سرامیک خودرو و واکس

بررسی یک ادعای پوچ! سرامیک بدنه خودرو با ماندگاری مادام العمر

سرامیک بدنه خودرو با ماندگاری مادام العمر از سری وعده های تو خالی کلاه برداران دیتیلینگ می باشد. نور شدید خورشید، آلاینده های موجود در هوا، باران های اسیدی و ...، همه و همه از عواملی بودند که کیفیت رنگ بدنه را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند. در چنین شرایطی نگرانی ها در مورد رنگ بدنه ی خودرو ها کم کم ظاهر شد و دیتیلر ها و تولید کنندگان محصولات دیتیلینگ خودرو

اشتراک گذاری

سرامیک بدنه خودرو با ماندگاری مادام العمر از سری وعده های تو خالی کلاه برداران دیتیلینگ می باشد. نور شدید خورشید، آلاینده های موجود در هوا، باران های اسیدی و ...، همه و همه از عواملی بودند که کیفیت رنگ بدنه را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند. در چنین شرایطی نگرانی ها در مورد رنگ بدنه ی خودرو ها کم کم ظاهر شد و دیتیلر ها و تولید کنندگان محصولات دیتیلینگ خودرو را بر آن داشت تا به سمت تولید محصولاتی موثرتر از پولیش و واکس خودرو روی آورند. به دنبال آن با تلاش های مستمر آن ها سرامیک بدنه ی خودرو، به وجود آمد.  متاسفانه، برخی از فروشندگان حوزه دیتیلینگ خودرو،  تولیدات خود را با وعده های غیر واقعی و تخیلی از جمله گارانتی دائمی به بازار مصرفی ارائه می دهند. بدین جهت ما در ادامه ی این مقاله از کارواکس مرکز دیتیلینگ خودرو  میکوشیم تا به شفاف سازی ابهاماتی درباره ی ماندگاری سرامیک بدنه بپردازیم.

قبل از هر چیز یادآور میشیم برای دریافت خدمات سرامیک خودرو حتما از مراکز معتبر کمک بگیرید. کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور با سابقه ی درخشان چندین ساله در کرج تمامی خدمات سرامیک خودرو را با بالاترین کیفیت و استفاده از بهترین برندهای معروف دنیا ارائه میکند. شما می توانید با تماس با مرکز کارواکس از تمامی خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

سرامیک بدنه خودرو چیست؟

پوشش سرامیک نوعی پلیمر صنعتی بوده که باعث ایجاد لایه محافظتی بر بدنه خودرو می شود. کاور های سرامیکی معمولا دارای مقاومت بالایی هستند که از رنگ خودرو در برابر اسید سولفوریک و اسید فسفریک موجود در هوا، برخورد سنگریزه، فضولات پرندگان، اشعه شدید خورشید، آلودگی زود هنگام و لکه محافظت می کند.

موادی که در تولید نانو سرامیک ها نقش دارند، خاصیت آبگریز کنندگی به آن می دهند؛ یعنی به آب و موادی که بر پایه آب می باشند، اجازه نفوذ به لایه زیرین را نمی دهند.

در نتیجه، تا زمانی که کاور سرامیکی به طور سالم روی بدنه قرار دارد، می تواند از اکسیداسیون و زنگ زدگی ممانعت کند. علاوه بر تمامی این موارد، سرامیک ها درخشندگی قابل توجهی برای بدنه ایجاد می کنند. استفاده از سرامیک چنان جلایی به خودرو می دهد که انگار تازه در کارخانه رنگ شده است. سرامیک ها هم به صورت کاملا شفاف و هم در رنگ های مختلف در بازار عرضه می شود. پوشش های سرامیکی نسبت به سایر روش های جلا و ترمیم بدنه مانند پولیش کاری و واکس کاری، از طول عمر و دوام بالاتری برخوردارند ولی نه به صورت دائمی!

سرامیک با ماندگاری مادام العمر؟ یک دروغ تبلیغاتی

بسیاری از فروشگاه ها و برندهای متفرقه حوزه ی دیتیلینگ خودرو ادعا دارند که سرامیک های بدنه با ماندگاری دائمی تولید و عرضه می کنند. قطعا که این جاودانگی ابدی نیست اما اگر که پوشش سرامیک با ضخامت و زیر سازی مناسبی بر روی خودرو قرار بگیرد و مشتری مراقبت درست و بررسی سالانه بر روی آن انجام دهد می توان گفت که سرامیک ماندگاری بالای چندین سال خواهد داشت.

حتی برخی دیگر از تولید کنندگان و فروشندگان سرامیک ادعا داشته اند که سرامیک بدنه در برابر هر گونه آسیب و ضربه ای مقاوم است. باید همین جا به شما بگوییم که این حرف ها دروغ های تبلیغاتی هستند و چنین چیز ی اصلا ممکن نیست. تنها در صورتی می توانید سرامیک خودرو خود را به شکل مادام العمر نگه دارید که آن را در گوشه پارکینگ منزلتان بگذارید، یک پارچه بر روی آن بکشید و تا آخر سوارش نشوید. حتی باز هم  ممکن است چنین روشی موثر نباشد؛ چون سرامیک در معرض هوا قرار دارد و به مرور زمان تجزیه و تخریب می شود، درست مانند هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد. اگرچه ظاهر خودرو بسیار با اهمیت است اما عدم استفاده از آن مسلما غیر منطقی به نظر می رسد. سرامیک های بدنه حداکثر 8 تا 10 سال عمر می کنند و نه بیشتر!

بررسی ادعای " سرامیک های  11Hبه بالا ماندگاری دائمی دارند؟"

در ابتدا بهتر است با مفهوم پسوند H آشنا بشویم. Pencil Hardness یا PH به معنای سختی مداد است که معیاری برای اندازه گیری سختی سرامیک بدنه به شمار می رود. این معیار بر اساس مقاومت خط حاصل از مداد گرافیتی در برابر خراشیدگی تعریف شده است. هر چه مقدار PH بالاتر باشد، خراشیدگی دیر تر و سخت تر اتفاق می افتد. بنابراین، یکی از ویژگی های سرامیک بدنه مرغوب، PH معادل 9 یا 10 می باشد.

اغلب افراد ادعا دارند سرامیک بدنه 18H یا مثلا 20H عرضه می کنند که به هیچ وجه خراشیده نمی شود. لازم است تا همین جا این ادعای باطل را رد کنیم. حتی معروفترین برند های تولید سرامیک بدنه مانند لابوکاسمتیکا و نانو تیس همچنان نتوانسته اند پوشش هایی با سختی بیشتر از 10H تولید کنند.

تعداد کمی از این فروشندگان به مشتریان خود توصیه می کنند که با کشیدن لایه های بیشتر میزان ماندگاری را افزایش دهند یا حتی ابدی کنند. اما باید بگوییم افزایش ضخامت هیچ ارتباطی با سختی سرامیک بدنه ندارد. چند لایه ظرف پلاستیکی را رو هم تصور کنید. شما برای سوراخ کردن چنین ترکیبی قطعا به نیروی بیشتری نیازمندید ولی هنوز قادرید با استفاده از یک چاقو به راحتی سطح پلاستیک ها را خراش دهید. پس حواستان به تبلیغات غیر عقلانی و دور از واقعیت باشد.

عوامل از بین برنده سرامیک بدنه خودرو

اغلب صاحبان خودرو تعریف نادرستی از ضد خش بودن سرامیک بدنه در ذهن خود دارند. ضروری است که بدانید تعریف هایی که از مقاومت سرامیک وجود دارد، غالبا اغراق آمیز است. در برخی از ویدیو های اینترنتی و شبکه های مجازی می توانیم ببینیم که با چکش روی سرامیک بدنه کوبیده می شود و آسیبی نمی بیند. این ویدیو مشخصا غیر واقعیست.

 مطلب پیشنهادی« آموزش مرحله به مرحله اجرای سرامیک خودرو »

 تجربه نشان داده حتی خودرو هایی که سرامیک داشته اند، در اثر ضربه شدید مانند پرتاب سنگ یا تصادف دچار خراش شده اند. پس کشیدگی اشیا خیلی تیز مانند چاقو بر روی سطح، تصادف و سایر موارد چنینی باعث نابودی سرامیک بدنه می شوند.

همچنین مواد قلیایی بر کیفیت سرامیک خودرو اثر می گذارند، به طوری که برای پاکسازی نانو سرامیک از روی بدنه از مواد قلیایی بسیار قدرتمند استفاده می شود. پس توصیه می شود حتما بدنه خودرو خود را با استفاده از شامپوی نانو سرامیک بشویید. این شامپو ها از PH قلیایی برخوردارند و مشکلی برای سرامیک ایجاد نمی کنند.

میزان ماندگاری سرامیک خودرو چقدر می باشد؟

مقدار دوام سرامیک خودرو تا حد بسیار زیادی به نوع و مواد سازنده آن بستگی دارد. مواد سازنده سرامیک ها از نوع دی اکسید سیلیکون و دی اکسید تیتانیوم می باشد. در چند سال اخیر به شکل گسترده تری از فناوری نانو در تولید سرامیک های بدنه استفاده می شود. نانو سرامیک ها از ماندگاری بیشتری نسبت به سایر مواد اولیه برخوردارند. بی کیفیت ترین سرامیک های موجود در بازار می توانند تا یک سال دوام بیاورند. پس از آن به ترتیب میزان دوام آن ها در حدود دو سال، سه سال و... می باشد . در در واقع باید گفت بهترین سرامیک های موجود در بازار از معروفترین برند های جهان، حتی با مراقبت فوق العاده نهایتا تا 8 سال دوام می آورند و تا کنون هیچ سرامیکی نتوانسته ماندگاری مادام العمر داشته باشد.. البته لازم به ذکر است سرامیک های هیبریدی و کوارتزی نسبت به نوع پلیمری با کیفیت تر و مداوم ترند.

رابطه ی بین نحوه محافظت از سرامیک بدنه خودرو و افزایش ماندگاری  آن

نحوه اجرای سرامیک بدنه تاثیر بسیار زیادی بر ماندگاری آن دارد. بهترین کار ممکن، سپردن اجرای سرامیک واکس به افراد متخصص است، چرا که در صورت نداشتن تجربه ممکن است به بدنه آسیب وارد شود.

نکته دوم در خصوص سرامیک خودرو، زیر سازی است . زیر سازی عامل مهمی در ماندگاری و زیبایی سرامیک خودرو دارد. طبیعتا باقی ماندن گرد و خاک در زیر سرامیک موجب آسیب به بافت آن می شود. بهتر است ابتدا خودرو به صورت کامل شسته شود و با دستمال میکروفایبر آب گیری شود. در صورت وجود خراش و ناصافی نیز پولیش اعمال شود. پس از اطمینان کامل از نبود لکه و ذرات اضافی، فرایند اعمال سرامیک را آغاز کنید.

اگر برای شست و شوی خودرو به کارواش مراجعه کرده اید، از آن ها بخواهید تا از کارواش اتوماتیک استفاده نکنند و خودرو را به صورت دستی بشویند. حتما از مواد شوینده و شامپو خودرو مخصوص سرامیک استفاده شود. تا حد ممکن از برخورد دست به بدنه جلوگیری شود.

در صورت شست و شو در منزل، از دستمال و حوله میکروفایبر استفاده کنید. به هیچ عنوان از دستمال های ساینده مانند لنگ استفاده نشود. سعی کنید تا خودرو را در سایه و به دور از نور آفتاب شست و شو دهید. در صورت استفاده از سطل حتما از فیلتر استفاده شود.

از پولیش بر روی سرامیک بدنه تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید، ولی استفاده از آبگریز کننده توصیه می شود.

سرامیک بدنه در 2 تا 3 هفته اول در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد. در صورت برداشت لکه فضولات یا هر لکه دیگری فورا با استفاده از حوله نرم میکروفایبر پاک شود. در طی ای چند مدت از پارک کردن خودرو در زیر درخت بپرهیزید تا خودرو از شیره درخت و فضولات پرنده در امان باشد.

پس از انجام کار دیتیلینگ احتمال آسیب در دو تا سه هفته اول بسیار بالاست؛ در صورت بروز هر گونه آسیب، ترمیم در مراکز دیتیلینگ خودرو انجام می شود.

سخن پایانی

دیتیلینگ خودرو از زمان پیداش صنعت ماشین سازی پا به عرصه گذاشت و با اطمینان کامل می توان گفت پا به پای سایر صنایع پیشرفت چشمگیری داشته است. بسیاری از صاحبان خودرو به زیبایی خودرو هایشان راهمیت می دهند. علاوه بر این، نباید هیچ گاه از تاثیر بیش از اندازه ظاهر خودرو در ارزش آن غافل شد. افراد زیادی در تلاش برای ارائه ی خدمات  دیتیلینگ بوده اند. باید به شما هشدار دهیم که تعدادی که مراکز متفرقه هستند تنها به دنبال کسب پول از هر طریقی هستند. پس شروع به تبلیغات اغراق آمیز و نادرست درباره محصولات خود می کنند. تلاش کنید از محصولات اورجینال برند های معروف و ثابت شده استفاده کنید. چرا که نه تنها اجرای دیتیلینگ، بلکه کیفیت مواد استفاده شده تاثیر بسزایی در کیفیت ظاهر خودرو شما دارد.

کارواکس، به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ کشور، محصولات با کیفیت و اورجینال به خصوص سرامیک های بدنه از برند های مشهور دنیا را در سایت خود در  قرار داده است. شما می توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به قسمت محصولات کارواکس مراجعه کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید