با درجه زبری پولیش مناسب باشد، انتخاب شود. بعد از پولیش شدن و از بین رفتن هرگونه نقص تا حد امکان ( توجه داشته باشید که تمام خط های روی بدنه با پولیشکاری قابل برطرف شدن نیستند و در صورت پولیش زیاد یک قسمت، رنگ و کیلر میتواند صدمات جدی ببیند)، پوشش محافظ به منظور حفاظت و زییایی بدنه، اعمال می شود.

مرحله سوم : اجرا کردن پوشش محافظ ( سرامیک، سرامیک واکس، واکس، کاور PPF و کاور رنگی)

پس از احیای رنگ و پولیش کاری مرحله قبل، در این مرحله نوبت به اعمال پوشش محافظ می رسد که این پوشش محافظ می تواند نانو سرامیک، سرامیک واکس، واکس خودرو، کاور محافظ شفاف(PPF) و کاور رنگی خودرو باشد، که با توجه به درخواست مشتری و بودجه مورد نظرش از هر کدام از این موارد استفاده خواهد شد. این 5 پوشش محافظ از نظر میزان حفاظت و براقیتی که ایجاد می کنند و ماندگاری که دارند و همچنین قیمت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

انواع دیتیلینگ خودرو

مرحله چهارم : تمیز کردن نهایی

بعد از این که رنگ بدنه بطور کامل پولیش شد و با پوشش محافظتی مورد نظر مشتری پوشش داده شد، نوبت سایر نواحی بیرونی خودرو برای تمیزکاری است. پنجره‌ و شیشه‌ها مانند هر بخش آهنی و یا کرومی دیگر نیز شسته و مراقبت می‌شوند. لاستیکها و پلاستیک ها هم احیا می‌شوند تا از آنها در مقابل عناصر محیطی محافظت شود. چرخ‌ها و حتی ترمزها نیز احتمالا با استفاده از محصولات خاص از طریق پولیش کاری و واکس بهبود می‌یابند. اجرای کار با این جزئیات، فراتر از نظافت معمولی خودرو است.

اطراف موتور نیز عموما در فرآیند نظافت ماشین با استفاده از محصولات و تی های مخصوص  شست و شو، پولیش و واکس محافظت می‌شود. ولی در مورد اینکه این مرحله در کدام بازه از فرآیند نظافت صورت گیرد بر عهده‌ی خود فرد اجرا کننده است. بعضی ها این مرحله را در ابتدای فرآیند نظافت داخل ماشین انجام می‌دهند و بعضی دیگر این مرحله را بعد از پایان یافتن نظافت خارجی خودرو و قبل از نظافت داخلی انجام می‌دهند.

در فرآیند نظافت داخلی ماشین، تمامی اجزای قابل حرکت موجود در داخل خودرو، از خودرو خارج می شود. سپس بعد از شستو شو با شامپو و رفع ایرادات آنها، این اجزا برای از بین بردن هرگونه لکه یا کثیفی باقی مانده جلا داده می شود. روکش‌های داخلی خودرو تمیز شده و قسمتهای چرمی به خوبی شسته می شوند تا هیچگونه کثیفی لابلای آنها باقی نماند و در آخر نیز بطور کامل توسط واکس پوشش داده شده و محافظت می شوند. سطوح پلاستیکی با استفاده از مواد مناسب و مخصوص آن تمیز می‌شوند تا آنها علاوه بر تمیز شدن در مقابل نور خورشید محافظت شوند. سپس شیشه‌های داخلی ماشین نیز پولیش می‌گردد تا دیتیلینگ ماشین به طور کامل انجام می شود و یک کار بی‌نقصی به مشتری ارائه شود.

دیتیلینگ ماشین

 

سوالات متداول

1. دیتیلینگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ 

دیتیلینگ خودرو فرایندی که تمیز کردن تمام قسمت های داخلی و خارجی خودرو با استفاده از ابزارهای مخصوص می باشد. ضمن اینکه نو کردن، بازیابی ظاهر خودرو و محافظت از رنگ بدنه آن از طریق پولیش، واکس کردن رنگ بدنه و ایجاد پوشش نانو سرامیک را نیز شامل می شود.

2. دیتیلینگ خودرو شامل چه مراحلی است؟

دیتیلینگ ماشین یک فرایند 4 مرحله ای شامل تمیز کردن، پولیش کاری، اجرای پوشش محافظ و تمیز کردن پایانی است.

3. دیتیلینگ چه تفاوتی با کارواش دارد؟

 کارواش شستشوی سطحی خودرو است، که حدودا 20 دقیقه طول می کشد، اما دیتیلینگ یک فرایند تخصصی است که شامل شستشوی عمیق خودرو با تجهیزات کامل و همچنین پولیش و محافظت از رنگ بدنه خودرو می شود. 

4. آیا دیتیلینگ خودور زمان بر است؟

 دیتیلینگ ماشین، فرایندی است که می تواند از چند ساعت تا چند روز زمان ببرد. این زمان با توجه به درخواست مشتری متفاوت خواهد بود.

 5. شغل دیتیلینگ خودرو چیست؟

دیتیلینگ خودرو یک از شغل های پرطرفدار و با درآمد بالا در صنعت زیبایی و مراقبت خودرو است. به شخصی که کار دیتیلینگ خودرو را انجام می دهد دیتیلیر گفته می‌شود. دیتیلیر تمام کارهای ذکر شده در مورد خدمات دیتیلینگ خودرو که در این مقاله به آن اشاره کردیم را انجام می دهد.

6. کاور شفاف خودرو از جمله کارهای دیتیلینگ خودرو است؟

بله کاور شفاف هم طی فرایند دیتیلینگ ماشین در صورت درخواست مشتری با تعیین هزینه جداگانه انجام می شود، که یک پوشش محافظ برای خودرو می باشد.

جمع بندی

 اینکه اگر بخواهیم تعریف جامع و مختصری از خدمات دیتیلینگ خودرو داشته باشیم باید بگوییم دیتیلینگ ماشین: پولیش، واکس خودرو، صفرشویی، مراقبت و احیای روکش چرم، موتورشویی، جرمگیری رینگ و لاستیک، رفع آثار هولوگرام، اجرای سرامیک خودرو، آبگریز شدن شیشه، کارواش و نظافت بیرونی خودرو را شامل می شود. ما در این مقاله به طور کامل در مورد دیتیلینگ خودرو و هدفی که از انجام آن وجود دارد و همچنین معنی دیتیلینگ صحبت کردیم. مراحل دیتلینگ خودرو و انواع آن را نیز شرح دادیم. ضمن اینکه اشاره کردیم دیتیلینگ خودرو با شستشوی کارواش چه تفاوتی دارد.  با مطالعه این مقاله به شناخت کاملی از دیتلینگ و نحوه انجام آن دست پیدا می کنید.
در صورت داشتن هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد خدمات دیتیلینگ خودرو، حتما آن را از طریق نظرات همین صفحه در میان بگذارید و یا از طریق شماره تلفن 32568700-026 با مشاوران ما در کارواکس در ارتباط باشید.

احیای رنگ 3 مرحله ای BMW سرامیک واکس

اجرای سرامیک خودرو و شیشه دودی

بازسازی کامل بی ام و

1 نظرات

احسان دارابی
احسان دارابی
دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403 - 12:45

خیلی مقاله مفید و جامعی بود برای منی که میخاستم در مورد دیتیلینگ خودرو اطلاعات کاملی داشته باشم و بدونم دیتیلینگ خودرو یعنی چی، خیلی کمک کننده بود. ممنون ازتون

افزودن نظر جدید