سرامیک خودرو و واکس

ماشین خود را سرامیک نکنید! (توقعات اشتباه، اتکا به شایعات و...)

ماشین خود را سرامیک نکنید چرا که در ماندگاری رنگ بدنه تاثیری نخواهد داشت ! اینکه ممکن است بدنه ی ماشین در آینده دچار آسیب شود نباید صاحبان خودرو را در اجرای سرامیک خودرو مردد کند چرا که انجام برخی از کارهای دیتیلینگ خودرو به ماندگاری رنگ بدنه و یا سایز اجزای ماشین کمک می کند، اما اینکه سرامیک خودرو، جلوی هر گونه خط و خش ماشین شما رو می گیرد، اشتباه است.

اشتراک گذاری

ماشین خود را سرامیک نکنید چرا که در ماندگاری رنگ بدنه تاثیری نخواهد داشت ! اینکه ممکن است بدنه ی ماشین در آینده دچار آسیب شود نباید صاحبان خودرو را در اجرای سرامیک خودرو مردد کند چرا که انجام برخی از کارهای دیتیلینگ خودرو به ماندگاری رنگ بدنه و یا سایز اجزای ماشین کمک می کند، اما اینکه سرامیک خودرو، جلوی هر گونه خط و خش ماشین شما رو می گیرد جمله ای عبث و بیهوده است.

پس اگر شما نیز تا کنون به دنبال آثار اغراق آمیز و بسیار شگفت انگیز سرامیک خودرو بودید قطعا این جمله را بسیار شنیدید که سرامیک خودرو مانع از ایجاد خط و خش و هر گونه لک بر روی خودرو می شود. متاسفانه بسیاری از صاحبین مشاغل برای جذب مشتری و تبلیغ کار خود روی به بیان شایعات و آثار غیر واقعی و بزرگ نمایی بیش از حد میآورند. در زمینه سرامیک خودرو نیز این اتفاق رخ داده و بسیاری از افراد با باور این شایعات و با این فکر که اگر خودروی خود را سرامیک کنند دیگر هرگز آسیبی به آن وارد نخواهد شد به دنبال اجرای آن هستند. اگر منصافه به قضیه نگاه کنیم اتفاقا سرامیک خودرو اقدامی بسیار موثر در زمینه حفظ ظاهر خودرو و جلوگیری از آسیب دیدن آن است، اما نباید توقعات بی جا و بیش از اندازه داشت.

ما در ادامه ی این مقاله از کارواکس قصد داریم در ابتدا شما را با چیستی سرامیک خودرو و مزایا و ویژگی های آن آشنا کرده و در ادامه به باور های غلط و شایعاتی که در رابطه با آن وجود دارد بپردازیم. اما مهمتر از همه این است که سرامیک خودرو در کجا و توسط چه کسانی انجام می شود، چرا که سرامیک خودرو خود دارای ماندگاری بالایی است به شرطی که توسط افراد خبره اجرا گردد در غیر این صورت، حتی همان ماندگاری لازم را هم نخواهد داشت.

کارواکس به عنوان اولین مرجع و مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور و با سابقه ی درخشان چندین ساله در کرج، با به کار گیری نیروی متعهد و زبده و همچنین استفاده از ابزار آلات به روز دنیا، اقدام به اجرای سرامیک خودرو می کند.

این مجموعه با استفاده از مواد با کیفیت و از برندهای معتبر دنیا تمامی خدمات دیتلینگ خودرو از جمله سرامیک خودرو را به نحو احسنت اجرا می کند.  شما تنها کافیست تا با تماس با مرکز پشتیبانی کارواکس علاوه بر اطلاع از سایر خدمات، از مشاوره رایگان این مجموعه در زمینه ی سرامیک خودرو بهره مند گردید.

مزایای سرامیک خودرو و رابطه ی انواع آن با ماندگاری اجرای سرامیک

حال چرا میگوییم که سرامیک کردن خودرو بهتر از نکردن آن است؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت که سرامیک خودرو یکی از اقدامات قابل توجه و تاثیر گذار در زمینه دیتیلینگ و نگهداری خودرو است که به حفظ ظاهر ماشین کمک زیادی میکند. در فرآیند سرامیک خودرو، بین رنگ بدنه خودرو و مواد سرامیک که پلیمری مایع است، پیوندی محکم اتفاق افتاده و سرامیک، کاملا به رنگ بدنه چسبیده و با آن ترکیب میشود.  این پوشش ایجاد شده روی بدنه، غیر قابل تشخیص و  بدون رنگ و نامرئی است.

در واقع با سرامیک کردن خودرو  بر روی بدنه ماشین، لایه ای محافظتی و کاربردی قرار می گیرد که در شرایط گوناگون، مزایای بسیاری دارد. همین مزایای آن موجب شده که سرامیک با گذر زمان بیشتر شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد چرا که این مزایا و ویژگی ها،  نقش پررنگی در حفظ ارزش، عمر و ظاهر خودرو دارند.
از جمله مزایایی که سرامیک کردن خودرو به همراه دارد،  عبارتند از:

1. محافظت از رنگ بدنه ماشین

همانطور که بیان کردیم،  سرامیک خودرو پوششی محافظتی و مقام روی بدنه ماشین اعمال میکند که این پوشش، رنگ بدنه ماشین را در برابر عوامل مختلفی محافظت میکند و از پوسیدگی رنگ بدنه جلوگیری میکند تا خودرو برای مدتی طولانی رنگ اصلی خود را حفظ کند. در حقیقت، موجب افزایش طول عمر و ماندگاری رنگ ماشین میشود.  عواملی که بدنه در برابر آنها محافظت میشود به شرح زیر است:
 نور شدید خورشید و اشعه های فرا بنفش 
 قرار گرفتن بدنه ماشین برای مدتی طولانی در برابر نور شدید خورشید و وارد شدن پرتو های آن به بدنه ماشین، به ویژه پرتو فرابنفش یا UV موجب آسیب دیدن رنگ بدنه و آفتاب سوختگی آن میشود.  سرامیک خودرو میتواند خودرو را در برابر این عامل آسیب زا،  حفظ کند:

مواد شیمیایی،  اسیدی و آلاینده ها

روکش سرامیکی ایجاد شده روی ماشین،  عملکرد محافظتی خوبی در برابر مواد شیمیایی و آلاینده ها دارد. بدین شکل از آسیب دیدن بدنه و افتادن خط و خش روی آن توسط این موارد برای مدتی جلوگیری میکند.  همچنین مانع از آسیب دیدن بدنه خودرو توسط مواد اسیدی میشود . از جمله این مواد اسیدی، میتوان به فضولات پرندگان و باران های اسیدی اشاره کرد که میتوانند موجب کدر شدن رنگ بدنه خودرو و افت کیفیت آن شوند.

اکسیداسیون

فرآیند اکسیداسیون که به زنگ زدگی نیز معروف است،  با گذر زمان و رخ دادن واکنش میان رنگ بدنه خودرو و اکسیژن هوا اتفاق میافتد. در طی این فرآیند،  بدنه خودرو زنگ میزند و کدر میشود و ظاهری نامناسب پیدا میکند که به شدت روی ظاهر ماشین  اثر منفی دارد. ماشین هایی که در محیط های پر بارش و مرطوب قرار دارند، احتمال زنگ زدن شان تا حدود زیادی افزایش پیدا میکند. اشعه فرا بنفش (UV) و رطوبت، از جمله عواملی هستند که واکنش اکسیداسیون را تسهیل کرده و سرعت میبخشد.

2. افزایش براقیت و درخشندگی بدنه ماشین

از دیگر مزیت های مورد توجه پوشش سرامیکی خودرو،  براقیت و درخشندگی آن است که تاثیر مثبت زیادی روی ظاهر ماشین میگذارد. این پوشش همچنین عمق رنگ خودرو را نیز افزایش داده و خاصیت بازتابندگی آن را تقویت میکند.



3. افزایش مقاومت در برابر خط و خش ها

با توجه به نوع و کیفیت سرامیکی که برای خودروی خود انتخاب میکنید، این سرامیک از بدنه خودروی شما در برابر ضربات و برخورد ها و ایجاد خط و خش توسط سنگ ریزه ها و موارد این چنینی،  تا حدودی محافظت میکند.

4. تسهیل شست و شوی خودرو

سرامیک کردن خودرو موجب افزودن خاصیت آب گریزی به بدنه آن میشود. منظور از آب گریزی بدنه خودرو،  تمایل آن به دفع هر چه سریع تر و کامل قطرات آب است.  این خاصیت موجب میشود که عملیات شست و شوی خودرو بسیار آسان شود چرا که آب به آسانی از روی خودرو لیز  بخورد. پس از شست و شو نیز،  بدنه بدون زحمت و نیاز به خشک کردن توسط حوله و دستمال،  در مدت زمانی کوتاه بدون این که اثر چندانی از لکه ها و قطرات آب بر روی آن دیده شود خشک میشود. از طرف دیگر، سرامیک خودرو در برابر آلودگی ها از خود مقاومت نشان میدهد و مانع از چسبیدن گرد و غبار و دیگر مواد آلاینده به بدنه ماشین میشود.  از این طریق خودرو برای زمانی طولانی تمیز باقی میماند و نیازی به شست و شو نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: «دوره های آموزشی دیتیلینگ خودرو توسط شرکت کارواکس»

5. کاهش هزینه های نگهداری خودرو

اجرای سرامیک بر روی بدنه ماشین،  هزینه زیادی را به همراه دارد اما در نگاهی وسیع تر و با بررسی های دقیق تر،  متوجه خواهیم شد که در نهایت موجب کاهش دیگر هزینه های نگهداری خودرو شده و انتخابی به صرفه خواهد بود.

6. کمک به حفظ محیط زیست

از آن جایی که اجرای سرامیک، با افزایش طول عمر و حفظ کیفیت رنگ بدنه خودرو برای مدتی طولانی و حتی تا چندین سال همراه است، دیگر نیازی به تجدید رنگ خودرو نخواهد بود. تجدید رنگ خودرو موجب پدید آمدن ضایعات و مواد شیمیایی و مضری میشود که قطعا برای طبیعت و محیط زیست، زیانبار خواهند بود.

فراموش نکنید که به طور دقیق نمی توان گفت که سرامیک خودرو مانع از هر گونه آسیب به رنگ بدنه ی اصلی خودرو می شود و باور اینکه با سرامیک کردن خودرو ، مادامی که از خودرو استفاده می کنید رنگ بدنه درخشان و یا حتی بدون خط و خش خواهد بود خیالی بی نیست.

باور های غلط و توقعات بی جا در رابطه با سرامیک خودرو

ادعا های نادرستی که برخی افراد در رابطه با سرامیک خودرو دارند و شایعاتی که در رابطه با آن وجود دارد، موجب به وجود آمدن یک سری باورها و توقعات در ذهن مردم شده است که با استناد به آن ها به دنبال اجرای سرامیک بر روی ماشین خود میروند که در این جا قصد داریم به تعدادی از این باور های غلط و شایعات اشاره کنیم.

1. محافظت از بدنه خودرو در برابر تمامی آسیب ها

 خودروی خود را سرامیک کنید اگر به دنبال تاثیر معجزه وار آن در برابر تمامی آسیب ها هستید. تعداد زیادی از افراد با دیدن ویدئو های تبلیغاتی مبنی بر آتش نگرفتن ماشین سرامیک شده و مقاومت آن در برابر انواع برخورد ها و ضربات خیلی شدید تحت تأثیر قرار میگیرند، اما باید توجه داشت که این کار ها با فنون و تکنیک های خاصی صرفا برای جلب توجه افراد انجام میشوند.

 سرامیک خودرو، بدنه را تا حدودی از خط و خش ها و خراش ها محافظت میکند اما این که صرفا با سرامیک کردن خودرو، بخواهید آن را در برابر برخورد ها و پرش های سنگین و خراش های عمیق حفظ نمایید، توقع بی جاییست و بهتر است به دنبال راهی دیگر باشید.

2. رهایی از شست و شوی خودرو برای همیشه

خودروی خود را سرامیک نکنید، اگر فکر میکنید دیگر نیازی به شست و شو نخواهد داشت. برخی فکر میکنند با اجرای سرامیک، خودرو تا ابد تمیز باقی خواهد ماند و دیگر لازم نیست آن را بشویند اما در این قسمت، توجه به دو نکته ضروری است.  اول اینکه  خاصیت آب گریزی که سرامیک خودرو به همراه دارد صرفا موجب آسان تر شدن فرآیند شست و شو میشود و به معنای عدم نیاز به شست و شو نیست. در خودرو های سرامیک شده به علت وجود پوشش سرامیکی، آلودگی ها نمیتوانند به عمق رنگ بدنه نفوذ کنند و روی سطح لغزنده سرامیک قرار گرفته و به سادگی شسته میشوند. دوم اینکه آب گریزی ارتباطی با خاک گریزی ندارد و سرامیک خودرو نمیتواند تا همیشه مانع از جذب خاک و گرد و غبار روی بدنه خودروی شما شود.

3. پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ سرامیک با گذر زمان

یکی دیگر از شایعات نادرستی که در بحث سرامیک خودرو وجود دارد، زرد شدن و پوسیده شدن آن در گذر زمان است. سرامیک یک لایه شفاف است که به طور کامل با رنگ بدنه خودرو عجین شده و ترکیب میشود.  در واقع، پوشش سرامیکی و رنگ بدنه از طریق پیوند شیمیایی کاملا به یکدیگر متصل شده و این که پوشش سرامیکی موجود روی بدنه را از آن جدا و لایه ای فیزیکی پنداریم تصوری اشتباه است.

 این پوشش، با گذر زمان پوسته پوسته نخواهد شد و تغییر رنگ نیز نخواهد داد بلکه تنها ویژگی ها و مزیت های خود از جمله درخشندگی و آب گریزی را از دست خواهد داد. شما از این طریق خواهید فهمید که سرامیک خودروی تان از بین رفته و زمان ماندگاری آن به پایان رسیده است. معمولا  ماندگاری سرامیک خودرو از 2 تا  7 سال با توجه به نوع سرامیک به کار برده شده است.

4. انجام سرامیک تحت هر شرایط و با هر کیفیتی بسیار مفید است.

سرامیک خودرو به واسطه مراحل مختلفی که دارد و موادی که در طی آن مصرف میشود،  هزینه بالایی نیز دارد. اما گاه تبلیغاتی در رابطه با سرامیک خودرو با هزینه ای اندک و غیر قابل باور صورت میگیرد که از آن استقبال زیادی نیز میشود. توقع نداشته باشید که انجام سرامیک خودرو با چنین شرایطی که یا از مواد بسیار بی کیفیت برای اجرای آن استفاده شده و یا مراحل اجرای سرامیک به صورت ناقص انجام شده اند،  نتیجه ای مطلوب داشته باشد.  خودروی خود را با این شرایط سرامیک نکنید زیرا علاوه بر ثمربخش نبودن،  حتی میتواند موجب آسیب دیدن رنگ بدنه ماشین تان نیز بشود.

5. افت قیمت ماشین به علت اختلال در تشخیص رنگ ماشین سرامیک شده

 باور اشتباه دیگر در رابطه با سرامیک خودرو،  کاهش قیمت آن به هنگام فروش است. چرا که برخی فکر میکنند با اجرای سرامیک، ضخامت رنگ خودرو افزایش چشم گیری پیدا خواهد کرد و دستگاه ضخامت سنج رنگ ماشین،  عددی را نشان خواهد داد که بیانگر رنگ آمیزی مجدد ماشین و آسیب دیدن آن است.  ضخامت طبیعی برای رنگ خودرو ها عددی تا حدود ۲۰۰ میکرون است و ضخامت لایه سرامیکی،  تا ۵ میکرون تخمین زده شده است.  پس مشکلی به وجود نخواهد آمد و لازم نیست ابدا نگران آن باشید.

6. خودروی صفر نیاز به زیر سازی قبل از اجرای سرامیک ندارد.

 برخی فکر میکنند چون ماشین صفر تازه به تولید رسیده است در نتیجه بدنه آن ایرادی ندارد و لازم به احیا و زیر سازی قبل از اجرای سرامیک نیست. در صورتی که در کارخانه های خودرو سازی به خصوص کارخانه های خودرو سازی ایران،  در مراحل تولید خودرو اثرات متعدد هولوگرامی و ... روی بدنه ایجاد میشوند که لازم است قبل از اجرای سرامیک حتما احیا و ترمیم حتی ترمیم سطحی انجام شود، تا نتیجه بهتری از سرامیک حاصل شود.

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم سرامیک کردن خودرو میتواند به افزایش عمر خودروی شما و حفظ کیفیت آن بسیار کمک کند. البته لازم است که به صورت اصولی و تخصصی اجرا شده باشد و کیفیت سرامیک استفاده شده نیز مورد قبول باشد تا روی خودرو اثری مطلوب بگذارد.

 در این میان نیز نباید شایعات و صرفا شنیده های خود را مورد استناد قرار داد و با تکیه به شایعات، توقع معجزه و اثرات اعجاب انگیز از سرامیک خودرو داشت.  این اقدام از خودروی شما در برابر عوامل گوناگونی چون خط و خش ها و آفتاب سوختگی محافظت خواهد کرد اما نمی تواند از بروز هرگونه آسیب و یا عدم نیاز خودروی شما به رسیدگی و نگهداری جلوگیری کند.

با وجود دانستن این موارد بهتر است کار را به خبره بسپارید تا حداقل برای مدتی خیالتان از رسیدگی به بدنه ی خودرو راحت باشد. کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور و با به کار گیری استاد کاران ماهر و با تجربه در زمینه ی سرامیک خودرو، آماده ی اجرای سرامیک انواع خودرو، می باشد. شما با تماس با مرکز کارواکس می توانید مشاوره های لازم را دریافت کرده و از قیمت ها نیز اطلاع پیدا کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه