آموزشی

جاروبرقی صنعتی چیست | بررسی انواع جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتی چیست؟ جاروبرقی صنعتی همان طور که از اسمش پیداست به منظور نظافت و جمع آوری انواع آلودگی و کثیفی در محیط‌های صنعتی بکار می‌رود. با پیشرفت تکنولوژی و با بوجود آمدن این نوع از جاروبرقی ها، از بین بردن آلودگی‌های وسیع در محیط‌های صنعتی در مقایسه با روش های سنتی بسیار راحت شد.

اشتراک گذاری

جاروبرقی صنعتی چیست؟ جاروبرقی صنعتی همان طور که از اسمش پیداست به منظور نظافت و جمع آوری انواع آلودگی و کثیفی در محیط‌های صنعتی بکار می‌رود. با پیشرفت تکنولوژی و با بوجود آمدن این نوع از جاروبرقی ها، از بین بردن آلودگی‌های وسیع در محیط‌های صنعتی در مقایسه با روش های سنتی بسیار راحت شد. چرا که در گذشته اپراتور جارو کننده حین کار (با توجه به نوع جمع آوری زباله به صورت دستی) در معرض خطر آلودگی‌های ناشی از انواع زباله قرار می‌گرفت. اما با جارو برقی صنعتی این اتفاق رخ نمی دهد. جارو برقی صنعتی افزایش سرعت در نظافت و  صرفه جویی در هزبنه به دلیل بکارگیری تعداد نیروی کمتر نظافت را به همراه دارد.

یکی از مهمترین مصارف این نوع از جاروبرقی‌ها در محیط‌های همانند کارواش خودرو است که نظافت کلی خارج خودرو را راحت تر می کند. حتی برخی از این جاروبرقی‌ها به عنوان یک مکنده عالی برای شستشوی داخلی اتومبیل هم کاربرد دارد. در ادامه این مقاله از کارواکس به انواع جاروبرقی صنعتی و اینکه اصلا جاروبرقی صنعتی چیست و چه کاربردی برای نظافت خودرو دارد بیشتر می‌پردازیم، همراه ما باشید.

جارو برقی صنعتی چیست

جاروبرقی صنعتی چیست؟

همان طور که گفتیم جاروبرقی صنعتی برای نظافت اماکن و محیط‌های صنعتی و یا حتی نظافت خودروها به کار می‌رود. درواقع عملکرد جاروبرقی صنعتی به این صورت است که شامل یک محفظه بزرگ می باشد که با توجه به مکنده نصب شده در آن می‌تواند انواع آلودگی‌ها را به داخل خود بکشاند. این مکنده فضای خلا را در محفظه ایجاد می‌کند و به علت تفاوت فشار در داخل و خارج محفظه، آلودگی به راحتی وارد محفظه و یا مخزن جاروبرقی می‌شود.

جاروبرقی صنعتی دارای قسمتهای مختلفی است که به شرح زیر می باشد:

1 .موتور جاروبرقی صنعتی

موتور یا همان مکنده به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین قسمت جاروبرقی صنعتی شناخته می‌شود. درواقع موتور الکتریکی جاروبرقی صنعتی میزان قدرت آن را در جذب آلودگی مشخص می کند و مدل جاروبرقی با توجه به نوع موتور آن نام گذاری می شود. همچنین تفاوت اصلی جارو برقی‌های صنعتی با یکدیگر و یا حتی با جارو برقی‌های ساده درنوع موتورشان می‌باشد و  بسیاری از برندهای معروف دنیا با تنوع در ساخت انواع موتورها توانسته‌اند به شهرت در این عرصه برسند.

این موتورها به توجه به قدرت و سرعتشان می‌توانند به راحتی انواع گرد وخاک و سایر آلودگی‌ها را جمع آوری کنند. به زبان ساده‌تر هرچقدر موتور قوی‌تر باشد میزان مکش آلودگی بیشتر می شود.

2. فیلتر جاروبرقی صنعتی

همان طور که گفتیم جاروبرقی صنعتی علاوه بر مکش انواع آلودگی، گردو خاک و یا ذره‌های کوچک را نیز به خوبی جذب می‌کند که با نبود فیلتر ممکن است این ذرات وارد قطعات دستگاه به ویژه موتور الکتریکی آن شوند. پس وجود یک فیلتر مناسب برای این دستگاه ضروری است، زیرا ورود ذرات ریز به موتور الکتریکی باعث صدمه به آن می‌شود و نه تنها کارایی موتور را تضعیف می‌کند بلکه باعث می‌شود دستگاه عملکرد عکس نشان داده و ذرات دوباره به هوا برگردند و روی سطوح بنشینند.

3. مخزن جاروبرقی صنعتی

معمولا برای ساخت مخزن جاروبرقی صنعتی از استیل و یا پلاستیک استفاده می‌شود. ابعاد این مخزن با توجه به نوع کارایی دستگاه ممکن است متفاوت باشد، چرا که برای محیط‌های بزرگ قطعا مخزن بزرگتری نیاز است. در صورت کوچک بودن مخزن، اپراتور مجبور به تعویض مداوم مخزن و خالی کردن کثیفی‌ها می‌شود که این امر سبب پایین آمدن راندمان کار و حتی کاهش سرعت نظافت می‌شود.

همچنین ممکن است شکل ظاهری مخزن نیز متفاوت باشد اما در بیشتر موارد به صورت سطلی شکل ساخته می‌شود تا علاوه بر سهولت جابه جایی، امکان خارج کردن آشغال و آلودگی ها را به خوبی داشته باشد. نا گفته نماند مقاومت مخزن نیز در بالا بردن کارایی جارو برقی نقش به سزایی دارد.

انواع جارو برقی صنعتی

انواع جاروبرقی صنعتی

انواع جاروبرقی‌های صنعتی با توجه به نوع کارایی و قدرت موتورشان دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که هر چقدر تعداد موتور افزایش یابد میزان آسیب دستگاه کمتر شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که از دستگاه برای مدت طولانی‌تری استفاده کند.

1. جاروبرقی صنعتی تک موتوره

این نوع جارو برقی‌ها برای محیط‌های کوچک طراحی شده اند که البته دارای یک موتور قدرتمند هستند که معمولا برای مصارف نیمه صنعتی (فضایی در حدود ۲۰۰ متر مربع و یا حتی فضاهای کوچک مثل داخل اتومبیل)  استفاده می‌شوند. کارایی آن‌ها تنها در جذب گرد و غبار، نظافت فرش، موکت، کفی اتومبیل، نظافت صندلی ماشین و یا صندلی‌های سینما می باشد. از این رو به جارو برقی‌های خاک هم معروفند.

مطلب پیشنهادی: «کارواش اتوماتیک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟»

این جارو برقی‌ها اغلب کوچک بوده و قابلیت حمل آسان را دارند که به عنوان جاروبرقی سیار و یا پرتابل نیز شناخته می‌شوند و از برق شهری تغذیه می‌کنند. جاروبرقی صنعتی تک موتوره معمولا با مخزن کمی بزرگتر، در هتل‌ها و رستوران  نیز  برای جمع آوری آلودگی استفاده می‌شود اما در این حالت نباید به طور مداوم از آن استفاده کرد.

2. جاروبرقی صنعتی دو موتوره

جاروبرقی صنعتی دو موتوره، همان طور که از نامش پیداست دارای دو موتور قدرتمند است که برای جذب گرد و خاک و همچنین مایعات به طور همزمان کاربرد دارد. این نوع از جاروبرقی صنعتی مناسب فضاهایی در حدود ۴۰۰ متر مربع و یا کمی بزرگتر و یا حتی فضای داخل ماشین و همین طور نظافت سطوح سرامیک و یا نظافت پسماندهای صنعتی می‌باشد. همچنین گزینه خوبی برای نظافت همزمان مایعات و جامدات از جمله گرد و غبار نیز به شمار می‌آیند. مکش این موتورها نسبت به تک موتوره بیشتر و موتور آن قوی‌تر است.

3. جاروبرقی صنعتی سه موتوره

این جاروبرقی نسبت به نوع اول و دوم با توجه به تعدد موتورها قدرت و مکش بالاتری برای جذب آلودگی‌های خشک و تر را به طور همزمان دارد و همین طور مخزن این جارو برقی به نسبت نوع دوم و سوم بزرگتر است. این مدل برای محیط‌های صنعتی بزرگ از جمله کارخانجات، کارگاه‌های تولیدی بزرگ و یا محیط‌هایی با مسافت بالای ۶۰۰ متر مربع کاربرد دارد.

این جاروبرقی نسبت به نوع اول و دوم با توجه به تعدد موتورها، قدرت و مکش بالاتری برای جذب آلودگی‌های خشک و تر را به طور همزمان دارد. همین طور مخزن این جارو برقی نسبت به آن دو نوع بزرگتر است و ظرفیتی در حدود۶۰ تا ۱۹۰ لیتر دارد، چرا که برای محیط‌های صنعتی بزرگ از جمله کارخانجات، کارگاه‌های تولیدی بزرگ و  برای محیط‌هایی با مسافت بالای ۶۰۰ متر مربع کاربرد دارد.

این جارو با توجه به قدرت مکش بالا، برای جمع آوری مواد سنگین صنعتی به کار می‌رود. این نوع جاروبرقی صنعتی به عنوان دائم کار سه فاز هم شناخته می‌شوند که از برق سه فاز کارخانه یعنی ۳۸۰ ولت تغذیه کرده و می‌تواند به صورت ۲۴ساعته و بدون وقفه کارکند و جنس بدنه آن فوق العاده محکم و ضد ضربه است.

اما نوع دیگری از جاروبرقی‌های صنعتی که ممکن است هم جزو دسته دوم و یا حتی جزو دسته سوم باشند جاروبرقی‌های صنعتی ضد انفجار است که فقط برای محیط‌های که مستعد انفجار و آتش هستند کاربرد دارند. این نوع جاروبرقی‌ها باید استانداردهای لازم از جمله ATEX را دارا باشند. این استانداردها شامل عایق‌بندی شدن تمامی قطعات جاروبرقی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حریق و انفجار میباشد.

کاربرد جارو برقی صنعتی

کاربرد جاروبرقی صنعتی

همان طور که گفتیم جاروبرقی‌های صنعتی برای سهولت در نظافت محیط‌های صنعتی به کار می‌رود. از دیگر مزایای آن می‌توان به سرعت بالای نظافت محیط از هر گونه آلودگی خشک و تر اشاره کرد. علاوه بر آن با وجود سیستم تعبیه شده در بسیاری از این جاروبرقی‌ها می‌توان آلودگی‌ها را تفکیک و برای بازگشت به چرخه‌ی بازیافت از آن استفاده کرد. همچنین کار با این جارو برقی‌ها برای اپراتور بهتر و با امنیت‌تر است. علاوه بر این کاربردهای زیادی در اصناف مختلف دارد که به شرح زیر است:

  • نظافت سالن‌های سینما و یا آمفی تئاترها
  • نظافت سالن‌های بیمارستان و زدودن آلودگی از سطوح بیمارستان و یا کارخانجات داروسازی
  • نظافت در کاخانه‌جات صنایع فلزی (برای جمع کردن براده‌های فلزی و یا براده‌های سنگی)
  • نظافت در کاخانه‌جات صنایع پلاستیکی (برای جمع کردن ذرات و مواد پلاستیکی و یا مخلوط‌های شیمیایی آسیب زا)
  • نظافت در کاخانه‌جات صنایع شیشه‌سازی (برای جمع کردن گردو غبار ناشی از سایش شیشه و مواد شیشه سازی)
  • نظافت در کاخانه‌جات صنایع نساجی (برای جمه آوری الیاف‌ها و نخ‌ها و سایر آلودگی‌ها)
  • نظافت در رستوران و صنایع غذایی (جاروبرقی ضد انفجار در این صنعت کاربرد بیشتری دارد)
  • و از همه مهمتر استفاده در کارواش‌ها برای نظافت ماشین

نکته: مهم است که برای انتخاب جاروبرقی صنعتی مناسب، حوزه فعالیت صنعت مشخص باشد چرا که کاربرد جاروبرقی صنعتی و نوع آن در هر حوزه متفاوت است.

نکات خرید جارو برقی صنعتی

نکات خرید جاور برقی صنعتی

قبل از خرید جاروبرقی صنعتی باید بدانید که برای چه منظور می‌خواهید از آن استفاده کنید، بعد از آن باید مولفه ‌هایی را به منظور انتخاب درست در خرید یک جاروبرقی صنعتی با هزینه مناسب در نظر بگیرید.

  • قدرت و تعداد موتور جاروبرقی صنعتی: به این نکته توجه کنید که هر چه قدر قدرت مکش بالاتر باشد جذب آلودگی‌های سنگین راحتتر خواهد بود. همچنین اگر سرعت مکش بالاتر رود به راحتی می‌تواند آلودگی‌های سبک را نیز جذب کند. پس انتخاب نوع موتور و نوع دستگاه با توجه به اینکه برای چه موردی استفاده می شود مهم است.
  • فضای مورد استفاده از جاروبرقی صنعتی: باید مشخص کرد که برای کدام مکان صنعتی و برای چه میزان فضایی می‌خواهید از آن استفاده کنید.
  • نوع آلودگی محیطی: باید ببینید که برای چه نوع آلودگی قرار است از جاروبرقی صنعتی استفاده کنید چرا که در صنایع مختلف همچون صنایع غذایی حتما باید از جاروبرقی‌های ضد انفجار استفاده کنید.
  • مخزن جمع آوری آلودگی: باید اندازه مخزن با توجه به حجم آلودگی انتخاب شود تا از دوباره کاری برای خارج کردن مخزن در دفعات زیاد جلوگیری شود.
  • توان مصرفی الکتروموتور: اگر به دنبال خرید جاروبرقی صنعتی با مصرف انرژی بهینه هستید باید توان مصرفی الکتروموتور را در نظر بگیرید.  هرگز  به این فکر نکنید که انتخاب یک جاروبرقی صنعتی با قدرت مکش کمتر، برق کمتری را مصرف می‌کند، بلکه انتخاب نادرست جاروبرقی صنعتی علاوه بر نداشتن کارایی هزینه مضاعفی را نیز به مجموعه تحمیل می‌کند. اما مهمترین عوامل که در قیمت یک جاروبرقی صنعتی موثر است عبارتند از: ظرفیت مخزن، سایز جارو، نوع موتور، جنس بدنه، ظاهر جارو و برند جارو.

پس برای داشتن یک تجربه عالی در خرید جاروبرقی صنعتی بهتر است از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید. کارواکس به عنوان مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو با استفاده از نیروهای حرفه‌ای و آشنا به انواع جاروبرقی‌های صنعتی برای مصارف حوزه کارواش خودرو می‌تواند به شما در خرید یک جاروبرقی صنعتی مناسب کمک کند. حتما از مشاوره رایگان این مجموعه استفاده کنید تا لذت خریدیک جاروبرقی صنعتی مناسب را تجربه کنید.

سوالات متدوال

1. انواع جاروبرقی صنعتی کدام است؟

جاروبرقی صنعتی در سه مدل تک موتوره و دو موتوره و سه موتوره وجود دارد که هر کدام مختص صنایع مختلفی می‌باشند.

2. آیا جاروبرقی صنعتی برای کارواش‌ها مناسب است؟

بله از مهمترین کاربرد جاروبرقی صنعتی استفاده آن در کارواش‌ها به منظور نظافت داخلی اتومبیل از جمله صندلی ها، کفی ماشین و دیگر قسمتهای آن می‌باشد.

3. هزینه جاروبرقی صنعتی چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه جاروبرقی صنعتی براساس نوع مدل موتور آن، ظرفیت مخزن، نوع برند آن، جنس و ظاهر آن محاسبه می‌شود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه