آموزشی

کارواش اتوماتیک چیست + مزایا و معایب

کارواش اتوماتیک، یکی از جدیدترین سیستم‌های طراحی شده تمام اتوماتیک برای شست و شوی خودروها می‌باشد. مشکلات زیست محیطی و بحران آب از مسائل نگران کننده این روزهای مردم در سراسر کره زمین است که در همین راستا، طراحی و جایگزینی سیستم‌هایی که مصرف آب را کاهش داده و آسیب‌های کم‌تری به محیط زیست وارد می‌کند بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اشتراک گذاری

کارواش اتوماتیک، یکی از جدیدترین سیستم‌های طراحی شده تمام اتوماتیک برای شست و شوی خودروها می‌باشد. مشکلات زیست محیطی و بحران آب از مسائل نگران کننده این روزهای مردم در سراسر کره زمین است که در همین راستا، طراحی و جایگزینی سیستم‌هایی که مصرف آب را کاهش داده و آسیب‌های کم‌تری به محیط زیست وارد می‌کند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کارواش اتوماتیک یکی از این سیستم هاست که باعث کاهش چشمگیر آب مصرفی برای شست و شوی خودرو و آسیب به محیط زیست به واسطه شوینده‌های شیمیایی می‌شود. حال این کارواش اتوماتیک چیست؟ کارواش اتوماتیک یا دستگاه شست و شوی ماشین، سیستمی مکانیزه می‌باشد که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای شستن خودروهای سنگین و سواری طراحی شده است. جنس این دستگاه از فولاد همراه با روکشی گالوانیزه است که موجب افزایش مقاومت در برابر رطوبت و زنگ زدگی می‌شود.

این کارواش مدرن به واسطه بهره مندی از سریع‌ترین مکانیزم‌ها موجب افزایش سرعت شست و شوی خودرو می‌شود. نازل پاشش مواد شوینده و آب، سنسورهای هوشمند، خشک کن، برس و نوار نقاله از اجزای تشکیل دهنده انواع این کارواش‌ها هستند که باعث تسهیل کارکرد آن‌ها می‌شوند. نوار نقاله موجب می‌شود که خودروها هنگام شست و شو به درستی در مسیر تعیین شده حرکت کنند و مراحل شست و شو نیز به ترتیب و طبق برنامه انجام شوند.

کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور و فروشگاه محصولات مراقبت لوکس خودرو، پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کارواش اتوماتیک از بهترین برندهای روز دنیا را به فروش می رساند. شما می‌توانید با تماس با مرکز کارواکس از مشاوره تخصصی برای انواع انتخاب و  خرید انواع کارواش اتوماتیک بهره‌مند گردید.

انواع کارواش اتوماتیک

در ارتباط با اینکه کارواش اتوماتیک چیست و در چه مدل هایی وجود دارد، باید بگوییم که امروزه کارخانه‌های تولید کننده کارواش ها، آن‌ها را در مدل‌های گوناگون برای پاسخگویی به انواع نیازها تولید می‌کنند. کارواش‌های تولید شده را می‌توان از لحاظ ساختار  به سه گروه کارواش اتوماتیک تونلی، دروازه‌ای و کارواش اتوماتیک خودروهای سنگین تقسیم نمود که در ادامه به بررسی جداگانه هر گروه خواهیم پرداخت.

1.کارواش‌های اتومات دروازه‌ای (ریلی)

این مدل، دارای دروازه‌ای بوده که بر روی یک ریل سوار است و خشک کننده ها و نازل‌ها روی این ریل قرار دارند. قیمت مناسب کارواش اتوماتیک دروازه ای در کنار کیفیت مقبولی که دارد، افراد زیادی را برای استفاده از آن ترغیب نموده است. کارواش‌های ریلی مناسب حداکثر ۱۵ شست و شو در ساعت هستند که البته بسته به مدل کارواش ممکن است این عدد متفاوت باشد، اما به طور کلی در مقایسه با تعداد خودروهای شسته شده توسط کارواش‌های تونلی، کم‌تر است. همین طور این کارواش ها فضای کم‌تری را در مقایسه با  کارواش‌های تونلی به خود اختصاص می‌دهند، اما برخلاف کارواش تونلی تا شستشوی یک خودرو به اتمام نرسد خودروی دیگر را نمی‌توان وارد فرآیند شستشو کرد.

2. کارواش‌های اتومات تونلی

استفاده از این نوع کارواش، مناسب مکان‌هایی است که محدودیتی در رابطه با اندازه دستگاه نداشته باشند و همچنین در طول روز مشتری‌های زیادی برای شست و شو به آنجا مراجعه کنند. هنگام استفاده از این دستگاه، خودروها به صورت نوبتی و پشت سر هم وارد تونل شده و روی یک ریل قرار گرفته با حرکت در مسیر تونل کارواش، فرآیند شست و شو به صورت مرحله به مرحله و نوبتی روی خودروها انجام می‌شود. به همین خاطر سرعت انجام کار با استفاده از این نوع کارواش بالا رفته و چند خودرو به شکل همزمان شسته می‌شوند.

3.کارواش اتوماتیک خودروهای سنگین

خودروهای سنگین مثل کامیون، تریلی و  اتوبوس‌ها به خاطر نوع فعالیتشان و نوع سوخت استفاده شده در آن‌ها و همچنین سپری کردن ساعت‌های طولانی‌تر در جاده‌ها معمولا نسبت به خودروهای سواری کثیف‌تر می‌شوند. علاوه بر کثیفی ممکن است دستخوش تغییرات رنگ بدنه به واسطه تابش اشعه‌های فرابنفش خورشیدی و یا موارد این چنینی شوند که رسیدگی به موقع مثل شستشوی منظم آن‌ها این آلودگی‌ها را زدوده و به درخشندگی و طول عمر ماشین کمک می‌کند. این خودروها به دلیل وزن بالا و ارگونومی که در ساختار آن‌ها می‌باشد طبیعتا  به کارواش‌های مخصوص نیاز دارند که کیفیت شستشو را تضمین کند. کارواش اتوماتیک خودروهای سنگین خود در انواع مختلف ثابت و متحرک وجود دارند که نوع متحرک آن ساختاری شبیه به کارواش تونلی را دار ا می‌باشد اما در نوع ثابت تجهیزات کاملا ایستا بوده و خودرو به واسطه راننده یا اپراتور به کنار تجهیزات حرکت می‌نماید. لازم به ذکر است کارواش ماشین سنگین فاقد خشک کن می باشد، لذا  در آنها از واکس های خشک کن برای تسریع فرآیند خشک شدن استفاده می‌شود.

کارواش اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

مراحل کارکرد کارواش اتوماتیک به شرح زیر است:

  • پیش شست و شوی خودرو با فشار قوی آب: این عملیات توسط نازل‌های فشار قوی که در دو طرف یا بالای دستگاه قرار دارند انجام می‌شود. همچنین این نازل‌ها می‌توانند در محل چرخ شوی دستگاه کارواش تعبیه شوند که موجب پوشش بهتر ابعاد خودرو توسط نازل‌ها می‌شود. هدف از انجام این مرحله، شست و شوی اولیه و نوعی آماده‌سازی برای عملیات برس زنی است. کارواش‌های اتوماتیک که دارای سیستم پیش شست و شو هستند، قیمت بیشتری نسبت به سایر دستگاه دارند و پیشنهاد می‌شود برای محیط‌هایی که آلودگی زیادی دارند خریداری شوند.
  • پاشش مواد شوینده و فوم، روی خودرو: پاشش این مواد نیز توسط نازل‌ها انجام می‌شود. استفاده از شوینده‌های شیمیایی و فوم، کیفیت شست و شو و پاک‌کنندگی را افزایش می‌دهد. میزان استفاده از مواد شوینده و فوم در کارواش‌های اتومات قابل تنظیم است.
  • برس زنی خودرو: اصلی‌ترین مرحله در شستن خودرو، برس زنی بدنه آن است. اغلب کارواش‌های اتوماتیک سه برس دارند که یکی از آنها افقی و دو برس دیگر عمودی هستند. همچنین با توجه به نوع و مدل کارواش انتخابی توسط مشتری می‌توان آن را به برس‌های کمکی عمودی و افقی، نیم برس‌ها و برس‌های شست و شوی رینگ خودرو نیز مجهز کرد. این برس‌ها در بیشتر موارد از فوم و پلی اتیلن ساخته شده اند.
  • آب کشی نهایی خودرو: این مرحله پس از مرحله برس زنی و به منظور شست و شوی کف و مواد شوینده باقی مانده روی بدنه خودرو صورت می‌گیرد. آب کشی توسط نازل‌های تعبیه شده در چارچوب دستگاه کارواش اتوماتیک، صورت می‌گیرد.
  • پاشش واکس به بدنه خودرو: این مرحله به منظور جلا دادن بدنه خودرو و افزایش درخشندگی آن انجام می‌شود. هم چنین استفاده از واکس، موجب افزایش هم چسبی قطرات آب و تسهیل روند خشک شدن بدنه می‌شود.
  • خشک کردن بدنه خودرو: این مرحله توسط موتورهای دمنده موجود در خشک کن دستگاه‌های کارواش اتوماتیک، رخ می‌دهد. خشک کن‌ها می‌توانند ثابت یا متحرک باشند و هر چه موتور دمنده آن‌ها قدرتمندتر باشد، خشک کن‌ها عملکرد بهتر و سریع‌تری در خشک کردن بدنه خودرو خواهند داشت.

توجه داشته باشید که هر دستگاه کارواش اتومات، طبق مدل و نوعش تعدادی از قابلیت‌های ذکر شده را خواهد داشت. تقریبا تمام آن‌ها نازل‌های آب‌پاش و پاشش فوم را دارند ولی تعداد دستگاه‌هایی که امکان پاشش واکس خودرو در آن‌ها وجود دارد کم‌تر است.

مزایا و معایب کارواش اتوماتیک چیست؟

در ادامه به بررسی مزایا کارواش اتوماتیک می‌پردازیم که از جمله این مزایای کارواش اتوماتیک عبارتند از:

  • استفاده از کارواش اتوماتیک موجب کاهش مصرف آب می‌شود، زیرا دارای سیستمی با توانایی بازیافت آب مصرف شده و برگرداندن آن به چرخه شست و شو است.
  • سرعت شست و شو را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهد.
  • کارایی بالایی دارد و شست و شو را با کیفیتی مناسب و در زمانی کوتاه انجام می‌دهد.
  • به علت برخورداری از برس ها، کیفیت شست و شو در این دستگاه بسیار بالا است.
  • در فرآیند شست و شوی خودرو از مواد شوینده و واکس به مقدار مناسب و قابل تنظیم استفاده می‌کند که موجب جلوه بخشی به بدنه و افزایش مقاومت آن در برابر آلودگی می‌شود.
  • احتمال آسیب دیدن خودرو در زمان شست و شو تقریبا صفر است، زیرا اجزای کارواش‌های اتومات ایمن طراحی شده اند.
  • این دستگاه، کاملا اتوماتیک است و از ایجاد خستگی در نیروی انسانی جلوگیری می‌کند.
  • این کارواش، دارای عمر طولانی است.

یکی از مهمترین  مزایای کارواش اتوماتیک سیستم تصفیه و بازگشت آب آن می‌باشد. درواقع کارواش‌های اتومات، به سبب بهره مندی از این سیستم، میزان مصرف آب را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند. آب مصرف شده برای شست و شوی یک خودرو به وسیله راه آب جمع آوری شده و به سیستم تصفیه آب کارواش منتقل می‌شود. سیستم تصفیه با استفاده از فیلترهایی به شدت قوی، تمام آلودگی‌ها و ذرات جامد را از آب مصرف شده به طور کامل جدا می‌کند. به این شکل، آب دوباره برای شست و شوی اتومبیل‌ها قابل مصرف می‌شود و از طریق سیستم بازگشت آب، به چرخه شست و شو باز می‌گردد. البته، از این آب برای آب کشی نهایی خودروها استفاده نمی‌شود و در مراحل دیگری از شست و شو به کار می‌رود.

مطلب پیشنهادی«چگونه خودروی مشکی خود را بشوییم»

علاوه بر مزایای بیشمار کارواش اتوماتیک، معایبی نیز دارد که از جمله معایب کارواش اتوماتیک عبارتند از:

  • هزینه خرید کارواش‌های اتوماتیک بسیار بالا است.
  • نگهداری و تعمیر این کارواش‌ها در طول زمان، هزینه به نسبت بالایی را به همراه خواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله اشاره کردیم که کارواش اتوماتیک چیست و چه مزایا و معایبی دارد، ضمن اینکه کارواش اتوماتیک چگونه کار می‌کند. همچنین گفتیم که کارواش‌های اتوماتیک از لحاظ کاهش مصرف آب و کاهش آسیب‌های وارده به محیط زیست، امروزه کاربرد بسیاری دارند. این کارواش ها، دارای انواع و مدل‌های گوناگون بوده و ویژگی‌های هر دستگاه به مدل و نوع آن بستگی دارد. این کارواش‌ها از لحاظ ساختار، به سه نوع ریلی و تونلی و کارواش ماشین‌های سنگین قابل تقسیم هستند. نوع ریلی آن ها، از لحاظ قیمت و نوع تونلی شان، از لحاظ سرعت مورد توجه است. همچنین این دستگاه ها، دارای مزایای متعددی هستند. افزایش کیفیت و کاهش زمان شست و شو از مزایای قابل توجه استفاده از این کارواش‌ها است.

کارواکس به عنوان یکی از مراکز معتبر دیتیلینگ خودرو در کرج، اقدام به عرضه به روزترین دستگاه‌های کارواش اتوماتیک، بهترین مواد شوینده و شامپو خودرو از معروفترین برندهای بازار، کرده است. با تماس با مرکز پشتیبانی کارواکس می‌توانید از مشاوره های تخصصی رایگان کارواکس برای انتخاب و خرید انواع کارواش اتوماتیک بهره مند شوید.

سوالات متداول

1. انواع کارواش اتوماتیک چیست؟

کارواش اتوماتیک در سه نوع ریلی یا دروازه‌ای و تونلی و کارواش ماشین‌های سنگین وجود دارد.

2. سرعت و ظرفیت کدام نوع از کارواش‌ها بیشتر است؟

سرعت و ظرفیت کارواش تونلی با توجه به اینکه به طور همزمان چندین ماشین را مورد شستشو قرار میدهد بیشتر است.

3. ابعاد فضای مورد نیاز برای نصب یک دستگاه کارواش اتوماتیک چه قدر است؟

حداقل طول مورد نیاز برای نصب کارواش اتوماتیک ریلی، ۱۰ متر و حداقل عرض مورد نیاز این کار، ۵ متر است. برای نصب کارواش اتوماتیک تونلی، به فضایی حداقل با ۱۲ متر طول و ۵ متر عرض نیاز است.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید