آموزشی آموزش دیتیلینگ

فوت و فن نکات خریداری یا اجرای شیشه دودی

دودی کردن شیشه های خودرو از کارهایی است که میان رانندگان جوان و افراد علاقمند به خودرو  رواج زیادی دارد، شیشه های دودی تاثیر زیادی بر روی ظاهر خودرو دارند و جلوه خاص و ویژه ای که به ماشین می‌دهد دلیل علاقه مندی بسیاری از افراد برای انجام این کار است. اما آثار مثبت و مزایای شیشه دودی به همین جا ختم نمی‌شود.

اشتراک گذاری

دودی کردن شیشه های خودرو از کارهایی است که میان رانندگان جوان و افراد علاقمند به خودرو  رواج زیادی دارد، شیشه های دودی تاثیر زیادی بر روی ظاهر خودرو دارند و جلوه خاص و ویژه ای که به ماشین میدهد دلیل علاقه مندی بسیاری از افراد برای انجام این کار است. اما آثار مثبت و مزایای شیشه دودی به همین جا ختم نمیشود.

دودی کردن شیشه ها علاوه بر بهبود ظاهری،  از شیشه ها در برابر آسیب ها محافظت کرده و به خنک نگهداشتن فضای داخل نیز کمک میکند. اما  برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب و رضایت بخش از اجرای شیشه دودی لازم است تا فوت و فن نکات خریداری یا اجرای شیشه دودی را بدانید و با آگاهی کامل از این نکات و قوانین موجود در این زمینه، نسبت به اجرای آن اقدام کنید.

قبل از هر چیز یادآور میشویم چناچه آشنایی به اجرای شیشه دودی ندارید از یک متخصص برای انجام آن کمک بگیرید و همچنین برای خرید برچسب های شیشه دودی حتما از طریق مراکز معتبر اقدام کنید.

کارواکس به عنوان اولین مرجع تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور و با به کارگیری نیروی ماهر و استفاده از ابزارآلات پیشرفته و به روز دنیا اقدام به اجرای خدمات شیشه دودی می کند. کافیست برای دریافت خدمات اجرای شیشه دودی تنها با مرکز پشتیبانی کارواکس تماس حاصل کرده و علاوه بر اطلاع از قیمت اجرای شیشه دودی، از  مشاوره های تخصصی نیز بهره ببرید.

شیشه دودی و انواع آن

شیشه های دودی ماشین جزء ویژگی ها و تجهیزات مثبت و کاربردی ماشین به شمار میآیند، چرا که میتواند با خنک نگه داشتن فضای داخلی و جلوگیری از ورود آفتاب شدید، موجب آرامش خاطر و راحتی راننده و مسافران در طول مسیر شود. شیشه های خودرو ممکن است به صورت فابریک و توسط کارخانه سازنده به صورت دودی ساخته شده باشند و یا ممکن است بعد از تولید، توسط چسباندن برچسب هایی مخصوص، دودی شده باشند.

 این برچسب ها بر اساس درصد نوری که از خود عبور میدهند دسته بندی میشوند و در حال حاضر از برچسب های ۵ درصد تا برچسب های ۱۰۰ درصد در بازار وجود دارند.  طبق توضیحی که پیشتر دادیم، به عنوان مثال، برچسب ۵ درصد،  تنها ۵ درصد از نوری که به آن تابیده میشود را عبور خواهد داد و به تبع، رنگ آن دودی تر و تیره تر خواه بود. برچسب ۷۰ درصد نیز،  ۷ درصد از نور تابیده شده را از خود به فضای داخلی  عبور خواهد داد و رنگ آن نیز از برچسب ۵ درصد، روشن تر است.

مطلب پیشنهادی: «صفر تا صد راه اندازی مرکز دیتیلینگ خودرو»

 برچسب های دودی ماشین دو نوع دارند، نوعی از آن ها محافظ اشعه فرا بنفش خورشید ( UV ) هستند و نوع دیگر،  این ویژگی را نداشته و برچسب های معمولی به حساب میآیند. برچسب های UV  معمولا کیفیت بهتری دارند و هزینه خریداری آن ها نیز بیشتر است.

کیفیت برچسب با ماندگاری و طول عمر آن رابطه مستقیم دارد و هر چه کیفیت برچسب بهتر باشد، طول عمر آن نیز بالا تر است. برچسب های بی کیفیت پس از گذشت مدتی، حباب های داخلی خود را از دست داده و به این ترتیب، از شیشه های خودرو جدا میشوند، اما برچسب های با کیفیت میتوانند تا سال ها روی شیشه ها باقی مانده و اثرات خود را حفظ کنند.

کاربردها و مزایای شیشه دودی

از جمله مزایای اجرای شیشه دودی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • شیشه های دودی مانع از ورود گرما به فضای داخلی میشوند و از این طریق از آفتاب سوختگی و اذیت شدن سرنشینان در مسیر جلوگیری میکنند.  این مورد، یک ویژگی مهم و قابل توجه به خصوص در فصل تابستان و در مسیر های طولانی است.
  • برچسب هایی که روی شیشه ها نصب شده و آن ها را دودی میکنند، میتوانند تا حدی مقاومت شیشه های خودرو را نیز افزایش دهند و آن ها را در برابر ضربات و فشار مقاوم تر سازند تا به راحتی نشکنند.
  • برچسب هایی که برای دودی کردن شیشه روی آن نصب میشوند، شیشه ها را در برابر خط و خش ها و خراش ها نیز مقاوم میکنند و به نوعی یک  ضد خش محسوب میشوند.
  •  از دیگر کاربرد های شیشه های دودی، ایجاد فضایی خصوصی برای راننده و سرنشینان  است که از نظر برخی صحیح بوده و برخی دیگر آن را به دلیل مسایل امنتیتی تایید نمیکنند.
  • دودی بودن شیشه های ماشین موجب ارتقای ظاهر ماشین شده و به آن جلوه ای خاص میبخشد که مورد پسند بسیاری از مردم است  و آن ها را ترغیب به دودی کردن شیشه های خودرو میکند.
  • شیشه های دودی بسته به نوع و کیفیت شان میتوانند تا حدی از ورود اشعه های مضر و اشعه فرابنفش  ( UV ) جلوگیری کنند. اهمیت استفاده از شیشه های دودی در خودروهایی که در کارخانه ها با شیشه های آنتی یو وی تولید نمیشوند، دو چندان است.
  • شیشه های دودی برای موارد امنیتی نیز کاربرد دارند و هنگام جابجایی اشخاص مهم و تاثیرگذار،  از ماشین هایی با شیشه های دودی میتوان استفاده کرد تا فضای داخل  و سرنشینان آن از دید دیگران پنهان باشند.

نکات مهم در خریداری یا اجرای شیشه دودی


در هنگام نصب و یا خریداری برچسب های دودی کننده ماشین لازم است تا به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نصب این برچسب ها بر روی شیشه های خودرو نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی ندارد و تنها لازم است که برای انجام آن تجربه کافی داشته و دقت و حوصله به خرج دهید.
  • برای ماشین های لوکس که ظاهر و فضای داخلی جذابی دارند، پیشنهاد میشود تا از برچسب های کم رنگ تر استفاده کنید.
  • در میان انواع برچسب های دودی کننده، برچسب های آنتی یو وی به دلیل جلوگیری از ورود اشعه های مضر خورشید به ویژه اشعه فرا بنفش( UV ) و عبور ندادن آن ها از خود،  قیمت بالاتری دارند.
  • شیشه های جلو و عقب  ها به منظور جلوه بهتر و زیبایی بیشتر به یک میزان دودی میشوند و شیشه های عقب  نیز کمی تیره تر و دودی تر به نظر خواهند رسید.
  • داشتن دقت کافی در حین نصب برچسب های دودی کننده موجب میشود تا اثری از گرد و غبار،  لکه،  حباب و اثر انگشت روی شیشه های ماشین به جا نماند و حباب های ایجاد شده روی برچسب ها، تا یک روز بعد از نصب و اجرا، از بین بروند.
  • مدل های قدیمی تر برچسب های دودی کننده خودرو به دلیل داشتن پایه فلزی، در روند کار و مسیر یابی جی پی اس ( GPS )  اخلال ایجاد میکنند و مانع از مسیر یابی صحیح میشوند که این مشکل، در برچسب های جدید تر حل شده است.
  • در هنگام اندازه گیری و نصب برچسب ها توجه داشته باشید که آن ها را تا انتهای شیشه ها اجرا نکنید و از ۵ تا ۱۰ میلی متر میان برچسب تا انتهای شیشه ها فاصله قرار دهید. این کار موجب افزایش طول عمر برچسب شده و مانع از بلند شدن و برگشتن لبه های برچسب و جدا شدن از شیشه ماشین میشود.
  • بعد از نصب و اجرای بر چسب ها، شیشه های ماشین را تا یک روز بالا و پایین نکرده و تکان ندهید تا برچسب بر روی شیشه ها محکم شود و کاملا به آن ها بچسبد.
  • دودی کردن شیشه ها اگر بیش از حد باشد موجب کاهش دید رانندگان خواهد شد. در کشور ایران به منظور جلوگیری از این مورد، پلیس راهنمایی و رانندگی قوانینی در رابطه با اجرای شیشه دودی وضع کرده است.

از دیگر نکات مهم در اجرای شیشه دودی توجه به درصد بر چسب مورد استفاده برای این کار است. درصد مجاز دودی بودن شیشه ها در ایران در بازه ۳۵ تا ۴۰ درصد قرار دارد و فضای داخلی  در فواصل کمتر از ۳ متر باید قابل رؤیت باشد، در غیر اینصورت مالک  توسط پلیس جریمه خواهد شد.  البته این قانون در رابطه با مقامات و افراد مهم کشور متفاوت است و شیشه های ماشین های مورد استفاده برای جا به جایی این افراد میتواند کاملا تیره و دودی باشد به طوری که داخل  از فاصله نزدیک نیز دیده نشود.

علاوه بر پلیس راهنمایی و رانندگی، مراکز معاینه فنی نیز معیار ها و قوانینی برای شیشه های دودی دارند. یکی از قانون های مهم این مراکز که باید هنگام اجرای شیشه دودی در نظر گرفته شود، دودی نکردن شیشه عقب ماشین است،  مراکز معاینه فنی به ماشین هایی که شیشه عقب دودی دارند به علت کاهش دید رانندگان در هنگام رانندگی و پایین آمدن سطح امنیت، مجوز نمیدهند. این قانون خودروهایی را که شیشه های دودی فابریک دارند و کارخانه آن ها را با این نوع شیشه ها تولید کرده است، شامل نمیشود. اما این ها نیز در صورتی تایید میشوند که فضای داخلی شان از فاصله ۳ متری قابل دیدن باشد.

دودی کردن شیشه جلوی خودرو  نیز در تمامی کشور ها از جمله ایران ممنوع است زیرا مانع دید صحیح راننده میشود و خطر آفرین است.

روش ها و مراحل اجرای شیشه دودی


دودی کردن شیشه های  به دو روش انجام می شود که به شرح زیر است:

1. دودی کردن شیشه ها توسط کارخانه سازنده

در این روش، دودی بودن شیشه ها یک آپشن و امکان ویژه است که به خواست خریدار، به آن افزوده میشود .کارخانه های  خودرو سازی در تولید ماشین ها با شیشه های دودی، از قوانین راهنمایی و رانندگی و مراکز معاینه فنی پیروی میکنند و شیشه های دودی را طبق استاندارد ها و قوانین تعریف شده تولید میکنند. پس از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

2. دودی کردن شیشه های  به روش دستی و توسط برچسب ها

در این روش، مالک طبق میل و خواسته خود اقدام به تهیه و خریداری برچسب های ویژه برای دودی کردن میکند.  نصب این برچسب ها به روش دستی به ابزار های ساده ای همچون کاتر،  لیسه،  سشوار های خانگی یا صنعتی و ... نیازمند است. نصب دستی برچسب ها درست است که فرآیند ساده ای دارد اما در صورت نداشتن تجربه کافی به احتمال زیاد بعد از نصب شاهد  نواقصی روی کار از جمله وجود حباب های متعدد خواهید بود. پس بهتر است طبق گام های زیر اقدام به اجرای برچسب شیشه دودی کنید.

  • در گام اول لازم است که برچسب مناسبی با ابعاد مناسب برای شیشه های خودرو خود تهیه کنید. ابعاد برچسب انتخابی شما باید از ابعاد شیشه ها بزرگتر باشد.
  • در گام بعد باید سطح بیرونی شیشه های ماشین را به صورت کامل تمیز کنید. هیچ گونه آلودگی و لکه و گرد و غباری نباید روی سطح شیشه باقی بماند.
  • در گام سوم باید سطح بیرونی شیشه مد نظر را توسط آب خیس کرده و برچسب دودی کننده شیشه را روی آن قرار دهید.
  • سپس تلاش کنید با استفاده از هیتر یا سشوار قسمت هایی از برچسب را که تا شده یا جمع شده و به صورت نا منظم درآمده را تا حد امکان کوچک و منظم کنید.
  • به عنوان پنجمین گام،  باید برچسب را در اندازه مناسب برش بزنید، همانطور که گفتیم بهتر است برچسب را با فاصله ۵ تا ۱۰ میلی متری از لبه های بالایی پنجره برش بزنید تا با گذر زمان به آسانی بلند نشده و از آن جدا نشود. لبه های پایینی برچسب را بهتر است کمی پایین تر از لاستیک پنجره برش بزنید.
  • بعد از چسباندن برچسب به سطح بیرونی شیشه های خودرو به سراغ نصب برچسب های بی رنگ به سطح داخلی شیشه ها میرویم. برای این کار، مراحلی که برای اجرای برچسب در سطح خارجی شیشه ها بیان کردیم را دوباره و به ترتیب تکرار کنید.

سخن پایانی
 

همان طور که اشاره کردیم استفاده از شیشه های دودی افزون بر زیبا تر کردن ظاهر خودرو،  با مزایایی دیگر همانند ممانعت از ورود اشعه های مضر خورشید به فضای داخلی همراه است. برخی از  ماشین ها شیشه های دودی فابریک دارند و در کارخانه، با شیشه های دودی تولید شده اند اما برخی دیگر این ویژگی را ندارند و میتوان از برچسب های مخصوص نیز برای دودی کردن شیشه ها استفاده کرد که انواع مختلفی دارند. دودی کردن شیشه ها باید طبق قوانین هر کشور باشد تا مشکلی در معاینه فنی خودرو پیش نیاید و راننده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه نشود.

اما مهمتر از هر چیز این است که برای اجرای این خدمات دیتیلینگ خودرو باید از متخصص کمک بگیرید، چرا که در صورت عدم استفاده از متخصص، ممکن است نه تنها از زیبایی شیشه کاسته شود بلکه اجرای نادرست و جمع شدن آب و لکه دید راننده را تحت تاثیر قرار بدهد. پس بهتر است از مراکز معتبر این حوزه کمک بگیرید.

کارواکس به عنوان اولین مرجع و مرکز تخصصی دیتلینگ خودرو در کشور و با سابقه ی چندین ساله درخشان در کرج و با به کارگیری نیروهای استادکار ماهر و همچنین استفاده از بهترین برندهای روز دنیا اقدام به اجرای شیشه دودی ماشین و فروش تجهیزات شیشه دودی ماشین می کند. شما می توانید با تماس با مرکز کارواکس، علاوه بر استعلام قیمت محصولات، از مشاوره های لازم نیز بهره مند شوید.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه