احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا خودروها را فیس لیفت می کنند؟ فیس لیفت خودرو، چه فایده ای دارد و آیا اصلا انجام آن ضرورت دارد یا یک اقدام لوکس به شمار می رود؟ فیس لیفتی که توسط کمپانی های خودروسازی انجام می شود با فیس لیفت ارائه شده در مراکز دیتیلینگ چه تفاوتی دارد؟ ما در این مقاله از مجله کارواکس، با شما همراهیم تا به این سوالات پاسخ داده و به طور کامل به هر آنچه که لازم است در مورد فیس لیفت خودرو بدانید بپردازیم.
فیس لیفت خودرو چیست؟
فیس لیفت خودرو به تغییرات ظاهری و گاهی عملکردی گفته میشود که توسط کارخانه یا مراکز تخصصی دیتیلینگ خودرو برای بهبود طراحی، جذابیت و کارایی خودرو انجام میشود.
این فرآیند میتواند شامل تغییرات در بخشهایی مانند سپرها، چراغها، جلو پنجره، کاپوت و سقف و گاهی بخشهایی از کابین باشد. هدف اصلی فیس لیفت، تازه کردن ظاهر خودرو و همگام کردن آن با سبک طراحی روز است، بدون اینکه نیاز به تغییرات کلی در ساختار اصلی خودرو باشد. این تغییرات میتواند حس نوآوری را به خودرو ببخشد و جذابیت آن را افزایش دهد.
تاریخچه فیس لیفت خودرو
تاریخچه فیس لیفت خودرو به دهههای میانی قرن بیستم برمیگردد، زمانی که خودروسازان به تدریج اهمیت بهروزرسانی طراحی خودروها را برای حفظ رقابت در بازار درک کردند. اولین فیس لیفتها محدود به تغییرات جزئی در چراغها و جلو پنجره بود. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رقابت، خودروسازان شروع به ارائه تغییرات بزرگتر و متنوعتر کردند. امروزه فیس لیفت خودرو یکی از استراتژی های بازاریابی کمپانی های برتر خودروسازی جهان محسوب میشود، به طوریکه کمپانی ها با ایجاد تغییرات جذاب اما کوچک، توجه ها را به سمت خود کشانده و رضایت مشتریان را به دست می آورند.
فورد موستانگ یکی از بهترین مثال های قابل ذکر برای فیس لیفت است که در دورههای مختلف تغییرات متعددی در طراحی این خودرو اعمال شد. این تغییرات باعث شد که ظاهر خودرو مدرنتر شود و سقف کوتاه تر شده ای داشته باشد، اما در عین حال در آن حالت هایی از فورد قدیمی به چشم می خورد، همین امر باعث شد تا این مدل در بازار جهانی به یکی از پرفروشترین خودروها تبدیل شود. این روند نشاندهنده اهمیت بالای فیس لیفت در صنعت خودروسازی است که همچنان به عنوان یک استراتژی مهم در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید به کار میرود.
هدف فیس لیفت خودرو
یکی از اهداف اصلی فیس لیفت، بازگرداندن حس تازگی به مدلهای موجود در بازار است. خودروهایی که به مدت چند سال با یک طراحی ثابت عرضه میشوند، ممکن است توجه خریداران جدید را از دست بدهند. با اجرای فیس لیفت، کمپانی های خودروسازی با تغیرات جزئی در اتومبیل های خود، نسخه فیس لیفت آن را به بازار عرضه می کنند که این کار به شدت مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد. این تغییرات جزئی کمپانی ها بر روی خودروهای تولیدی خود، می تواند تغییرات ساده طراحی چراغهای جلو، سپرها، جلو پنجره، سقف تا افزودن جزئیات ظریف در ظاهر بدنه را شامل شود.
فیس لیفت خودرو همچنین میتواند شامل تغییرات کوچک اما مؤثر در عملکرد خودرو باشد. برای مثال، اضافه کردن آپشن های پیشرفته نیز بخشی از فیس لیفت محسوب میشود. بهبودهایی مانند اضافه شدن سیستمهای کمکی راننده، نظیر کروز کنترل هوشمند یا سیستم هشدار برخورد، از جمله این تغییرات هستند. این تغییرات باعث میشود خودرو نه تنها از لحاظ ظاهری جذابتر، بلکه از لحاظ عملکردی و فناوری نیز مدرن تر و کارامد تر باشد.
مطلب پیشنهادی: «از کجا بفهمیم ماشین سرامیک شده یا نه؟»
علاوه بر این، فیس لیفت میتواند شامل تغییرات جزئی در متریال داخلی کابین نیز باشد. برای مثال، استفاده از مواد باکیفیتتر، بهبود طراحی صندلیها یا تغییرات در صفحهنمایش و کنترلها میتواند تجربه کاربری بهتری را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. این نوع تغییرات باعث میشود خودرو حس لوکستر و مدرنتری به خود بگیرد.
از جمله بهترین خودروهای فیس لیفت های جهان؛ بی ام و BMW X1، فورد ماستنگ، جگوار Jaguar XF، لامبورگینی اونتادور S، مرسدس بنز کلاس S، ماهیندرا XUV500، هوندا سیتی و اسکودارپید قابل ذکر است.
در کنار فیس لیفتی که کمپانی های خودروسازی بر روی اتومبیل های جدید عرضه می کنند، شرکت های معتبر دیتلینگ خودرو نیز با اجرای فیس لیفتهای هدفمند بر روی انواع خودرو؛ ظاهری مدرن، شیک و جدید برای خودرو حاصل کرده و تصویر مثبتی از نوآوری و بهروزرسانی به مشتریان خود ارائه میدهند.
انواع فیس لیفت ماشین
فیس لیفت خودرو معمولاً به دو دسته کلی تقسیم میشود:
1. فیس لیفت جزئی
این نوع تغییرات معمولاً محدود به بهبودهای ظاهری میشوند و شامل بخشهایی مانند تغییر طراحی چراغها، جلوپنجره، سپرها یا اضافه کردن رنگهای جدید یا تغییرات در کابین خودرو است. این تغییرات توسط مراکز دیتیلینگ خودرو انجام می شود که ما در کارواکس نیز این خدمات را ارائه می دهیم. فیس لیفت جزئی برای افرادی که به دنبال تغییرات کوچک اما محسوس در خودرو هستند، مناسب است. فیس لیفت جزئی نیازی به تغییرات اساسی در ساختار خودرو ندارد و بیشتر جنبه زیباسازی دارد که از تغییرات جزئی حاصل می شود.
2. فیس لیفت کلی
این نوع تغییرات توسط کارخانههای خودروسازی صورت می گیرد و ممکن است شامل بازطراحی کامل بخشهای بیرونی، بهبود داخلی خودرو، تغییرات در موتور و بهروزرسانی سیستمهای ایمنی باشد. فیس لیفت کلی توسط کارخانه ها ارائه میشود که در پاراگراف های قبلی(هدف فیس لیفت خودرو) به طور کامل به آن پرداختیم.
مزایای فیس لیفت خودرو
فیس لیفت کلی کمپانی های خودروسازی، به دلایل زیر صورت می گیرد:
-
جذب مشتریان جدید: تغییرات ظاهری و عملکردی در خودروها باعث میشود که توجه خریداران بیشتری به آن جلب شود. مشتریان معمولاً به دنبال خودروهایی با ظاهر مدرنتر و امکانات بهروز هستند، فیس لیفت این نیاز را برطرف میکند.
-
حفظ رقابت در بازار: در بازار رقابتی خودرو، بهروزرسانی طراحی و امکانات اتومبیل ها به کمپانی های خودروسازی کمک میکند تا جایگاه خود را حفظ کنند. بدون این تغییرات، احتمال از دست دادن مشتریان به رقبا افزایش مییابد.
-
ایجاد حس نوآوری: بهروزرسانیهای ظاهری و عملکردی میتواند حس تازگی و جذابیت بیشتری به خودرو بدهد و تجربه رانندگی را ارتقاء بخشد که ارائه همین حس، مشتریان را برای خرید نسخه فیس لیفت خودروها مشتاق می کند.
در مراکز دیتیلینگ خودرو نیز اجرای فیس لیفت جزئی میتواند علاوه بر زیبایی، کارایی و عملکرد برخی از بخشهای خودرو را نیز بهبود بخشد. این تغییرات شامل باز طراحی یا تغییر قطعات خارجی مثل چراغ ها، سپرها، جلو پنجره و حتی اصلاح جزئی و یا اضافه کردن آپشن های جدید به کابین یا تغییر در سقف باشد.فیس لیفت جزئی خودرو، ارزش قیمتی آن را افزایش میدهد، این موضوع به ویژه در مدلهای لوکس و اسپرت، نمود بیشتری دارد.
هزینه فیس لیفت خودرو و بررسی عوامل مؤثر در قیمت فیس لیفت
هزینه فیس لیفت خودرو بسته به نوع و گستردگی تغییرات متفاوت است. در فیس لیفت کلی که توسط کارخانهها انجام میشود، هزینه در قیمت نهایی مدل جدید لحاظ میشود. اما در مرکز دیتیلینگ خودرو که فیس لیفت جزئی صورت می گیرد، هزینهها به عواملی چون میزان تغییرات، نوع قطعات و مواد مصرفی بستگی دارد. برای مثال:
-
تغییرات ظاهری ساده: شامل تغییر چراغها، سپر یا جلوپنجره است که هزینه کمتری دارد.
-
بازطراحی داخلی یا خارجی: اگر بخواهید بخشهایی جزیی از کابین یا بدنه را تغییر دهید، هزینه بیشتری خواهد داشت. مثلا اجرای انواع سقف سانروف، مونروف و پانوروماسقف و ...
-
استفاده از تجهیزات پیشرفته: در برخی موارد، اضافه کردن امکانات جدید مانند اضافه کردن مکان برای تعبیه چراغهای LED یا سیستم صوتی پیشرفته نیز میتواند هزینه را افزایش دهد.
مراکز دیتیلینگ خودرو در ارائه خدمات فیس لیفت خود، گزینههای متنوعی را بر اساس بودجه و نیاز مشتریان ارائه میدهد. مشتریان میتوانند حتی با مشاوره رایگان از هزینهها و جزئیات خدمات آگاه شوند.در این جدول شرحی از هزینه های فیس لیفت جزئی خودرو در مراکز دیتیلینگ را آوردیم.
خدمات فیس لیفت جزئی |
هزینه تقریبی (تومان) |
تغییر یا بازطراحی چراغهای جلو |
15 تا 80 میلیون |
تغییر یا نصب سپر اسپرت |
20 تا 50 میلیون |
تغییر دیفیوزر عقب |
20 تا 50 میلیون |
بازطراحی داخلی (کابین جزئی) |
30 تا 200 میلیون |
تفاوت فیس لیفت کلی و فیس لیفت جزئی
فیس لیفت کلی توسط کارخانههای خودروسازی انجام میشود که شامل تغییرات در طراحی و ظاهر و گاهی تغییرات کوچک در عملکرد خودرو است. این تغییرات معمولاً با ارائه نسخهای جدید از خودرو همراه هستند که در مقایسه با فیس لیفت جزئی گسترده تر است.
در مقابل، فیس لیفت جزئی که در مراکزی دیتلینگ خودرو صورت می گیرد، بهبودهای ظاهری محدودی را شامل میشود که نیاز به تعویض قطعات اساسی یا تغییر در ساختار خودرو ندارد. در مراکز دیتیلینگ خودرو، فیس لیفت جزئی یکی از خدمات محبوب و تخصصی است که این تغییرات معمولاً شامل اصلاحات ظاهری مانند تغییر رنگ بدنه، بازطراحی چراغها، یا استفاده از لوازم جانبی مانند اسپویلر و دیفیوزر است. این نوع فیس لیفت ماشین برای افرادی که به دنبال تغییراتی سریع و زیباسازی هستند، گزینهای عالی است.
نتیجه گیری
در این مقاله گقتیم که فیس لیفت خودرو روشی قدرتمند برای تغییر و بهبود ظاهر و عملکرد خودروها است که میتواند جذابیت و ارزش آنها را برای خریداران افزایش دهد. از تغییرات ساده ظاهری گرفته تا ارتقاء قابلیتهای داخلی و فناوری، فیس لیفت به خودروسازان و مالکان امکان میدهد تا خودروی خود را مطابق با نیازها و انتظارات روز حفظ کنند.
در کنار فیس لیفت کلی که توسط کارخانه های خودروسازی انجام می شود، مراکز تخصصی دیتیلینگ خودرو نقش مهمی در ارائه خدمات فیس لیفت جزئی ایفا میکنند.
کارواکس به عنوان اولین مرکز تخصصی دیتیلینگ خودرو در کشور با استفاده از بهترین مواد اولیه و بهرهگیری از دستگاههای پیشرفته و بهروز دنیا، تغییرات ظاهری و جزئی فوقالعادهای را بر روی خودروها اعمال میکند. از اصلاح رنگ بدنه و بازطراحی چراغها تا نصب قطعات جانبی و بازسازی بخشهایی از کابین به شکلی انجام می شود که خودروی شما ظاهری خاص و جذاب داشته باشد. همچنین بکار گیری نیروی متخصص و با تجربه در مجموعه ما خود گواه این است که تمامی خدمات ارائهشده با بالاترین کیفیت ممکن صورت می گیرد.
اگر به دنبال فیس لیفت جزئی و زیباسازی خودروی خود هستید، می توانید روی ما حساب کنید. خدمات کارواکس تجربهای متمایز و رضایتبخش را برایتان به ارمغان خواهد آورد. برای دریافت مشاوره کافی است از طریق شماره های 026-32558700 و یا شماره 09921003969 با در تماس باشید.
سؤالات متداول
-
فیس لیفت خودرو چیست و چه تفاوتی با تغییرات اساسی دارد؟
فیس لیفت خودرو به تغییرات ظاهری و گاهی عملکردی در یک مدل خودرو گفته میشود که توسط کارخانه یا مراکز تخصصی اعمال میشود. برخلاف تغییرات اساسی که شامل بازطراحی کامل خودرو است، فیس لیفت تغییرات جزئیتری مانند بهبود چراغها، سپرها و تجهیزات داخلی را شامل میشود. -
چه زمانی یک خودرو نیاز به فیس لیفت دارد؟
معمولاً خودروها در میانه چرخه عمر خود نیاز به فیس لیفت دارند تا ظاهر و امکاناتشان با نیازهای روز همگام شود، که این امر توسط کمپانی های خودرو سازی با نام فیس لیفت کلی انجام می شود.
همچنین، مالکان خودرو بعد از چند سال استفاده میتوانند برای زیباسازی و بهبود ظاهر خودرو از فیس لیفت جزئی در مراکز دیتیلینگ استفاده کنند.
-
آیا فیس لیفت فقط توسط کارخانه انجام میشود؟
خیر. اگرچه فیس لیفت کلی توسط کارخانههای خودروسازی انجام میشود، فیس لیفت جزئی میتواند در مراکز تخصصی مانند کارواکس نیز صورت گیرد. این خدمات شامل تغییرات ظاهری و اصلاحات جزئی است که به خودرو ظاهری جدید و مدرن میبخشد. -
هزینه فیس لیفت در مراکز دیتیلینگ چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه فیس لیفت جزئی به نوع و گستردگی تغییرات بستگی دارد. هزینه بسته به تغییراتی مانند تغییر رنگ، بازطراحی چراغها و نصب تجهیزات جانبی متغیر است. برای برآورد دقیق هزینه و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.