پولیش

مقایسه دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری

پس از اینکه تصمیم به اجرای فرایند پولیش خودرو می گیرید، بزرگترین مسئله این است که کدام دستگاه پولیش برای بدنه مناسب تراست. اگرچه حضور در یک مرکز دیتیلینگ خودرو می تواند تا اندازه زیادی این مسئله را از بین ببرد، اما چنانچه تصمیم دارید خودتان دست به کار شوید لازم است که درباره دستگاه های پولیش بیشتر تحقیق کرده و تفاوت های آن ها را بدانید.

اشتراک گذاری

پس از اینکه تصمیم به اجرای فرایند پولیش خودرو می گیرید، بزرگترین مسئله این است که کدام دستگاه پولیش برای بدنه مناسب تراست. اگرچه حضور در یک مرکز دیتیلینگ خودرو می تواند تا اندازه زیادی این مسئله را از بین ببرد، اما چنانچه تصمیم دارید خودتان دست به کار شوید لازم است که درباره دستگاه های پولیش بیشتر تحقیق کرده و تفاوت های آن ها را بدانید. در این مقاله قصد داریم به تفاوت دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری بپردازیم و این دو نمونه از پولیشرهای معروف را بررسی کرده و با یکدیگر مقایسه کنیم.

دستگاه پولیش اوربیتال چیست؟

دستگاه پولیش اوربیتال، یکی از پرطرفدارترین پولیشرهای رایج در بازار است که کاربرد های زیادی نیز دارد. نوع حرکت این دستگاه به صورت نامنظم در دو جهت خطی و دایره ای بوده و برای استفاده از هر دو کاربر حرفه ای و مبتدی مفید است. از این دستگاه برای از بین بردن خط و خش های روی بدنه خودرو استفاده میکنند که مهمترین ویژگی آن چرخ اوربیتالی آن و مناسب ترین گزینه برای از بین بردن آثار هولوگرام روی بدنه است.

دستگاه پولیش اوربیتال چیست

دستگاه پولیش روتاری (چرخشی)

مهمترین ویژگی این نوع از دستگاه های پولیش، حرکت دوار آن است که باعث ایجاد گرمای زیاد شده و استفاده از آن را کمی دشوار تر میکند. اما به طور کلی دستگاه پولیش روتاری، یکی از دستگاه های حرفه ای پولیش محسوب می شود که دارای قدرت زیادی در از بین بردن خراش های سطح خودرو است. هرچند که اگر در استفاده از این دستگاه مهارت نداشته باشید به راحتی می تواند به رنگ خودرو آسیب بزند.

دستگاه پولیش چرخشی چیست

تفاوت های دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری

آنچه گفته شد تعریف کلی از دو دستگاه اوربیتال و روتاری بود. اما این دستگاه ها در موارد متعددی متفاوت از هم هستند که در این بخش به آنها اشاره می کنیم.

1. نوع حرکت

یک تفاوت دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری درنوع حرکت آن است. حرکت دستگاه روتاری به صورت چرخشی حول یک محور بوده و صرفا حرکتی دوار دارد. بر اساس همین نوع حرکت، گرمای بیشتری تولید کرده و قدرت بالاتری نیز دارد. اما در پولیشر اوربیتال، علاوه بر حرکت دوار یک حرکت نامنظم خطی نیز تولید می شود که کار دستگاه را ایمن تر و آسان تر کرده است. این حرکت چیزی شبیه به حرکت دست انسان هنگام تمیز کردن شیئی به وسیله دستمال است.

2. دقت و مهارت

 همانطور که گفته شد، حرکت دستگاه روتاری تنها به صورت دوار حول یک محور بوده و حرکت به سمت راست و چپ ندارد. بنابراین هر منطقه از بدنه را می توان با دقت بیشتری پولیش کرد. اما همین دلیل باعث می شود تا استفاده ازاین دستگاه نیاز به مهارت بالایی داشته و برای افراد مبتدی مناسب نباشد. اما دستگاه اوربیتال، علاوه بر حرکت دایره ای دارای حرکت خطی است و کنترل آن نسبت به روتاری راحت تر است.

3. میزان گرمای تولید شده

دستگاه روتاری نسبت به دستگاه اوربیتال گرمای بیشتری تولید میکند. بنابراین چنانچه در استفاده از دستگاه مهارت لازم را نداشته باشید، قطعا به رنگ خودرو آسیب خواهد رسید. اما دستگاه اوربیتال با گرمای کمتری که تولید میکند برای رنگ خودرو خطری نخواهد داشت.

4. سرعت

سرعت لایه برداری دستگاه اوربیتال بسیار کمتر از دستگاه روتاری است. برای استفاده افراد مبتدی مناسب تر بوده و آسیب کمتری به رنگ خودرو وارد میکند. با این حال بیشتر پولیش کاران حرفه ای دستگاه روتاری را به علت سرعت بالایی که دارد انتخاب میکنند.

5. قدرت لایه برداری

دیگر تفاوت دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری مربوط به لایه برداری آن است. قدرت لایه برداری دستگاه روتاری برای از بین بردن خراش های عمیق و سطحی بسیار بالاتر از دستگاه پولیش اوربیتال می باشد.

6. ایجاد هولوگرام

بعد از پولیش به وسیله دستگاه روتاری، قطعا با هولوگرام روی بدنه روبرو خواهید شد و نیاز دارید تا از پولیش های متوسط و نرم برای از بین بردن آن استفاده کنید. اما پولیشرهای اوربیتال معمولا از خودشان هولوگرام به جای نمی گذارند و نیازی به پولیش نرم ندارند.

7. قیمت

دستگاه های پولیش روتاری و اوربیتال بسته به سایز صفحه نگهدارنده و برند و قدرتشان با هم تفاوت دارند.

8. قدرت محو کنندگی خراش ها

برای پاک کردن خراش های عمیق تر معمولا از دستگاه پولیش روتاری استفاده میکنند و اگر خط و خش ها عمق کمتری داشته باشد، میتوان از دستگاه اوربیتال نیز استفاده کرد.

نقاط مشترک دستگاه اوربیتال و چرخشی

علاوه بر تفاوت های دستگاه اوربیتال و روتاری که در بالا به آن اشاره کردیم، این دو دستگاه نقاط مشترکی نیز دارند که از جمله آن می توان به قدرت براق کنندگی و از بین بردن آلودگی های سطح بدنه به وسیله هر دو دستگاه اشاره کرد . همچنین روش کار هر دو پولیشر شبیه به هم بوده و تنها میزان مهارت متفاوتی نیاز دارند. همچنین هر دو دستگاه از طریق چرخش پد مخصوص متصل به خود، مایع پولیش را روی سطح بدنه میکشند و عمل پولیش را انجام می دهند.

چه زمانی از دستگاه اوربیتال و چه زمانی از روتاری استفاده کنیم؟

  • اگر در فرایند پولیش مهارت لازم را دارید، می توانید به راحتی از دستگاه روتاری استفاده کنید. چون هم سرعت لایه برداری بالاتری داشته و هم زمان کمتری از شما خواهد گرفت.
  • برای از بین بردن خراش های سطحی روی اتومبیل، می توانید از پولیش اوربیتال استفاده کنید. اما خراش های عمیق تر را به وسیله دستگاه روتاری از بین ببرید.
  • اگر در نظر دارید برای فرایند پولیش هزینه کمتری پرداخت کنید، بهتر است از دستگاه اروبیتال استفاده کنید.
  • اگر نمی خواهید بعد از فرایند پولیش، هیچ هولوگرامی روی بدنه باقی بماند انتخاب شما باید دستگاه اوربیتال باشد.
  • اگر نگران کیلر رنگ خودرو هستید و دنبال یک دستگاه پولیش کاملا ایمن می گردید، بهتر است دستگاه اوربیتال را انتخاب کنید. هرچند که این دستگاه نسبت به نوع روتاری قدرت کمتری برای براق کردن سطح خودرو دارد.

مقایسه دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری

نتیجه

هر دو دستگاه روتاری و اوربیتال برای انجام فرایند پولیش لازم و مناسب اند، اما این دو دستگاه تفاوت هایی نیز با هم دارند که کاربرد متمایزی برای هریک به وجود ‎آورده است. شما قبل از انجام پولیش، بهتر است نسبت به نوع صدمه ای که به خودرو وارد شده آگاه باشید، ضمن اینکه کاربرد هریک از دستگاههای پولیش را بشناسید و تفاوت های آنها را با یکدیگر بدانید. ما در این مقاله به 8 تفاوت دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری اشاره کردیم و در مورد نقاط اشتراک این دستگاه نیز صحبت کردیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند که با مقایسه دستگاه پولیش اوربیتال و روتاری به نتیجه مطلوبی در فرایند پولیش خودرو برسید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید