آموزشی آموزش دیتیلینگ

هر آنچه که باید در مورد کاور بدنه خودرو بدانید.

کاور بدنه خودرو یکی از خدمات جانبی اتومبیل است که نقش محافظتی را برای بدنه خودرو ایفا می کند. کاور بدنه از رنگ بدنه خودرو در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مثل تصادفات سطحی، آفتاب سوختگی، لک ها و رسوبات ناشی از برف و باران، فضولات پرندگان،خراش های سطحی، سنگریزه های جاده جلوگیری می کند.

اشتراک گذاری

این روزها، مراقبت از خودروها به یک ضرورت تبدیل شده است که نباید از آن غافل شد. کاور بدنه یکی از روش های زیبایی و مراقبتی است که می توانید برای اتومبیل خود به کار ببرید. اما کاور خودرو چیست؟ انواع آن کدام است؟ آیا کاور بدنه، زیبایی و کیفیت خودرو را افزایش داده و برای تغییر ظاهری خودرو کاربرد دارد؟ مراحل انجام آن چگونه است؟ ما در این مقاله از کارواکس قصد داریم به این سوالات ذکر شده در مورد کاور بدنه خودرو پاسخ داده و اطلاعات کاملی را در مورد این شیوه مراقبتی خودرو ارائه دهیم.

کاور بدنه چیست و چگونه عمل می کند؟

در پاسخ به این سوال که کاور بدنه خودرو چیست باید بگوییم که کاور بدنه یکی از خدمات جانبی خودرو است که نقش محافظتی را برای بدنه آن ایفا می کند. کاور بدنه از رنگ خودرو در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مثل آفتاب سوختگی، لک ها و رسوبات ناشی از برف و باران، فضولات پرندگان، خراش های سطحی، تصادفات جزئی، سنگریزه های جاده و ضربات احتمالی در حین حرکت محافظت می کند. این محصول، همچنین برای تغییر رنگ بدنه خودرو نیز استفاده می شود. اگر بخواهید ظاهر خودروی خود را بدون اینکه نیاز به رنگ آمیزی داشته باشد، تغییر دهید و یک رنگ جدید برای آن اعمال کنید، کاور بدنه، (رنگی) انتخاب خوبی خواهد بود. کاور بدنه در حقیقت برچسب هایی می باشند که دائمی نیست، شما می توانید هر زمان که خواستید کاور را از روی بدنه برداشته و آن را با رنگ جدید جایگزین کنید، البته این کار باید توسط فرد متخصص در مرکز دیتیلینگ خودرو و خدمات کاور خودرو انجام شود. به طور خلاصه کاور بدنه یک پوشش محافظتی است که به افزایش زیبایی خودرو کمک می نماید.

کاور بدنه خودرو چیست

انواع کاور بدنه خودرو

کاورهای بدنه به طور کلی به2 دسته کاورهای رنگی، کاورهای بی رنگ تقسیم می شود که به شرح زیر است:

1. کاورهای رنگی 

با کاورهای رنگی، می توانید خودروی خود را به رنگ دلخواه تغییر دهید. نقش محافظتی در کاورهای رنگی در مقایسه با کاورهای بی رنگ، بسیار کمتر است و بیشتر با هدف تغییررنگ بدنه، به کار برده می شود. کاورهای رنگی خود به 3 زیر گروه کاورهای مات، براق و کاورهای کاستوم یا سفارشی تقسیم می شوند.

کاورهای مات بسیار محبوب و رایج است که هیج آسیبی به رنگ اصلی خودرو وارد نکرده و جلوه خاصی به آن می دهد، بدون اینکه نور زیادی را منعکس کند. از مهمترین ویژگی این نوع از کاورها این است که نسبت به سایرکاورها، نور کمتری را منعکس می کند. کاورهای براق، در کنار محافظت، درخشندگی فوق العاده ای را روی بدنه خودرو ایجاد می کند. کاورهای کاستوم ( سفارشی) در مقایسه با کاورهای مات و براق گران تر هستند، این کاورها برای ایجاد تغییر منحصر به فرد مطابق با خواسته مشتری به کار برده می شود. بسیاری از افراد طرفدار کارو هایی هستند که طراحی خاصی را داشته باشد. برای همین ظاهر این نوع از کارو ها بسته به سفارش متقاضی تغییر میکند.

 2. کاورهای بی رنگ

کاورهای بی رنگ، بسیار پرطرفدار هستند، چرا که از قدرت محافظتی بالایی برخوردار بوده و در عین حال زیبایی ظاهری خودرو را نیز به خوبی حفظ می کنند. اگر از کاورهای بی رنگ با درجه کیفیت بالا استفاده شود و در مراقبت و نگهداری آن، دقت کافی به عمل آید، ماندگاری آن به  10 سال خواهد رسید. کاروهای بی رنگ به دو دسته کاورهای مات و شفاف تقسیم می شوند. 

انواع کاور بدنه

دلایل استفاده از کاور بدنه خودرو

اینکه بتوانیم تا سالیان سال از رنگ بدنه خودرو محافظت کنیم، جز ملزومات نگهداری از اتومبیل است. برای همین وسایل متعددی برای این کار طراحی شده که از جمله آن می توان به کاور بدنه اشاره کرد.  یکی از مزیت های مهمه کارو بدنه خودرو، ارزانتر بودنش نسبت به سایر راه های محافظت از رنگ خودرو و راحت بودن نصب آن است. همچنین با نصب این محصول می توانید به راحتی از کارواش استفاده کنید. از دیگر دلایل استفاده از کارو خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. محافظت در برابر اشعه‌ی UV

کاورهای بدنه با پوشش کامل رنگ، مانع ازرسیدن اشعه فرا بنفش به رنگ خودرو شده و از آن در برابر آفتاب سوختگی محافظت میکنند.

2. محافظت در برابر باران اسیدی و اسید

کارو بدنه محافظ خوبی در برابر باران اسیدی و یا اسید های است که باعث حل شدن رنگ بدنه می شوند.

3. مقاومت در برابر خش خوردگی

 بیشترین آسیبی که به بدنه خودرو در دراز مدت وارد می شود، خط و خش های است که عوامل گوناگونی دارد. کاور بدنه یک روش ارزان و راحت برای محافظت از بدنه در برابر اینگونه خط و خش هاست.

4. تمیز کردن راحت تر خودرو

بعد از کاور کردن خودرو متوجه می شوید که برای تمیز کردن آن دیگر نیازی به شستشوی زیاد نیست و بدنه اتومبیل به راحتی با یک دستمال و یک سطل آب پاک می شود.

5.عمر کاور خودرو

کاروهای مرغوب خودرو عمر بالایی دارند و تا چند سال می توانند به راحتی از بدنه خودروی شما محافظت کنند.

مراحل و نحوه نصب کاور بدنه خودرو

مرحله اول: بدنه خودرو کامل شسته و مراحل پولیشکاری به صورت تخصصی اجرا میشود.

 مرحله دوم: باید تمام قطعات بدنه مثل سپرها، چراغ ها، دستگیره ها، تمامی زه ها، لوگو و ... جدا شوند تا کاور به خوبی تمام سطح بدنه رو پوشش دهد که این کار باعث افزایش چشمگیر مدت ماندگاری کاور و عدم کنده شدن در کارواش و شست و شو یا عوامل محیطی مانند باد و کرد خاک شود.

مرحله سوم: در آخرین مرحله، کاور نسبت به انداره نوع و مدل ماشین برش داده میشود (توسط دستگاه کاترپلاتر یا توسط شخص ماهر) بعد با حرارت یا مایع مخصوص کاور(بستگی به نوع کاور) روی بدنه اعمال میشود و در نهایت تمامی قطعات باز شده روی خودرو نصب میگردد.

خوب است بدانید:

  • اسیدها، فشار بسیار زیاد آب در کارواش‌ها و همچنین حرارت می تواند به کارو بدنه شما آسیب برساند.
  •  قبل از کاور لوازمی که باعث می شود محصول به خوبی به بدنه نچسبد را جدا کنید.
  •  ورق کاور خودرو را به ‌هیچ‌ وجه نچرخانید، چرا که برخی از روکش‌های رنگی مانند سفید صدفی، جهت‏‌دار هستند و تغییر جهت آن‌ها کاملا در ظاهر خودرو مشخص خواهد بود.

آیا کاور بدنه برای همه خودروها قابل استفاده است؟

نکته مهم در کاور بدنه، بررسی قابلیت استفاده آن برای انواع خودروها است. چون ممکن است که برای برخی از خودروها، با توجه به وضعیت و شرایطی که دارند، کاور بدنه انتخاب مناسبی نباشد و استفاده از روش‌های دیگر مثل سرامیک و یا پولیش گزینه بهتری باشند.

اگر خودروی شما آسیب و خط و خش خیلی زیادی روی بدنه اش ندارد و به نوعی تقریبا نو است، همچنین اگر برای پرداخت هزینه، مشکلی ندارید و می خواهید خودرو را از آسیب های احتمالی مثل کنده شدن رنگ در تصادفات، خراش های سطحی، فضولات پرندگان و... محافطت کنید، کاور بدنه انتخاب خوبی است که منجر به افزایش عمر رنگ خودروی شما نیز می شود. کاور بدنه برای اتومبیل های قدیمی ای که خراش های زیادی دارند و این خط و خراش ها با پولیش قابل رفع نیست، نیز مناسب است. برای چنین خودرویی می توانید کاور رنگی استفاده کنید که تمام خراش ها را پوشش داده و در عین حال از بدنه در برابر خط و خش و آسیب های احتمالی جدید محافطت می کند.
همچنین اگر می خواهید به خودروی لوکس خود، ظاهر جدیدی بدهید، با کاور بدنه می توانید یک رنگ جدید برای خودروی خود داشته باشید و هر زمان که خواستید، آن را تغییردهید، که مدت زمان انجام این کار، حداکثر 4 روز است.
ماندگاری و دوام کاور بدنه خودرو، بین 3 تا 10 سال خواهد بود، که این مدت زمان بسته به نوع کیفیت چسب جنس انتخابی مشتری دارد.

کاور بدنه و محدودیت های قانونی آن در ایران 

اجرای کاور بدنه برای اتومبیل ها در ایران، با محدودیت هایی قانونی همراه است. اگر شما قصد کاور بدنه خودروی خود با هدف تغییر رنگ آن را دارید،(رنگی بجز رنگ بیس اصلی خودرو) لازم است که در ابتدا، مجوز آن را دریافت کنید. 

جمع بندی 

کاورهای بدنه خودرو، از رنگ بدنه اتومبیل شما در برابر تصادفات، لکه های ناشی از برف و باران، فضولات پرندگان، خط و خش و ... محافظت می کند. ضمن اینکه به افزایش زیبایی و کیفیت رنگ خودرو نیز منجر می ‌شود و آن را درخشان و براق می نماید. اگر در نگهداری کاور بدنه خودرو، کوشا باشید، دوام و ماندگاری آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. کاورهای خودرو، قابل شستشو بوده و از دوام بیشتری در مقایسه با رنگ خودرو برخوردار هستند. با کاور بدنه خودرو، دیگری نیازی ندارید که هزینه های چند باره برای واکس و پولیش خودرو بپردازید. فراموش نکنید که برای اجرای کاور بدنه به مراکز مطمئن مراجعه کرده و خودروی خود را به دست افراد متخصص بسپارید، زیرا این کار کاملا تخصصی است و در صورت اجرای نادرست و اشتباه می تواند به رنگ بدنه خودرو آسیب زده و ظاهر بدی را ایجاد کند.

0 نظرات
نظری ثبت نشده است
افزودن نظر جدید
لینک کوتاه