نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

کثیف شدن بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است و تاثیر بسزایی بر روی ظاهر خودرو دارد چرا که با آلوده شدن سطح بدنه، خودرو دیگر آن درخشندگی اولیه را نخواهد داشت. ماشین‌ها در طول روز به محل‌های متفاوتی برده می‌شوند و برای امور مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود، که در این حین چسبیدن مواد و لکه‌های چسبناک به بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است.

اشتراک گذاری

کثیف شدن بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است و تاثیر بسزایی بر روی ظاهر خودرو دارد چرا که با آلوده شدن سطح بدنه، خودرو دیگر آن درخشندگی اولیه را نخواهد داشت. ماشین‌ها در طول روز به محل‌های متفاوتی برده می‌شوند و برای امور مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود، که در این حین چسبیدن مواد و لکه‌های چسبناک به بدنه خودرو، امری اجتناب ناپذیر است. نکته مهم در این زمان، نوع برخورد با این آلودگی‌ها و نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو می باشد. بسیاری افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با نحوه برخورد با لکه های چسبنده، علاوه بر این که زمان زیادی را صرف پاک کردن آن می‌کنند، باعث آسیب دیدن بدنه خودروی خود نیز شده و یا در نهایت ممکن است که نتوانند لکه‌ها و مواد چسبیده شده را به طور کامل از بین ببرند. پس لازم است که برای پاک کردن این نوع لکه‌ها حتما از متخصصین این زمینه کمک گرفت و مواد مناسب را به کار برد.

کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در ایران، با به کارگیری نیروی متخصص و حرفه‌ای و با استفاده از ابزار پیشرفته و مواد با کیفیت از بهترین برندهای دنیا، اقدام به پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو می‌نماید. شما می‌توانید برای استفاده از این خدمات یا خرید محصولات پاک کننده مناسب با مرکز پشتیبانی کارواکس تماس بگیرید.

اهمیت پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

همان طور که می دانید ظاهر خودرو اولین چیزی است که نظر بیننده را در مواجهه با آن به خود جلب می‌کند و تا حد زیادی، آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به همین دلیل بیشتر افراد روی ظاهر ماشین خود حساسیت دارند و اقدامات متفاوتی از جمله کارواش منظم، پولیش و یا سرامیک واکس را برای حفظ درخشندگی و تمیزی آن انجام می‌دهند.

حال وجود برخی مواد روی بدنه ماشین علاوه بر اینکه از نظر ظاهری جلوه بدی ایجاد می‌کند، صمغ یا شیره درختان، قیر، اثرات به جا مانده از حشرات و مواد روغنی از جمله‌ی این موارد می‌باشند. همچنین صمغ یا شیره درختان با توجه به اینکه ساختار چسبناکی دارد و اگر طولانی مدت روی بدنه خودرو باقی بماند، باعث کدری و آسیب به بدنه شده و می تواند لک های مقاوم و عمیق را ایجاد کند. از این رو پاک کردن آثار به جا مانده از این لکه‌ها برای حفظ رنگ بدنه خودرو و کاهش استهلاک خودرو در آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

تا اینجا در مورد مواد چسبنده ای که ممکن است در طول روز به بدنه خودرو چسبیده شود و باعث جلوه ظاهری بد و ایجاد آسیب در بدنه شود، صحبت کردیم. حال در این بخش می خواهیم به روش ها و نحوه پاک کردن هر کدام از این لکه های چسبنده از بدنه خودرو بپردازیم. خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

1. چسب

چسب یکی از بدترین موادی است که می تواند به بدنه خودرو چسبیده شود و احتمال دارد که به هنگام جدا شدن، آسیب‌های جدی به بدنه وارد نماید. زیرا به رنگ بدنه خودرو چسبیده و به هنگام کنده شدن، می تواند رنگ بدنه را نیز همراه خود جدا کند.

راه‌های متفاوتی برای پاک کردن چسب و اثر آن از روی بدنه خودرو پیشنهاد شده است که شما باید با توجه به امکانات و شرایط خود، مناسب‌ترین راه را انتخاب نمایید.

از این راه ها، می‌توان به گرم کردن چسب اشاره نمود. به این صورت که به وسیله فندک، سشوار یا هر گزینه مناسب دیگری چسب را باید آنقدر گرم نمایید تا به حالت مایع در بیاید و سپس آن را با دستمال از روی بدنه خودرو پاک کنید. استفاده از کارت بانکی به جای دستمال نیز روش خوبی است. یعنی بعد از گرم کردن محل چسب، با استفاده از کارت چسب‌ها را از بدنه جدا کرده و روی یک دستمال بمالید.

از دیگر روش‌های پیشنهادی پاک کردن بدنه ماشین، استفاده از ماده‌ای می باشد که از مخلوط کردن کرم دست، آب گرم و صابون به دست می‌آید. استفاده از موادی چون استون نیز توسط عده زیادی توصیه شده است. در این روش، مقداری استون را باید روی پارچه یا دستمال مناسب ریخته و با آن به پاک کردن چسب بپردازید. به کار بردن روغن مایع و سنباده نیز موثر است. با مالش آهسته روغن مایع به محل چسب، می‌توانید چسب را بدون وارد کردن آسیب از بدنه خودرو جدا کنید. سنباده کشی آرام محل چسب نیز، از روش‌های موثر دیگر است.

اما مهمترین و امن‌ترین روش برای از بین بردن این لکه، سپردن به دست یک متخصص است. اپراتورهای دیتیلینگ به خوبی می‌دانند که با استفاده از چه مواد و ابزاری این لکه را از روی بدنه خودرو پاک کنند تا رنگ بدنه آسیبی نبینید.

علاوه بر این محصول لکه بر چسب کوکمی Koch Chemie Eulex  برای پاک کردن این نوع لک پیشنهاد می‌شود. در ساختار این محصول هیچ گونه هیدروکربن‌های هالوژنه وجود ندارد و همین امر سبب می‌شود به سرعت و بدون باقی ماندن اثری بر روی بدنه تبخیر شود.

2. صمغ و شیره درختان

چسبیدن لکه‌های چسبناک به ماشین مثل صمغ درختان بیشتر در فصل‌های گرم سال رخ می‌دهد. در این فصول، افراد به دلیل تابش شدید نور خورشید ترجیح می‌دهند که اتومبیل های‌شان را زیر درختان و در سایه پارک کنند که در این زمان، صمغ درختان روی بدنه خودرو ریخته می‌شود. این ماده چسبناک بوده و روی هر سطحی که ریخته شود، به آسانی پاک نخواهد شد. برای پاک کردن لکه‌های حاصل از شیره درختان از روی ماشین خود، طبق دستورالعمل‌های پیشنهادی زیر جلو بروید.

سعی کنید که شیره را در حالتی ک هنوز خیس است و سخت و خشک نشده با دستمال پاک کنید. اگر شیره خشک شده باشد، بهتر است آن را زیر آفتاب قرار دهید تا حالت مایع پیدا کند و سپس آن را با آب داغ و شوینده‌های مناسب و به کمک یک اسفنج نرم شست و شو دهید.

اگر صمغ بسیار سخت شده باشد، می‌توانید برای پاک کردن آن از بدنه از اسپری برچسب استفاده کنید. به این صورت که از این ماده در محل مورد نظر اسپری کرده و بعد از گذشت چند دقیقه، با استفاده از دستمالی که به آن الکل سفید زده اید، به پاک کردن محل مورد نظر بپردازید. گاه لازم است این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا لکه‌های چسبناک حاصل از صمغ، از بین بروند. در انتها، در صورتی که هنوز آثاری از لکه‌های صمغ بر روی بدنه به جا مانده بود، می‌توانید از روغن نباتی استفاده کرده و کمی از آن را روی بدنه ماشین بمالید. از دیگر موادی که در پاک کردن صمغ درختان از روی ماشین کاربرد دارد، استون و لاک پاک کن است. در این روش، قسمت مورد نظر را با استون مالش داده و سپس خودرو را با محلول جوش شیرین شست و شو می‌دهیم.

الکل‌های معدنی نیز به پیشنهاد برخی از افراد، می‌توانند برای پاک کردن شیره درختان از بدنه، مناسب و کاربردی باشند.

در این میان استفاده از محصول اسپری پاک کننده رزین و صمغ درختان مفرا Mafra Resin Off  به شدت پیشنهاد می‌شود و بسیاری از دیتیلینگ‌کاران از این برند برای پاک کردن صمغ درختان و شیره آن‌ها استفاده می‌کنند.

3. قیر

قیر از مواردی است که لکه‌های سختی را روی بدنه ماشین ایجاد کرده و به آسانی پاک نمی‌شود. برای پاک کردن قیر از روی بدنه، می‌توان از تینر کمک گرفت. با اسپری کردن تینر یا بنزین روی لکه قیر شاهد آب شدن لکه خواهید بود. بعد از آب شدن لکه، آن را با دستمالی مناسب تمیز کرده و ماشین را بشویید تا تینر و بنزین روی آن باقی نماند.

برخی از جلا دهنده‌های خودرو، تاثیر شگفت‌انگیزی روی از بین بردن لکه‌ها دارند. استفاده از جلاسنج، می‌تواند لکه‌های قیر را نیز از بین ببرد. جلاسنج را روی لکه‌ها اسپری کرده، کمی صبر کنید و سپس با استفاده از دستمال مناسب لکه‌ها را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: «چگونه آفتاب سوختگی رنگ خودرو را از بین ببریم؟»

از دیگر گزینه‌های خوب برای از بین بردن لکه‌های قیر، به کار بردن یخ می‌باشد. یخ، موجب سفت شدن قیر می‌شود. در این زمان شما می‌توانید با استفاده از یک کارت بانکی، به جدا کردن لکه‌های قیر بپردازید. هیچ گاه برای تمیز کردن بدنه خودرو، از لوازمی چون کاتر و چاقو استفاده نکنید. این موارد به احتمال زیاد موجب آسیب دیدن بدنه خودرو و رنگ آن می‌شوند.

گازوئیل و نفت نیز می‌توانند راهکار مناسبی برای از بین بردن لکه‌های قیر باشند. برای این کار باید در ابتدا ماشین را زیر نور آفتاب قرار دهیم تا لکه ها، تا حدودی نرم شوند. سپس، نفت یا گازوییل را روی لکه‌ها بریزیم و کمی صبر کنیم تا به آن‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را نرم کنند. بعد با دستمال خودرو ، محل مورد نظر را پاک کرده و ماشین را شست و شو دهیم.

اما امن‌ترین راه برای از بین بردن این لکه به قول معروف سپردن کار به کاردان است، چون قیر لکه سختی است و از بین بردن آن نیازمند دانش و با تجربه بودن در این زمینه می‌باشد تا به رنگ بدنه خودرو آسیبی وارد نشود. همچنین می‌توانید برای پاک کردن از محصول اسپری قیر پاک کن سوناکس Sonax Tar Remover استفاده کنید. این محصول دارای فرمولی بی‌نظیری است که با خاصیت پاک‌کنندگی عالی می‌تواند لک قیر را به خوبی و بدون برجا گذاشتن آثار و یا هیچ خراشی بر روی بدنه خودرو پاک کند.

بهترین راه‌های پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو

حال که روش‌های خانگی برطرف کردن کثیفی‌ها و لکه‌ها را از روی بدنه‌ی خودرو یاد گرفتید بد نیست تا در گام بعد، با بهترین روش‌های پاک کردن این لکه‌ها نیز آشنا شوید. در بسیاری از راه حل‌هایی که تا کنون پیشنهاد دادیم، ممکن است احتمال آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو وجود داشته باشد. استفاده از موادی همچون استون و بنزین و یاعدم دقت و تمرکز کافی هنگام پاک کردن بدنه خودرو از آلودگی ها، احتمال دارد که بدنه خودرو آسیب ببیند، به طوری که همیشه پیشنهاد می‌شود بعد از پاک کردن آلودگی‌ها با این روش ها، برای رفع آسیب‌های جزئی وارد شده از واکس خودرو و پولیش‌های نرم استفاده شود.

از راه‌هایی که کمترین میزان ریسک و بیشترین میزان اثر بخشی را در تمیز کردن مواد چسبیده شده به بدنه و آلودگی‌های آن دارند، می‌توان استفاده از پاک کننده‌های مخصوص خودرو و یا سرامیک کردن خودرو را نام برد.

پاک کننده‌ها و اسپری‌ها در انواع و برندهای متفاوت موجود هستند و عملکردی ایمن‌تر از سایر روش‌ها دارند. این پاک کننده ها، از موادی تشکیل شده‌اند که می‌توانند بدون آسیب رساندن به بدنه و رنگ آن، لکه‌ها و آلودگی‌ها را برطرف کنند و هم چنین نحوه کار با آن ها آسان است. از انواع این محصولات، می‌توان به پاک کننده رزین و صمغ درختان، اسپری پاک کننده اثر چسب و اسپری پاک کننده اثر حشرات، قیر و شیره درختان، اشاره کرد.

یکی از این محصولات پیشنهادی اسپری فوم تمیز کننده شیره درختان، حشرات، قیر از سطح خودرو ترتل Turtle Wax 50595 Power Foam Bug & Tar Remover است.

سرامیک خودرو دیگر روش پیشنهادی در این بخش است. سرامیک کردن خودرو، فرآیندی است که طی آن یک نوع لایه محافظ نامرئی و بسیار نازک روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود که مقاومت بدنه و رنگ آن را در برابر لکه ها، خراشیدگی‌ها و آلاینده‌های شیمیایی افزایش می‌دهد و موجب سهولت در شست و شوی ماشین و افزایش درخشندگی بدنه خودرو می‌شود.

سخن پایانی

همان طور که پیشتر گفتیم نحوه پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو بسیار اهمیت دارد. انتخاب روش صحیح و استفاده از ابزار مناسب، موجب خواهد شد که بدون وارد کردن آسیب به بدنه خودرو، آلودگی‌های موجود کاملا برطرف شود. استفاده از روش‌ها و ابزارهای نا مناسب مانند کاتر، سهل انگاری و عدم رعایت دقت هنگام انجام کار از مواردی هستند که در اغلب موارد نتایج زیانباری را به همراه خواهند داشت. پس برای داشتن یک تجربه عالی برای پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو بهتر است از مراکز دیتیلینگ خودروی معتبر کمک بگیرید.

مرکز کارواکس به عنوان اولین مرجع تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور و با داشتن سابقه چندین‌ساله درخشان در کرج، با بهره گیری از نیروی آموزش دیده و متخصص و با به‌گار گیری ابزار و تکنولوژی‌های به روز دنیا و همچنین استفاده از مواد با کیفیت، اقدام به پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه انواع خودرو می‌نماید. ضمن اینکه امکان خرید این محصولات نیز از کارواکس وجود دارد.

شما می‌می توانید تنها با یک تماس با مرکز پشتیبانی کارواکس از مشاوره رایگان در ارتباط با خدمات و محصولات این مجموعه بهره‌مند شوید.

سوالات متدوال

1. بهترین راه حل برای پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو چیست؟

سرامیک واکس خودرو پیشنهادی موثر و با ماندگاری طولانی‌تر برای از بین بردن بقایای لکه‌های باقی مانده بر روی خودروست. علاوه بر آن استفاده از محصولات با کیفیت از برندهای معتبر برای پاک کردن مواد و لکه‌های چسبناک از بدنه خودرو پیشنهاد می‌شود.

2. صمغ و شیره درختان چگونه از بدنه خودرو پاک می‌شود؟

برای این منظور روش‌هایی بسیاری از جمله برچسب و یا دستمالی که آغشته به الکل سفید است پیشنهاد می‌شود. اما بهترین روش، سپردن آن به مراکز دیتیلینگ خودروی معتبر و یا استفاده از پاک کننده های مخصوص لکه های چسبناک می باشد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه